Η οικογένεια Hermès, η οποία αριθμεί πλέον περισσότερα από 100 μέλη, είναι η πλουσιότερη οικογένεια της Ευρώπης, με συνολική περιουσία φέτος περίπου 151 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index. Ο κατασκευαστής των εμβληματικών τσαντών Kelly και Birkin είδε τα έσοδά του να αυξάνονται με διψήφιο ποσοστό και δεν μπορεί να συμβαδίσει με τη μεγάλη ζήτηση για τα πιο περιζήτητα προϊόντα του.
Πως έγινε η πλουσιότερη οικογένεια
Ήταν ψυχρή ημέρα του Οκτωβρίου στο Παρίσι το 2010, ο Bertrand Puech έλαβε μια απροσδόκητη κλήση στο κινητό του από τον Bernard Arnault, τον ιδρυτή του κολοσσού πολυτελών ειδών LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton SE) και έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Ο Arnault είπε στον Puech, τον πατριάρχη της οικογένειας της ανταγωνίστριας Hermès, ότι η εταιρεία του είχε συγκεντρώσει μετοχές στον κατασκευαστή των εμβληματικών τσαντών Kelly και Birkin. Η επένδυση ήταν φιλική και αποσκοπούσε στο να προσφέρει στην Hermès στρατηγική και επιχειρησιακή βοήθεια, θα έλεγε αργότερα ο Arnault.
Αλλά για τον Puech και τους άλλους κληρονόμους της Hermès, ο στόχος του ήταν σαφής: ο Arnault, του οποίου οι συχνά αδίστακτες εξαγορές ιστορικών εμπορικών σημάτων κληρονομιάς του έχουν αποφέρει το προσωνύμιο «λύκος με κασμίρι», ήθελε να την κατακτήσει.
Για τους ιδιοκτήτες της πέμπτης και έκτης γενιάς της Hermès, η παραχώρηση της αυτοκρατορίας τους σε έναν ανταγωνιστή θα ήταν αρκετά άσχημη, αλλά η απώλειά της από αυτό που έβλεπαν ως τον φανταχτερό, καθοδηγούμενο από το μάρκετινγκ όμιλο του Arnault ήταν «επαναστατική», δήλωσε τότε ο Patrick Thomas, ο οποίος ήταν εκτελεστικός πρόεδρος της Hermès. Ενάντια σε τρομερές πιθανότητες, οι κληρονόμοι απέκρουσαν τις προόδους του Arnault, επιφέροντας σε έναν από τους πιο κερδοσκόπους επιχειρηματίες της Γαλλίας μια εντυπωσιακή ήττα και αποτρέποντας την Hermès από το να γίνει απλώς άλλη μια ετικέτα στη σταθερά της LVMH με περίπου 75 μάρκες που περιλαμβάνει τη Louis Vuitton και τον Christian Dior.
Από εκείνη την ημέρα, η μετοχή της Hermès έχει ενισχυθεί πάνω από 1.000%, ξεπερνώντας την άνοδο του 600% που έχει σημειώσει στο ίδιο διάστημα η LVMH. Η κεφαλαιοποίησή της έχει εκτιναχθεί πάνω από τα 200 δισ. δολάρια, φτάνοντας στο 60% της LVMH, παρότι ο πολυτελής οίκος πραγματοποιεί το ένα έβδομο του τζίρου.
Οι πωλήσεις της αυξάνονται με διψήφιους ρυθμούς
Aυτή η μεγάλη άνοδος έκανε την οικογένεια πίσω από την Hermès, την πλουσιότερη της Ευρώπης, με συνολική περιουσία 151 δισ. δολαρίων, αυξημένη κατά 59% σε σχέση με πέρυσι. Πρόκειται για την τρίτη πλουσιότερη οικογένεια του κόσμου, μπροστά από τους Αμερικανούς Mars και Koch, τον Οίκο των Thani που κυβερνά στο Κατάρ και τους Al Saud της Σαουδικής Αραβίας.
«Η οικογένεια είναι ένα από τα μυστικά και τα βασικά πλεονεκτήματα για την επιτυχία του brand. Είναι οι θεματοφύλακες της κληρονομιάς του και ξέρουν πώς να φέρνουν την εξέλιξη χωρίς επανάσταση», εξηγεί στο Bloomberg ο David Dubois, καθηγητής marketing του INSEAD.
