Ο χειμώνας επέστρεψε και μαζί του η χειμερινή ώρα. Από νωρίς το απόγευμα ο ήλιος χάνεται και τα φώτα ανάβουν. Και μαζί τους ανεβαίνει το κόστος. Σιγά σιγά ανάβει και η θέρμανση. Πόσα φώτα και πόση θέρμανση μπορούμε, όμως, να χρησιμοποιήσουμε δίχως να ξεφύγει το κόστος ενέργειας;
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας στη Γερμανία, τα γραφεία σε δημόσια κτίρια μπορούν να θερμανθούν μέχρι και 19 βαθμούς, ενώ σε άδεια γραφεία η θέρμανση θα κλείνει. Μνημεία και αξιοθέατα δεν φωταγωγούνται πλέον και οι διαφημιστικές αφίσες φωτίζονται μόνο για μερικές ώρες.
Από την πλευρά τους οι εταιρίες συγκεντρώνουν περισσότερους εργαζόμενους σε λιγότερα γραφεία ή τους δίνουν τη δυνατότητα τηλεργασίας. Όπως και στους δημόσιους χώρους έτσι και στα γραφεία των ιδιωτικών εταιριών η θέρμανση δεν θα ξεπερνά τους 19 βαθμούς, ενώ για στους εργαζόμενους δεν αποκλείεται να δοθούν ακόμα και κουβέρτες.
Νωρίτερα θα κλείνουν τα σούπερ μάρκετ της Aldi
Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο, όπου όλοι οι χώροι φωτίζονται και με το παραπάνω, έτσι ώστε να καλλιεργηθεί στους εισερχόμενους μια διάθεση κατανάλωσης. Στις βιτρίνες δυνατοί προβολείς φωτίζουν τα προϊόντα προσελκύοντας τους πελάτες στα καταστήματα. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Aldi-Nord περιορίζει το ωράριο λειτουργίας στα 2.200 υποκαταστήματά της κατά μία ώρα: «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς θέλουμε να συμβάλουμε στην κοινή προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας», αναγράφεται στις εισόδους των εκπτωτικών σούπερ μάρκετ.
Οι άλλες αλυσίδες αμφιβάλλουν αν η Aldi θα εξοικονομήσει με αυτό τον τρόπο σημαντική ποσότητα ενέργειας. «Η εξοικονόμηση θα είναι υπερβολικά περιορισμένη», γράφει ο Ράιμουντ Έσερ από το τμήμα επικοινωνίας του γερμανικού κολοσσού Rewe απαντώντας σε ερώτηση της DW. Και σημειώνει ότι το 50% της ενεργειακής κατανάλωσης των σουπερ μάρκετ αφορά τα ψυγεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.
Το ζήτημα της ενεργειακής απόδοσης αποτελεί εδώ και καιρό προτεραιότητα, γράφουν κολοσσοί σούπερ μάρκετ, όπως η Edeka ή ο όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες Lidl και Kaufland. Όπου είναι δυνατόν τοποθετούνται φωτοβολταϊκά συστήματα για να καλύψουν έστω και εν μέρει τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια. Rewe και Edeka σημειώνουν στις απαντήσεις τους ότι σχεδόν όλα τα ψυγεία τους διαθέτουν γυάλινες πόρτες. Παράλληλα τα σούπερ μάρκετ, όπως τα Lidl, έχουν ήδη αντικαταστήσει τους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας με LED, που καταναλώνουν ακόμα λιγότερο.
Θα ανοίξουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές υπό όρους
Καμία από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν προτίθεται να ακολουθήσει το παράδειγμα της Aldi και να περιορίσει τις ώρες λειτουργίας. «Προς το παρόν δεν βλέπουμε κανένα λόγο να προσφέρουμε στους πελάτες μας μειωμένες υπηρεσίες», σημειώνει η Χάνα Κολ από το τμήμα επικοινωνίας της Edeka στο Αμβούργο. Προσθέτει ωστόσο ότι :«Παρατηρούμε προσεκτικά τις κινήσεις του ανταγωνισμού και επαναξιολογούμε συνεχώς την κατάσταση».
Στις αποφάσεις των επαγγελματιών καθοριστικό ρόλο θα παίξει το πλαφόν στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου, το οποίο δρομολογεί η γερμανική κυβέρνηση. Παρά το υψηλό ενεργειακό κόστος δεν αποκλείεται με την οικονομική στήριξη του δημοσίου ο τζίρος να υπερβαίνει εν τέλει τα κόστη. Και τότε ενδέχεται, για παράδειγμα, να λειτουργήσουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία.
Οι δημοφιλείς χριστουγεννιάτικες αγορές ανοίγουν συνήθως τέλη Νοεμβρίου, όταν η μέρα θα έχει μικρύνει ακόμα περισσότερο. Οι επαγγελματίες, οι οποίοι συμμετέχουν στις αγορές, θα πρέπει να σταθμίσουν προσεκτικά πόσους περιορισμούς είναι διατεθειμένοι να αποδεχθούν οι πελάτες. Συχνά ακούγεται ότι καταβάλλονται προσπάθειες, έτσι ώστε να περιοριστεί η κατανάλωση ρεύματος κυρίως για τον φωτισμό των αγορών και τα φώτα να κλείνουν νωρίτερα. Ίσως υπό αυτές τις προϋποθέσεις να ανοίξουν και πάλι διάσημες χριστουγεννιάτικες αγορές, όπως του Μονάχου, η οποία λόγω της πανδημίας δεν λειτούργησε πέρυσι τα Χριστούγεννα.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle, Σαμπίνε Κίνκαρτς
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!