Κλείδωσε οριστικά η τριάδα των σχημάτων που θα τρέξουν τα νέα μεγάλα έργα υποδομών με τον ρόλο του τεχνικού συμβούλου.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα τρία σχήματα είναι τα εξής:
1. Ένωση ΗΙLL – NAMA – CONCEPT – ΛΔΚ – ΤΡΕΚ – ΣΑΜΑΡΑΣ
2. PLANET (με δάνεια από ΙLF AUSTRIA – DENCO – ΣΟΦΙΟΣ – ΚΙΩΝ – ΕΜΠΕΙΡΙΑ – ΟΜΕΤΕ – ΓΕΩΣΥΣΤΑ – ΤΣΑΚΟΥΜΗΣ – ΕΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ)
5. ΣΑΛΦΩ (με δάνεια από Ζ&Α και SYSTEMA)
Πρόκειται για τον μεγαλύτερο διαγωνισμό τεχνικών συμβούλων στην ιστορία του ΥΠΟΜΕ, καθώς ο προϋπολογισμός του είναι 31,5 εκατ. ευρώ +15 εκατ. ευρώ ως προαίρεση. Συνολικά 46,5 εκατ. ευρώ είναι το κόστος (με ΦΠΑ). Είναι ο μεγαλύτερος που έχει βγει μέχρι σήμερα στη χώρα τα τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας και αυτόν της Αττικό Μετρό που επίσης έχει καταλήξει στο σχήμα ΗΙLL – NAMA – CONCEPT.
Πώς θα λειτουργήσει
Ο «συνωστισμός» έργων που προβλέπεται λόγω της ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 έχει δημιουργήσει την ανάγκη για την πρόσληψη εταιρειών που θα συνδράμουν και θα επιταχύνουν τη δουλειά των έμπειρων στελεχών του υπουργείου.
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού πλαισίου, το ΥΠΟΜΕ θα συμβληθεί με τα τρία παραπάνω σχήματα. Η επιλογή έγινε κατά 85% από την τεχνική επάρκεια των σχημάτων και κατά 15% από την οικονομική τους προσφορά. Αυτό γίνεται για να διασφαλιστεί η τεχνική αρτιότητα στη συνδρομή του έργου του υπουργείου.
Σε κάθε νέο έργο που θα θέλει να τρέξει το Υποδομών, θα φωνάζει τα τρία αυτά σχήματα, που θα καλούνται κάθε φορά για κάθε έργο να δίνουν την προσφορά τους για να προσλαμβάνονται και να βοηθούν στην ωρίμανση και θέση προς δημοπράτηση των έργων.
Τα μεγάλα έργα
Η ανάγκη για την συνδρομή εξειδικευμένου συμβούλου έρχεται λόγω συσσώρευσης αντικειμένου στο ΥΠΟΜΕ. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, έχει ανακοινώσει την κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος έργων ύψους 13 δισ. ευρώ, στο οποίο περιλαμβάνονται εμβληματικά έργα, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο ΒΟΑΚ, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, το βόρειο τμήμα του Ε65, το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε 7.000 σημεία κ.ά.
Επιπλέον στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί αρκετά ακόμα έργα, ταυτόχρονα, δε, καταρτίζεται η λίστα των έργων για το ΕΣΠΑ 2021-2027. Υπάρχει, λένε πηγές με γνώση στο θέμα, μια ιστορική ευκαιρία για να τρέξουν ταυτόχρονα πολλά έργα στη χώρα, παρομοιάζοντας μάλιστα αυτό το χρονικό διάστημα με την περίοδο προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η ωρίμανση αυτών των έργων, ειδικά αυτών που συνδυάζουν το ΕΣΠΑ με το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί αυξημένες απαιτήσεις και επιτάχυνσης των χρόνων υλοποίησης, και ως εκ τούτου προέκυψε αυτός ο μεγάλος διαγωνισμός.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται να βγει στον αέρα τις επόμενες ημέρες. Η διάρκεια των υπηρεσιών, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι 4-5 χρόνια για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες που θα προκύψουν στην συνέχεια.
Τεχνικός σύμβουλος και σε άλλα έργα
Χθες, από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου του ΣΕΓΜ, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, εξήγγειλε έναν νέο μεγάλο διαγωνισμό-πλαίσιο για συμβούλους, οι οποίοι θα επιφορτιστούν με την ωρίμανση των έργων της επόμενης εικοσαετίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ποσό του διαγωνισμού αυτού ενδέχεται να είναι πάνω από 50 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα σε αναμονή είμαστε για την προκήρυξη ακόμα ενός μεγάλου διαγωνισμού συμβούλου από την ΕΡΓΟΣΕ, διαγωνισμός αρκετά μεγάλος σε προϋπολογισμό που αφορά τα τρέχοντα έργα.
Ο ρόλος του τεχνικού συμβούλου έχει αναβαθμιστεί καθώς, σύμφωνα με πηγές, κρίνεται απαραίτητος για να μπορέσουν τα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα που τίθενται με στόχο να πάψει το διαρκές φαινόμενο των «αιώνιων έργων». Το γεγονός, δηλαδή, πως τα έργα που σχεδιάζονται κάνουν πολλά χρόνια για να υπογραφούν, ενώ όταν ξεκινούν... ξεχνούν να ολοκληρωθούν.
Η αγορά, από την πλευρά της, δεν ξεχνά να το επισημαίνει αυτό με κάθε ευκαιρία. Έχει γίνει πλέον αντιληπτό πως και η εποχή των ατελείωτων δικαστικών εμπλοκών τελικά ζημίωνε την ίδια την αγορά, η οποία από τη μία ζητούσε νέο αντικείμενο, αλλά όταν αυτό ήταν διαθέσιμο, μπλοκάριζε και δεν υπήρχε μια σταθερή ροή στην παραγωγή των δημόσιων έργων.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!