Νέα
  • ΓΔ: 1390.49 +0.56%
  • Τζίρος: 110,27 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Ερυθρά Θάλασσα: Τα μισά πλοία αποφεύγουν την περιοχή λόγω των επιθέσεων - Κίνδυνος ανατιμήσεων παντού

Πηγή: AP

Το ήμισυ του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονται τακτικά από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ αποφεύγει τώρα τη διαδρομή λόγω της απειλής επιθέσεων, σύμφωνα με νέα στοιχεία του κλάδου.

Τα στοιχεία της Flexport Inc. δείχνουν ότι 299 πλοία με ικανότητα μεταφοράς 4,3 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων είτε άλλαξαν πορεία είτε σχεδιάζουν να αλλάξουν. Ο αριθμός αυτός είναι περίπου διπλάσιος από αυτόν που είχε καταγραφεί πριν από μία εβδομάδα και αντιστοιχεί σε περίπου 18% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Σύμφωνα με την Flexport, τα ταξίδια που γίνονται πλέον γύρω από την Αφρική μπορεί να διαρκέσουν έως και 25% περισσότερο από ό,τι αν τα πλοία χρησιμοποιούσαν τη διώρυγα του Σουέζ, για τη διαδρομή Ασία - Ευρώπη. Επιπλέον, τα ταξίδια αυτά είναι πιο δαπανηρά και αν συνεχιστούν, μπορεί να οδηγήσουν σε ανατιμήσεις όλων των ειδών, από αθλητικά παπούτσια μέχρι τρόφιμα και πετρέλαιο.

Διαβάστε επίσης: Ερυθρά Θάλασσα: Οι παρακάμψεις εκτοξεύουν τις τιμές για ΙΚΕΑ, Amazon και Home Depot

Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, στοχεύουν σε πλοία που - σύμφωνα με τα λεγόμενά τους - συνδέονται με το Ισραήλ, ως ένδειξη στήριξης προς τους Παλαιστινίους. Ωστόσο, έχουν στοχοποιήσει και πλοία που δεν έχουν άμεση σχέση με το Ισραήλ και καθώς η κλιμάκωση του πολέμου απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο, μια task force υπό την ηγεσία των ΗΠΑ προσπαθεί να ενισχύσει την ασφάλεια στη βασική εμπορική θαλάσσια οδό.

Παγκόσμια αναταραχή

Ορισμένα πλοία προσπαθούν να δείξουν την ουδετερότητά τους, καθώς συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τη διαδρομή αυτή. Τρία πλοία – ένα τάνκερ πετρελαίου και δύο μεταφοράς κοντέινερ - διασχίζουν αυτή τη στιγμή την θαλάσσια οδό, δίνοντας σήμα ότι δεν έχουν καμία επαφή με το Ισραήλ, σύμφωνα με στοιχεία του TankerTrackers.com και του Bloomberg, σύμφωνα με την TankerTrackers.com Inc. και τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Και τα τρία είχαν προσεγγίσει προηγουμένως τη Ρωσία.

Σε μια άλλη καταμέτρηση από την ελβετική εταιρεία Kuehne + Nagel International AG, τα στοιχεία έδειξαν ότι από την Τετάρτη 364 πλοία (από 314 πλοία στις 22 Δεκεμβρίου) ανακατευθύνονται γύρω από την Αφρική.

Τα στοιχεία δείχνουν την έκταση της διαταραχής που έχει προκληθεί στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, μετά τις περίπου 100 επιθέσεις που εξαπέλυσαν οι Χούθι κατά εμπορικών πλοίων τον περασμένο μήνα.

Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC United VIII αποτέλεσε στόχο την Τρίτη, ενώ βρισκόταν καθ' οδόν προς το Πακιστάν από τη Σαουδική Αραβία.

Δεκαπέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων - 10 από αυτά διαχειρίζεται η A.P. Moller-Maersk A/S - είτε παρέμειναν στην πορεία τους είτε εγκατέλειψαν τα σχέδια εκτροπής προκειμένου να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα προς το Σουέζ, σύμφωνα με την ανάλυση της Flexport των δεδομένων της Alphaliner.

Ωστόσο, η Maersk, η νούμερο 2 εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δήλωσε ότι ετοιμάζεται να συνεχίσει τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα «το συντομότερο δυνατό». Αντίθετα, η Hapag-Lloyd AG δήλωσε ότι θα κρατήσει τα πλοία της μακριά από την περιοχή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research που δόθηκαν την Πέμπτη στη δημοσιότητα, οι αφίξεις στον Κόλπο του Άντεν μειώθηκαν κατά 40% μεταξύ 22 και 26 Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του πρώτου μισού του μήνα.

Οι αφίξεις των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 87%, τα δεξαμενόπλοια φυσικού αερίου κατά 30% και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων κατά 25%.

Παρόμοια είναι η εικόνα και για τις διελεύσεις από τη διώρυγα του Σουέζ, οι οποίες μειώθηκαν κατά 45% μεταξύ 22 και 26 Δεκεμβρίου για τα πλοία που κατευθύνονταν νότια, σύμφωνα με την Clarksons.

Οι εκτροπές γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής έχουν ως αποτέλεσμα τις αυξήσεις στα ναύλα. Εκτός από τις εκτροπές στη διώρυγα του Σουέζ και τη ξηρασίας που περιορίζει τη θαλάσσια κυκλοφορία μέσω της διώρυγας του Παναμά, το χειρότερο σενάριο είναι η μείωση της παγκόσμιας χωρητικότητας κατά 20%, αναφέρει η Flexport.

Αρκεί η πρωτοβουλία των ΗΠΑ; 

Το Bloomberg Economics επισημαίνει πως αν και οι ΗΠΑ και οι εταίροι τους έχουν αναχαιτίσει με επιτυχία ένα μεγάλο μέρος αυτών των επιθέσεων, μια τέτοια αμυντική στρατηγική είναι δαπανηρή και οι κίνδυνοι εξακολουθούν να στέλνουν υψηλότερα το κόστος των ναυτιλιακών ασφαλίσεων.

«Αν και ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ φαίνεται επιτυχημένος στρατιωτικά, μπορεί να μην είναι επαρκής για τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ώστε να επαναλάβουν τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ο Gerard DiPippo, ανώτερος γεωοικονομικός αναλυτής της Bloomberg Economics. «Όσο περισσότερο συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι, τόσο μεγαλύτερη πίεση θα δέχονται οι ΗΠΑ να περάσουν στην επίθεση, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους περιφερειακής κλιμάκωσης».

Με πληροφορίες από Bloomberg

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