Το 1977, ένας ιδιοκτήτης Ferrari... ξεφορτώθηκε την 250 GTO του 1962 επειδή η σύζυγός του παραπονέθηκε ότι έκανε πολύ θόρυβο, διηγείται ο Andrea Modena, επικεφαλής του τμήματος κλασικών αυτοκινήτων της Ferrari. Η κατάσταση είχε φθάσει στο σημείο «ή εκείνη ή το αυτοκίνητο». «Σήμερα, δεν είμαι σίγουρος ότι η σύζυγος θα κέρδιζε», λέει.
Οι καιροί, πράγματι, έχουν αλλάξει. Το 2018, το ίδιο μοντέλο της Ferrari έγινε το ακριβότερο αυτοκίνητο που έχει πουληθεί ποτέ, φθάνοντας τα 48 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία. Πέρυσι, το ρεκόρ αυτό ισοπεδώθηκε από μια Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé του 1955, που «έπιασε» τα 135 εκατομμύρια ευρώ (149 εκατομμύρια δολάρια).
Παγκοσμίως, δισεκατομμύρια δολάρια δαπανώνται ετησίως για κλασικά αυτοκίνητα, σε ένα κύμα επενδύσεων σε αυτό το εναλλακτικό περιουσιακό στοιχείο.
Η αξία των παλαιών αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 185% την τελευταία δεκαετία, ξεπερνώντας άλλα είδη πολυτέλειας, όπως το κρασί, τα ρολόγια και διάφορα αντικείμενα τέχνης. Τα παλιά αυτοκίνητα κατατάσσονται πλέον στη δεύτερη θέση, μετά τα σπάνια ουίσκι, σύμφωνα με την έκθεση πλούτου 2023 της Knight Frank.
Η αγορά έχει επεκταθεί πέρα από τη μικρή κοινότητα των συλλεκτών και πλέον όλο και περισσότεροι επενδυτές προσελκύονται από την προοπτική υψηλών αποδόσεων καθώς και από την έλλειψη συσχέτισης με τα κύρια περιουσιακά στοιχεία χαρτοφυλακίου, όπως οι μετοχές και τα ομόλογα.
«Παρακολουθούμε την αγορά εδώ και πολύ καιρό», δήλωσε ο Giorgio Medda, διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων της ιταλικής Azimut. «Το ιστορικό των τελευταίων 30 ετών μας λέει ότι τα κλασικά αυτοκίνητα αποτελούν μια κατηγορία χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων που θέλουμε να έχουν οι πελάτες μας στα χαρτοφυλάκιά τους».
Φέτος, ο διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων εγκαινιάζει το πρώτο fund στον κόσμο που επενδύει σε vintage οχήματα, αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ το καθένα.
Με σύμβουλο τον Alberto Schon, επικεφαλής της Rossocorsa (η οποία είναι αντιπρόσωπος της Ferrari και της Maserati), το fund θα επιλέξει οχήματα με μοναδική ιστορία.
Ενώ το fund της Azimut δεν θα έχει ημερομηνία λήξης και θα μπορεί να δέχεται χρήματα επ' αόριστον, η μικρή ελβετική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Hetica Capital εγκαινίασε το 2021 ένα «κλειστό» fund 50 εκατομμυρίων ευρώ.
Το ταμείο Hetica, το οποίο στοχεύει σε αποδόσεις 9%-15% ύστερα από επτά χρόνια, έχει αγοράσει μέχρι στιγμής 12 αυτοκίνητα και θέλει να φτάσει τα 30-35 μέχρι το πέμπτο έτος λειτουργίας του, με σκοπό το έκτο και το έβδομο έτος να τα πουλήσει και να πληρώσει τους επενδυτές.
«Έχουμε δει περισσότερες από 100 προσπάθειες δημιουργίας κεφαλαίων στο παρελθόν. Κανείς δεν κατάφερε να δημιουργήσει μια διαφοροποιημένη βάση επενδυτών και ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο αυτοκινήτων», δήλωσε ο Dietrich Hatlapa, ιδρυτής του ερευνητικού οργανισμού για σπάνια και συλλεκτικά αυτοκίνητα, HAGI, ο οποίος παρέχει τα δεδομένα του κλάδου που χρησιμοποιεί η Knight Frank.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο τομέας αυτός δεν αφορά τους οικονομικά αδύναμους.
Τα αμοιβαία κεφάλαια, τόσο της Azimut όσο και της Hetica, έχουν ως ελάχιστο όριο επένδυσης εισόδου τα 125.000 ευρώ.
«Λαμβάνουμε πλήθος τηλεφωνημάτων από ανθρώπους που θέλουν να επενδύσουν 1.000-2.000 ευρώ και τους απορρίπτουμε», δήλωσε ο Walter Panzeri που διαχειρίζεται το Klassik Fund της Hetica.
