Στα ύψη εκτινάσσεται το κόστος μεταφοράς σε μια σειρά από προϊόντα που εισάγει η Ελλάδα από την Ασία λόγω της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς τα κοντέινερ κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής. Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, που μίλησε στην πρωινή εκπομπή του OPEN, είπε πως οι εισαγωγές κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά έχουν μειωθεί κατά 45% το πρώτο 15ήμερο του Ιανουαρίου.
Aπό την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης υπογράμμισε πως: «Αυτή τη στιγμή 200.000 κοντέινερ κάνουν τον περίπλου της Αφρικής – γιατί το 67% των πλοίων αποφεύγει να περάσει το Σουέζ. Δεν τους ασφαλίζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα εμπορεύματα». Όπως επισήμανε, «Αυτά θα έρθουν με καθυστέρηση δύο εβδομάdων ενδεχομένως να ξεφορτώσουν σε άλλα λιμάνια και να πληρώσουμε επίναυαλo να έρθουν στον Πειραιά με μικρότερα πλοία.
Τριπλασιάστηκε το κόστος
Σήμερα το κόστος μεταφοράς έχει τουλάχιστον τριπλασιαστεί. Η μεταφορά ενός Κοντέινερ 40 ποδών κόστιζε 1.875 δολάρια πριν την κρίση και σήμερα κοστίζει 6.150 δολάρια. Ήδη παρατηρούνται οι π[ρώτες καθυστερήσεις σε πρώτες ύλες που έρχονμται αοπ΄λο την Ασία σε ελληνικές βιοτεχνίες, ενώ οι παράγοντες της αγοράς μιλούν για νέο καπέλο σε δεκάδες προϊόντα που μπορεί να ξεπεράσει το 10%.
Ο κ.Κορκίδης μεταξύ άλλων σημείωσε με έμφαση αναφορικά με τα προϊόντα που απασχολούν τους καταναλωτές πως: «Εάν έπρεπε να εκτελωνήσουμε σήμερα αυτά τα προϊόντα μιλάμε για ένα κόστος κοστος 10% επιπλεον, και ανέφερε συγκεκριμένα πως πρόκειται για προϊόντα ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων, υποδημάτων και ηλεκτρικών συσκευών και αυτό συμβαίνει εξαιτίας της παράκαμψης των πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ».
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητηρίου Πειραιά έχει στείλει πάντως επιστολή στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη προτείνοντας την παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή υπέρμετρων επιβαρύνσεων σε εμπορεύματα εξ’ αιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Πονοκέφαλος η κάθετη αύξηση
Τεράστιο πρόβλημα είναι η κάθετη αύξηση των ασφαλίστρων για τα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα τα οποία έχουν αγγίζει αυξήσεις έως και δέκα φορές πάνω!
Ένας τρόπος για να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων λόγω του περίπλου της Αφρικής είναι τα πλοία να κόβουν λιμάνια από τα προγραμματισμένα αγκυροβόλια.
Πόσο αυξήθηκαν οι ναύλοι διεθνώς;
Οι ναύλοι από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη αυξήθηκαν κατά 50% ή 323 δολάρια και διαμορφώθηκαν σε 975 δολάρια, ανά κοντέινερ 40 ποδιών.
Οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 38% ή 1.070 δολάρια και διαμορφώθηκαν σε 3.860 δολάρια ανά FEU. Εξάλλου, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 35% ή 1.474 δολάρια σε 5.644 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα αυξήθηκαν κατά 21% ή 1.069 δολάρια σε 6.282 δολάρια ανά FEU.
Οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 12% ή 545 δολάρια σε 4.951 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών. Επίσης, οι τιμές από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 2% ή 9 δολάρια σε 608 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών.
Ωστόσο, οι τιμές από το Λος Άντζελες προς τη Σαγκάη μειώθηκαν κατά 1% ή 4 δολάρια σε 762 δολάρια. Οι τιμές μεταξύ Ρότερνταμ προς Νέα Υόρκη παρέμειναν σταθερές.
Ο οίκος Drewry αναμένει ότι οι ναύλοι spot Ανατολής-Δύσης θα αυξηθούν τις επόμενες εβδομάδες, λόγω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και στο Σουέζ.
Οι συμβουλές εξ' Ανατολής
Όπως μεταδίδουν οι Financial Times η Κίνα καλεί πλέον όλους να διασφαλίσουν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα», καθώς οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι απειλούν τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Αν και οι φιλοιρανοί αντάρτες δεν επιτίθενται σε κινεζικά πλοία, η ένταση προκαλεί απώλειες για τις κινεζικές εταιρείες.
Όπως αναφέρει ο Yin Gang κινέζος αναλυτής Μέσης Ανατολής «Ο θαλάσσιος εμπορικός δρόμος της Ερυθράς Θάλασσας είναι τεράστιας σημασίας για τα κινεζικά εμπορικά πλοία. Μπορεί τα πλοία από την Κίνα να είναι ασφαλή, αλλά τα κόστη μεταφοράς έχουν αυξηθέι και αυτό είναι πολύ κακό για την Κίνα».
Οι Financial times γράφουν πως η κρατική Κόσκο, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας, αναγκάστηκε να επαναδρομολογήσει πλοία από την περιοχή της ερυθράς θάλασσας, αυξάνοντας το κόστος για τους εξαγωγείς και προκαλώντας καθυστερήσεις. Ο Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε εντός Ιανουαρίου κατά 23% και είναι 82% υψηλότερος από την ίδια εβδομάδα του 2023.
Από την πλευρά του ο Στέφαν Ανγκρικ αναπληρωτής διευθυντής Moody's Analytics τόνισε ότι: «Σε μια εποχή που η οικονομία δεν δείχνει σε εξαιρετική κατάσταση, νομίζω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι οι εξελίξεις είναι ένας ανεπιθύμητος αντίθετος άνεμος».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!