Τα κινέζικα διυλιστήρια εισάγουν πλέον πετρέλαιο από τον Καναδά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ενώ έχουν σχεδόν μηδενίσει τις εισαγωγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες — μείωση της τάξης του 90% — καθώς η εμπορική ένταση μεταξύ των δύο χωρών κλιμακώνεται.
Η πρόσφατη επέκταση ενός αγωγού στον Δυτικό Καναδά, που τέθηκε σε λειτουργία λιγότερο από έναν χρόνο πριν, άνοιξε τον δρόμο για την Κίνα και άλλους ασιατικούς εισαγωγείς να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στα εκτεταμένα αποθέματα πετρελαίου στην περιοχή των κοιτασμάτων της Αλμπέρτα.
Ρεκόρ κινεζικών εισαγωγών μέσω Βανκούβερ
Οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου από το λιμάνι που βρίσκεται στο τέρμα του αγωγού, κοντά στο Βανκούβερ, εκτοξεύτηκαν στα 7,3 εκατομμύρια βαρέλια τον Μάρτιο — νούμερο ρεκόρ — και όλα δείχνουν πως θα ξεπεραστεί και αυτό μέσα στον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa, εταιρείας που παρακολουθεί θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αντίθετα, οι κινεζικές εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου έχουν καταρρεύσει: από τα 29 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιούνιο έχουν πέσει στα 3 εκατομμύρια μηνιαίως.
Η ανακατεύθυνση των ροών πετρελαίου από τη Βόρεια Αμερική προς την Κίνα — τη μεγαλύτερη εισαγωγέα πετρελαίου παγκοσμίως — αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα των οικονομικών και γεωστρατηγικών αναταράξεων που προκαλούν οι κινήσεις του Ντόναλντ Τραμπ, για να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο εμπορικό σύστημα.
Το πλεονέκτημα του TMX
Σημειώνεται πως η κινεζική ζήτηση για καναδικό πετρέλαιο είχε αρχίσει να αυξάνεται από τη στιγμή που ξεκίνησε η λειτουργία της επέκτασης του αγωγού Trans Mountain (γνωστός και ως TMX), τον περασμένο Μάιο. Η τάση αυτή επιταχύνθηκε έπειτα από την ανάληψη της προεδρίας από τον Τραμπ, ο οποίος επέβαλε δασμούς στην Κίνα και άλλες χώρες.
«Δεδομένου του εμπορικού πολέμου, είναι απίθανο η Κίνα να αυξήσει τις εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου», ανέφερε ο Wenran Jiang, πρόεδρος του Canada-China Energy & Environment Forum, σε τηλεφωνική του δήλωση. «Η Κίνα δεν πρόκειται να στηριχθεί αποκλειστικά στη Ρωσία ή στη Μέση Ανατολή. Οτιδήποτε προέρχεται από τον Καναδά είναι καλοδεχούμενο».
Οικονομία υπέρ του καναδικού αργού
Αν και οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου από τη Βόρεια Αμερική παραμένουν μικρότερες σε σχέση με εκείνες από τη Μέση Ανατολή ή τη Ρωσία, τα πετρελαϊκά αποθέματα της Αλμπέρτα αποτελούν μία από τις λίγες πηγές σχετικά φθηνού, πυκνού και υψηλής περιεκτικότητας σε θείο πετρελαίου — είδος που μπορούν να επεξεργαστούν αποτελεσματικά τα πιο προηγμένα διυλιστήρια της Κίνας.
Για τους Ασιάτες διυλιστές, τα πετρέλαια της Μέσης Ανατολής με παρόμοια χαρακτηριστικά — όπως το Basrah Heavy του Ιράκ — είναι σημαντικά ακριβότερα σε σχέση με το πετρέλαιο της Αλμπέρτα, κυρίως λόγω της ενίσχυσης του δείκτη αναφοράς Dubai στην περιοχή. Πρόκειται για έναν βασικό δείκτη τιμολόγησης του αργού πετρελαίου που εξάγεται από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία· όταν η τιμή του αυξάνεται, επηρεάζει άμεσα την τιμή των συνδεδεμένων ποικιλιών πετρελαίου, καθιστώντας τις λιγότερο ανταγωνιστικές σε σχέση με εναλλακτικές πηγές, όπως το καναδικό αργό.
Με πληροφορίες από Bloomberg