Την Δευτέρα ολοκληρώνονται οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, που μάλλον ουδείς τις κατάλαβε, με τους εμπόρους αλλά και τους καταναλωτές, να δηλώνουν πως πρόκειται για ένα ξεπερασμένο μέτρο το οποίο κανέναν δεν συγκινεί και καλό θα ήταν να πάψει να υφίστανται.
Όμως μπαίνουνε στην περίοδο της Black Friday, η οποία ναι μεν θεωρητικά, είναι μία ημέρα που έχει οριστεί για εφέτος για την 26η Νοεμβρίου, ωστόσο παραδοσιακά διαρκεί πολύ περισσότερο και κορυφώνεται εκείνο το 3ήμερο (Παρασκευή συν την Κυριακή).
Όμως όπως έχουμε κατ’ επανάληψη σημειώσει εφέτος η Black Friday, που όλοι οι καταναλωτές περιμένουν κάθε χρόνο προκειμένου να αγοράσουν τα προϊόντα που επιθυμούν σε πολύ χαμηλές τιμές, δεν θα μοιάζει με τις προηγούμενες. Και αυτό όχι γιατί οι έμποροι δεν επιθυμούν να ρίξουν τις τιμές, αλλά εξαιτίας του ότι πρέπει να ισορροπήσουν ανάμεσα στην επάρκεια αγαθών και σε τιμές κράχτη.
Το στοίχημα των μεγάλων αλυσίδων
Οι ελλείψεις σε κάποια είδη, κυρίως τεχνολογίας, είναι ορατές και αρκετές ημέρες. Όσο και αν οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου, Κωτσόβολος, Media Mark, Πλαίσιο, Public, Electronet κ.α. δηλώνουν ότι έχουν κάνει τα κουμάντα τους και θα αντιμετωπίσουν την κατάσταση, με επάρκεια αγαθών είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν προβλήματα σε αυτόν τον τομέα, εξαιτίας του ότι τα εργοστάσια παραγωγής δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση που υπάρχει. Και αυτό δεν είναι σημερινό φαινόμενο, αλλά διαρκεί από τις αρχές του καλοκαιριού.
Οι αισιόδοξοι αναφέρουν ότι η ισορροπία στην αγορά η κάλυψη της ζήτησης θα έρθει το προσεχές καλοκαίρι, όταν και θα αρχίσουμε να βλέπουμε να υποχωρεί ο πληθωρισμός. Οι απαισιόδοξοι εκτιμούν ότι η ισορροπία θα επέλθει προς το τέλος του 2022.
Αναφορικά με την Black Friday πάντως, οι μεγάλες αλυσίδες πέρυσι στην περίοδο των εορτών είχαν να αντιμετωπίσουν την αδυναμία των εταιριών ταχυμεταφορών να παραδώσουν έγκαιρα τα προϊόντα. Εφέτος ο φόβος, αν όχι ο εφιάλτης τους, είναι μήπως τελικά δεν υπάρχουν προϊόντα προς παράδοση ή για την ακρίβεια δεν έχουν τις απαραίτητες ποσότητες ώστε να καλύψουν την ζήτηση.
Το πρόβλημα στην παραγωγή
Οι μεγάλες βιομηχανίες έχουν να αντιμετωπίσουν σειρά προβλημάτων που έχουν να κάνουν με τις ελλείψεις στους ημιαγωγούς, στις πρώτες ύλες, αλλά και τις τιμές ρεκόρ στην ενέργεια και τις μεταφορές. Όλα αυτά μία βιομηχανία κολοσσός τα σταθμίζει και πράττει ανάλογα για το μέγεθος της παραγωγής της.
Στην Ελλάδα τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά όσο σε Βρετανία και ΗΠΑ, όπου ο κίνδυνος να υπάρξουν τρομακτικές ελλείψεις και η Black Friday να αποδειχθεί, είναι υπαρκτός όσο ποτέ.
Οι μεγάλες εγχώριες αλυσίδες, έχουν κάνει σοβαρές προμήθειες, αλλά δεν αποκλείεται και ελλείψεις να υπάρξουν και οι τιμές να μην καταρρεύσουν όπως περιμένουν οι καταναλωτές.
Σε προϊόντα υψηλής ζήτησης, όπως είδη τεχνολογίας, αθλητικά ρούχα και παπούτσια, παιχνίδια μέχρι αυτοκίνητα, ψυγεία, κουζίνες και χριστουγεννιάτικη διακόσμηση, η ζήτηση είναι σίγουρο ότι θα είναι μεγαλύτερη από την προσφορά με ότι αυτό σημαίνει για την οικονομία και τις επιχειρήσεις.
Πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι οι μεγάλοι παίκτες της λιανικής όπως Κωτσόβολος, Public-Media Markt, Πλαίσιο, IKEA, Praktiker, Leroy Merlin, Intersport, Zakcret, Μουστάκας, Max Stores, Hondos Center, αλλά και μικρότερες αλυσίδες ή μεμονωμένα καταστήματα έχουν προσπαθήσει να γεμίσουν τις αποθήκες τους προϊόντα, προετοιμαζόμενοι νωρίτερα και για την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου, αλλά και την «Μαύρη Παρασκευή».
Στα δημοφιλή ηλεκτρονικά είδη, όπως smartphones, φορητοί υπολογιστές, τηλεοράσεις και κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών έχουν αρχίσει ήδη ελλείψεις, καθώς η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών συνεχίζει να προκαλεί τρόμο στις βιομηχανίες τεχνολογικών προϊόντων, υπάρχει αμφιβολία για το μέγεθος των προσφορών.
«Οι καταναλωτές θα πρέπει να περιμένουν ότι φέτος οι εκπτώσεις στα smartphones θα είναι λιγότερο επιθετικές κατά τις παραδοσιακές εκπτωτικές περιόδους», αναφέρει χαρακτηριστικά η Canalys, κυρίαρχη εταιρεία ερευνών παγκοσμίως.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η Apple αναγκάστηκε να μειώσει τους στόχους παραγωγής για το iPhone 13, ενώ κορυφαίες εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων της Sony και της Samsung, έχουν προειδοποιήσει πως τα προϊόντα τους τα οποία ήταν ήδη σε έλλειψη θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να βρεθούν το επόμενο διάστημα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!