Eξι ελάχιστα γνωστές εταιρείες ήταν οι νέοι «βασιλιάδες» του ρωσικού πετρελαίου τον Δεκέμβριο, καθώς διαχειρίστηκαν αρκετές από τις εξαγωγές της Ρωσίας και κατατάχθηκαν μεταξύ των μεγαλύτερων traders εμπορευμάτων παγκοσμίως.
Το ερώτημα ποιος διαχειρίζεται τη ροή του ρωσικού πετρελαίου μετά τη διακοπή των δεσμών της Μόσχας με τους μεγάλους διεθνείς traders, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην αγορά πετρελαίου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα ρωσικά τελωνειακά στοιχεία που αφοορύν τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες του 2022 δείχνουν ότι έξι εταιρείες που εδρεύουν στο Χονγκ Κονγκ και το Ντουμπάι διακίνησαν συνολικά περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου την ημέρα.
►Διαβάστε επίσης: Ρωσικό πετρέλαιο: Τάνκερ ξεφυτρώνουν από το πουθενά - Ship to ship μέσω... Καλαμάτας
Αυτό είναι αρκετό πετρέλαιο για να καλύψει το σύνολο των αναγκών του Ηνωμένου Βασιλείου ή της Ιταλίας, και είναι περισσότερο από την ποσότητα που θα διαχειρίζονταν εμπορικοί γίγαντες, όπως ο όμιλος Trafigura ή ο όμιλος Vitol, πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Μεγάλοι traders πετρελαίου έχουν αποσυρθεί από αυτή τη δραστηριότητα τον τελευταίο χρόνο.
Η αγορά ρωσικού πετρελαίου παραμένει νόμιμη, αλλά οι διαδοχικοί γύροι διεθνών κυρώσεων έχουν ωθήσει το εμπόριο... στο σκοτάδι και έχουν καταστήσει σχεδόν αδύνατο για τους αναλυτές και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους να αποκτήσουν αδιάσειστα στοιχεία για το ποιος εμπλέκεται σε αυτό.
Το ζήτημα έχει γίνει πιο έντονο τους τελευταίους μήνες, καθώς οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλαν τον Δεκέμβριο πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, εμποδίζοντας τις εταιρείες που χρησιμοποιούν δυτικές ασφάλειες και υπηρεσίες να διακινούν το αργό πετρέλαιο, εάν αυτό αγοράζεται πάνω από 60 δολάρια το βαρέλι.
Οι μεγάλοι αγοραστές Κίνα και Ινδία δεν συμμετέχουν στο πλαφόν και οι ΗΠΑ αναγνώρισαν την περασμένη εβδομάδα ότι το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου διαπραγματεύεται πλέον εκτός του ανώτατου ορίου.
Οι κύριοι αγοραστές του ρωσικού πετρελαίου
«Το να γνωρίζουμε ποια είναι τα μεγάλα ονόματα είναι ένα σημαντικό βήμα για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι αγορές πετρελαίου ανταποκρίνονται στο πλαφόν και στις ευρύτερες κυρώσεις», δήλωσε ο Steve Cicala, συνδιευθυντής του Project on the Economic Analysis of Regulation στο National Bureau of Economic Research.
Οπως αναφέρει το Bloomberg, τα τελωνειακά στοιχεία δίνουν πληροφορίες για τους αγοραστές ρωσικού αργού ανά τιμολόγιο από τις 5 έως τις 31 Δεκεμβρίου. Πολλοί από τους μεγαλύτερους αγοραστές ήταν μεγάλες κινεζικές και ινδικές κρατικές εταιρείες και μονάδες ρωσικών πετρελαϊκών εταιρειών, αλλά υπήρχαν έξι traders στην πρώτη 15άδα.
Ο μεγαλύτερος από αυτούς ήταν η Nord Axis Ltd., η οποία αγόρασε 521.000 βαρέλια ημερησίως ρωσικού πετρελαίου τον Δεκέμβριο, όλα από την Rosneft PJSC. Η Nord Axis, η οποία ιδρύθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στο Χονγκ Κονγκ, ήταν άγνωστη στην αγορά πετρελαίου μέχρι τον Ιούλιο, όταν ανακοινώθηκε ότι ήταν ο αγοραστής του μεριδίου της Trafigura στο εμβληματικό έργο Vostok Oil της Rosneft.
