Με βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ θα καθορισθεί η συμβολή των χωρών της ΕΕ στον στόχο για μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.
Το θέμα θα συζητηθεί στη σύνοδο κορυφής της ΕΕ αύριο, Τρίτη 25 Μαΐου. Η σύνοδος κορυφής θα δώσει τον τόνο για την επερχόμενη αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής για την κλιματική αλλαγή. Σημειώνεται ότι η ΕΕ συμφώνησε την περασμένη εβδομάδα να προχωρήσει στη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% έως το 2023 αντί 40% που ήταν ο προηγούμενος στόχος.
Προτάσεις της Κομισιόν
Η Κομισιόν αναμένεται να ανακοινώσει ένα αναλυτικό σύνολο προτάσεων για την κλιματική αλλαγή τον Ιούλιο, περιλαμβανομένων αλλαγών στην αγορά άνθρακα και αυστηρότερων κανόνων εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, οι οποίες θα πρέπει να εγκριθούν από τις 27 χώρες – μέλη.
Προσχέδιο συμπερασμάτων, που είναι σε γνώση του Reuters, αναφέρει ότι οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα ζητήσουν από την Κομισιόν να διατηρηθεί το σύστημα καθορισμού των εθνικών στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων με βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι το βάρος προσαρμογής για τις φτωχότερες χώρες θα είναι μικρότερο.
Αξιωματούχοι από διάφορες χώρες εμφανίστηκαν έτοιμοι να στηρίξου κάτι τέτοιο. «Θα μπορούσαμε να ζήσουμε με αυτό», δήλωσε αξιωματούχος από πλουσιότερη χώρα, ενώ ένας Πολωνός αξιωματούχος σημείωσε ότι μία διαφορετική προσέγγιση θα σήμαινε ότι ο πιο φιλόδοξος στόχος θα επιτυγχανόταν με την επιβολή μεγαλύτερου βάρους στις φτωχότερες χώρες – μέλη.
Οικονομικός και κοινωνικός αντίκτυπος
Το σημερινό σύστημα ορίζει εθνικούς στόχους για τη μείωση εκπομπών ρύπων σε τομείς που δεν καλύπτονται από την αγορά άνθρακα της ΕΕ, περιλαμβανομένων του μεταφορικού τομέα και της θέρμανσης των κτιρίων.
Καθώς οι στόχοι βασίζονται κυρίως στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αυτό σημαίνει ότι στις φτωχότερες χώρες θα τεθούν χαμηλότεροι στόχοι. Οι στόχοι για τις πλουσιότερες χώρες έχουν επίσης διαφοροποιηθεί για να διασφαλίζεται ότι οι μειώσεις εκπομπών γίνονται όπου είναι πιο αποτελεσματικές από πλευράς κόστους.
Ωστόσο, οι στόχοι θα πρέπει να γίνουν πιο αυστηροί, με βάση τη νέα συμφωνία της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή.
Τα συμπεράσματα αναφέρουν ότι η Κομισιόν πρέπει να κάνει μία σε βάθος εξέταση του οικονομικού και κοινωνικού αντικτύπου των προτάσεων της για το κλίμα, αντανακλώντας τις ανησυχίες ορισμένων κρατών ότι θα μπορούσαν να πλήξουν τους φτωχότερους πολίτες.
Αξιωματούχοι από αρκετές χώρες εξέφρασαν ανησυχία ότι το σχέδιο της Κομισιόν να επιβάλει κόστος για τους ρύπους στις μεταφορές και τη θέρμανση μπορεί να πλήξει τις κοινότητες με χαμηλό εισόδημα , αν αυξήσει τους λογαριασμούς που πληρώνουν για καύσιμα χωρίς την προσφορά κάποιας αποζημίωσης.
Μία μεγάλη μεταφορά ρευστότητα, που θα βοηθήσει στην επίτευξη του κλιματικού στόχου, θα προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 750 δισ. ευρώ, αλλά ορισμένοι ηγέτες αναμένεται να πιέσουν για εγγυήσεις ότι θα αυξηθούν άλλα ταμεία.
Η Πολωνία και η Τσεχία θέλουν ένα μεγαλύτερο ταμείο εκσυγχρονισμού της ΕΕ, το οποίο συγκεντρώνει τα χρήματα από τις άδειες εκπομπών ρύπων, για τη βοήθεια των φτωχότερων χωρών στις καθαρές ενεργειακές επενδύσεις.
Με πληροφορίες από Reuters
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!