Για αυτό και καθώς η ζήτηση για πολυτελή είδη επιβραδύνει παγκοσμίως λόγω της επιδείνωσης των οικονομικών συνθηκών, με αποτέλεσμα οι 7 μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς να χάσουν κεφαλαιοποίηση 188 δισ. δολαρίων από τα υψηλά του Απριλίου, η Hermès μοιάζει ανίκητη.
Οι πωλήσεις της αυξάνονται με διψήφιους ρυθμούς, αφού η Hermes είναι «μία κατηγορία από μόνη της», σύμφωνα με τον Thomas Chauvet, αναλυτή της Citigroup.
«Είμαστε υπερήφανοι για το μοντέλο μας, αλλά παραμένουμε μετριοπαθείς. Είναι το αποτέλεσμα της αφοσίωσης και του ταλέντου της ομάδας μας σε όλο τον κόσμο», αρκέστηκε να πει στο Bloomberg ο CEO του οίκου, 53χρονος Axel Dumas, και μέλος της έκτης γενιάς της οικογένειας.
Ο οίκος Hermès δημιουργήθηκε το 1837 από τον Thierry Hermès, έναν Γάλλο προτεστάντη που έφτιαχνε γκέμια για άλογα. Η εταιρεία, που είναι γνωστή από εκείνο κιόλας τον καιρό για την εξαιρετική δεξιοτεχνία και την προσοχή στη λεπτομέρεια με την οποία φτιάχνονται όλα τα προϊόντα της, πέρασε από πατέρα σε γιο και επεκτάθηκε στις σέλες αλόγων και άλλα δερμάτινα είδη, στα μεταξωτά μαντήλια και τα ρολόγια.
Το 1951, ο Robert Dumas, γαμπρός του Émile Hermès (που ανήκε στην τρίτη γενιά και είχε μόνο κόρες), ανέλαβε τα ηνία του οίκου και συνέδεσε το όνομά του με μερικές από τις μεγάλες επιτυχίες της εταιρείες, όπως η διάσημη τσάντα Kelly.
Ακολούθησε ο γιος του, Jean-Louis Dumas, που ανέλαβε το 1978 και δημιούργησε την τσάντα Birkin, έπειτα από μία πτήση, όπου έκατσε πλάι στην Βρετανίδα ηθοποιό και τραγουδίστρια Jane Birkin. Πλέον πρόκειται για μια εμβληματική τσάντα που όλες επιθυμούν, αλλά λίγε μπορούν να αποκτήσουν, αφού κοστίζει πολλές χιλιάδες δολάρια.
Όλα αυτά τα χρόνια, η Hermès επιμένει να κάνει τα πράγματα με τον δικό της τρόπο. Κάθε τσάντα κατασκευάζεται από έναν και μόνο τεχνίτη, ο οποίος μπορεί να δουλεύει έως και 20 ώρες για να φτιάξει μια Kelly, για παράδειγμα. Οι τσάντες αυτές ξεκινούν από τα 8.000 δολάρια και μπορεί να φτάσουν σε δεκάδες χιλιάδες δολάρια, καθώς γυναίκες από όλο τον κόσμο περιμένουν μήνες ή και χρόνια για να εξασφαλίσουν ένα ραντεβού με κάποιον πωλητή της Hermes που θα τους δώσει την ευκαιρία να αγοράσουν μερικές από τις πιο περιζήτητες αλλά και σπάνιες τσάντες του κόσμου.
Η εταιρεία δεν αποκαλύπτει πόσες τσάντες ή μαντήλια φτιάχνει κάθε χρόνο, όμως η ζήτηση που ξεπερνά την προσφορά της επιτρέπει να ανεβάζει τις τιμές. Άλλωστε, τα προϊόντα της πωλούνται στη δευτερογενή αγορά σε τιμές πολλαπλάσιες της τιμής λιανικής.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η Hermes δεν έχει ανάγκη να χρησιμοποιήσει στις διαφημίσεις της διασημότητες και πρόσωπα της επικαιρότητας, όπως κάνουν άλλοι οίκοι.
Προτιμά να χαράσσει τον δικό της δρόμο, όπως για παράδειγμα όταν στην κεντρική βιτρίνα του μεγάλου καταστήματός της στην rue du Faubourg Saint-Honoré του Παρισιού, φέτος την άνοιξη, συμπεριέλαβε κοπριά αλόγου. Και δεν ήταν τυχαία κοπριά, αλλά όπως αποκάλυψε ο Dumas, προήλθε από τα άλογα της Garde Républicaine, μιας ελίτ μονάδας έφιππων αστυνομικών που προστατεύουν τους αξιωματούχους σε επίσημες τελετές στη Γαλλία.
Πηγή: Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!