Αλλος trader είναι η Tejarinaft FZCO, μια εταιρεία του Ντουμπάι, η οποία τον Δεκέμβριο αγόρασε 244.000 βαρέλια την ημέρα από τη Rosneft.
Πεδίο ανταγωνισμού
Για χρόνια, οι μεγαλύτεροι traders εμπορευμάτων παγκοσμίως ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για να εξασφαλίσουν προμήθειες πετρελαίου από τη Ρωσία. Αλλά οι κυρώσεις που ακολούθησαν της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία τους τους ώθησαν σε... υποχώρηση. Η Trafigura, κορυφαίος αγοραστής για πολλά χρόνια, διαχειριζόταν 850.000 βαρέλια ημερησίως από τη Ρωσία στο αποκορύφωμά της, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Jeremy Weir σε συνέδριο πέρυσι.
Τα τελωνειακά στοιχεία που είδε το Bloomberg δεν δείχνουν απαραίτητα ποιες εταιρείες και ιδιώτες οργανώνουν τη μεταφορά του πετρελαίου ή ποιος αποκομίζει τα κέρδη. Τα περιθώρια κέρδους έχουν εκτοξευθεί, καθώς οι συναλλαγές γίνονται πιο πολύπλοκες.
Δεν είναι σαφές πώς οι έξι traders μπόρεσαν να χρηματοδοτήσουν τη ροή του ρωσικού πετρελαίου, η αξία του οποίου ξεπέρασε τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια τον Δεκέμβριο.
Γνωστοί traders πετρελαίου
Ορισμένοι από αυτούς ήταν γνωστοί traders πριν από τον πόλεμο, όπως η Concept Oil Services Ltd., μια εταιρεία του Χονγκ Κονγκ που ξεκίνησε το 2003 από τον Λετονό υπήκοο Michael Zeligmans να εμπορεύεται πετρέλαιο στην Ευρώπη, τη Ρωσία και τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, σύμφωνα με δικαστική υπόθεση του 2013 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Διαχειρίστηκε λίγο πάνω από 152.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ημερησίως τον Δεκέμβριο.
Την ίδια περίοδο, η Coral Energy DMCC αγόρασε 121.000 βαρέλια ρωσικού αργού ανά ημέρα από την Surgutneftegas PJSC. Η Coral, η οποία ανήκει στον Tahir Garayev, ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία ως έμπορος μαζούτ, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της. Ο οικονομικός διευθυντής της Coral, Ahmed Karimov, επανέλαβε προηγούμενα σχόλια ότι η εταιρεία του σταμάτησε να εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο από την 1η Ιανουαρίου.
Ορισμένες έχουν μικρότερη ιστορία. Ο τρίτος μεγαλύτερος έμπορος είναι η QR Trading DMCC με έδρα το Ντουμπάι, η οποία αγόρασε 199.000 βαρέλια ημερησίως από τη Surgutneftegas.
Ο πέμπτος μεγαλύτερος trader είναι η Bellatrix Energy Ltd., μια εταιρεία του Χονγκ Κονγκ που ήταν άγνωστη στην αγορά πετρελαίου πριν από τον πόλεμο. Ανήκει σε έναν πολίτη του Αζερμπαϊτζάν, ονόματι Μπιλάλ Αλίγιεφ, σύμφωνα με τα αρχεία της εταιρείας. Aγόρασε 151.000 βαρέλια ημερησίως τον Δεκέμβριο από διάφορες ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες, σύμφωνα με τα στοιχεία των τελωνείων.
Τα αρχεία του Χονγκ Κονγκ δείχνουν ότι τον Δεκέμβριο του 2022 έλαβε δανειακές διευκολύνσεις από ρωσικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσικής Αγροτικής Τράπεζας και της ρωσικής Τράπεζας Περιφερειακής Ανάπτυξης που ανήκει στη Rosneft.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!