Επιπλέον, μια μικρή γρατζουνιά ή ένα βαθούλωμα, ή ένα ανταλλακτικό, μπορεί να επιφέρει βαρύ οικονομικό πλήγμα. Για παράδειγμα, η αντικατάσταση μόνο του προφυλακτήρα ενός σπάνιου vintage αυτοκινήτου μπορεί να κοστίσει 15.000 δολάρια, δήλωσε ο Modena.
Διατηρώντας ζωντανά τα αυτοκίνητα
Τα λειτουργικά έξοδα των συλλεκτικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών εξόδων αποθήκευσης και ασφάλισης, μπορεί να ανέρχονται ετησίως στο 5-6% της αξίας του χαρτοφυλακίου, σύμφωνα με τον Florian Zimmermann, ο οποίος άρχισε να αγοράζει παλαιά αυτοκίνητα όταν εργαζόταν στη Mercedes-Benz και έκτοτε μαζί με έναν συνεργάτη έχουν δημιουργήσει μια συλλογή 300 οχημάτων.
«Γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρεθούν οι κατάλληλοι μηχανικοί για να διατηρήσουν αυτά τα αυτοκίνητα στη ζωή. Και πρέπει να ξοδέψεις αρκετά χρήματα για να διατηρήσεις όλα αυτά τα αυτοκίνητα σε λειτουργική κατάσταση», δήλωσε.
Πράγματι, τα επενδυτικά κεφάλαια που διαχειρίζονται χαρτοφυλάκια αυτοκινήτων μπορούν να αποτελέσουν πηγή χρημάτων για τα τμήματα κλασικών αυτοκινήτων των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα οποία όχι μόνο παρέχουν επισκευές και ανταλλακτικά, αλλά και πιστοποιούν τη γνησιότητα των οχημάτων για να λάβουν μέρος σε εκθέσεις και διαγωνισμούς.
Μόνο η διαδικασία πιστοποίησης μπορεί να κοστίσει περίπου 20.000 ευρώ, σύμφωνα με τον Peter Becker της Mercedes-Benz Classic. Ο ίδιος δήλωσε ότι μόνο οι ειδικοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, με πρόσβαση στα αρχεία της, μπορούν να επιβεβαιώσουν την αυθεντικότητα ενός κλασικού μοντέλου.
Εκτοξεύτηκε η αξία των vintage αυτοκινήτων
Παρ' όλα αυτά, η αγορά κλασικών αυτοκινήτων διευρύνεται καθώς αυξάνεται και ο αριθμός των πλούσιων ανθρώπων- η αξία των vintage αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 25% το 2022, η ισχυρότερη επίδοση των τελευταίων εννέα ετών και δεύτερη μετά την αύξηση 29% της τέχνης, σύμφωνα με την Knight Frank.
Η ασφαλιστική εταιρεία κλασικών οχημάτων Hagerty εκτιμά ότι ετησίως διακινούνται περίπου 80 δισεκατομμύρια δολάρια σε συναλλαγές συλλεκτικών οχημάτων, σε παγκόσμιο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων όλων των δημοπρασιών και των ιδιωτικών πωλήσεων.
Ενώ η Βόρεια Αμερική παραμένει η μεγαλύτερη αγορά για τις δημοπρασίες, με τη Hagerty να καταγράφει πωλήσεις δημοπρασιών ύψους 3,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022 έναντι 774 εκατομμυρίων δολαρίων το 2007, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι αγοραστές στη Μέση Ανατολή, την Ινδία και την Κίνα.
Προσεχώς… αντικείμενα λατρείας
Η παγκόσμια στροφή που γίνεται προς την ηλεκτροκίνηση και την εγκατάλειψη των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα αυξήσει το ενδιαφέρον για τα παλαιά αυτοκίνητα, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
«Η ηλεκτροκίνηση θα ευνοήσει τα κλασικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο Cristiano Bolzoni, επικεφαλής της μονάδας παλαιών αυτοκινήτων της Maserati Classiche. «Με την πάροδο του χρόνου θα γίνουν αντικείμενα λατρείας», πρόσθεσε.
«Βασίλισσα» η Ferrari
Η Ferrari έχει τα πιο πολύτιμα vintage αυτοκίνητα, σύμφωνα με τον Adolfo Orsi, ιδρυτή του Classic Car Auction Yearbook, το οποίο παρακολουθεί τα στοιχεία των πωλήσεων σε δημοπρασίες από το 1990. «Είναι τα blue-chips αυτού του τομέα», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Tα αυτοκίνητα της Ferrari το 2021-'22 είχαν μέση αξία σε δημοπρασία τα 589.000 δολάρια και ακολούθησαν τα αυτοκίνητα της Mercedes-Benz με 378.000 δολάρια και της Porche με 348.000 δολάρια.
Με πληροφορίες από Reuters
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!