Νέα
  • ΓΔ: 1557.83 +0.86%
  • Τζίρος: 124,90 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Πώς η Ε.Ε. κινδυνεύει με... αυτογκόλ λόγω των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα - Η περίπτωση της SEAT

AP Photo

Να δεχτεί ένα τεραστίων διαστάσεων «αυτογκόλ» κινδυνεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω των επιθετικότατων δασμών ύψους έως και 45%, που έχει επιβάλει τους τελευταίους μήνες στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Και αυτό γιατί, αντί με τους δασμούς αυτούς να στηρίξει την εγχώρια (εντός ΕΕ) παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κινδυνεύει να δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ που διαθέτουν εργοστάσια στην Κίνα και κατασκευάζουν εκεί ηλεκτρικά οχήματα τα οποία κατόπιν εισάγουν στην Ένωση. 

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας SEAT, θυγατρικής της Volkswagen Group. Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Wayne Griffiths, μιλώντας στο Reuters, οι δασμοί της ΕΕ απειλούν να την εξωθήσουν σε μείωση της παραγωγής και σε απολύσεις περίπου 1.500 εργαζομένων. 

Ο χρόνος μάλιστα κυλά αντίστροφα με εξαιρετικά μεγάλη ταχύτητα, καθώς το ζήτημα - κατά τον CEO της SEAT - πρέπει να έχει διευθετηθεί ως τον Μάρτιο του τρέχοντος έτος, προκειμένου να μην υπάρξουν αρνητικές συνέπειες για την παραγωγή και την απασχόληση στη γηραιά ήπειρο, η οποία ήδη βρίσκεται αντιμέτωπη με ασθμαίνουσα ανάπτυξη, υποχωρούσα ανταγωνιστικότητα και υψηλό ενεργειακό κόστος. Και όλα αυτά, χωρίς ακόμα να έχει βρεθεί αντιμέτωπη με τους (προαναγγελθέντες) δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ σε βάρος της...

Το πρόβλημα

Από τον Οκτώβριο, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε επιπλέον δασμούς σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα και πωλούνται στην Ευρώπη, η SEAT - η οποία παράγει αυτοκίνητα με τα σήματα SEAT και CUPRA - καταβάλλει επιπλέον δασμό 20,7% πάνω από τον ήδη υπάρχοντα 10% για το CUPRA Tavascan, το οποίο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Volkswagen στην Κίνα.

Στελέχη αρκετών ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών υποστηρίζουν ότι οι επιπλέον δασμοί στα ηλεκτρικά τους οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα προκαλούν παράπλευρες ζημιές σε εγχώριες εταιρείες και θέσεις εργασίας, αντί να τις προστατεύουν, όπως ήταν η αρχική πρόθεση της ΕΕ.

Ο Griffiths ανέφερε ότι η επιβάρυνση αυτή, που αφορά ένα αυτοκίνητο με τιμή πώλησης μεταξύ 50.000 - 60.000 ευρώ, είχε ως αποτέλεσμα η εταιρεία να μην επιτύχει τους οικονομικούς της στόχους το 2024 και αναμένεται να της κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ το 2025.

«Δεν έχουμε πολύ χρόνο. Πρέπει να βρούμε λύση μέσα στο πρώτο τρίμηνο», τόνισε σε συνέντευξή του στο Reuters.

Μείωση παραγωγής και απολύσεις

Στελέχη της SEAT και του Ομίλου Volkswagen έχουν πραγματοποιήσει τακτικές συναντήσεις με αξιωματούχους της ΕΕ για το μέλλον του Tavascan, με την πιο πρόσφατη να λαμβάνει χώρα την Πέμπτη. Παράλληλα, ο Ισπανός πρωθυπουργός, Πέδρο Σάντσεθ, έχει ζητήσει από την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να δώσει λύση στο θέμα και να αποτρέψει μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας, σύμφωνα με εκπρόσωπο της SEAT.

Ο Griffiths δεν αποκάλυψε ποιο επίπεδο δασμών θα μπορούσε να αντέξει η εταιρεία, αλλά υπογράμμισε ότι πρέπει να είναι «όσο το δυνατόν πιο κοντά» στο αρχικό 10%.

Εάν ο επιπλέον δασμός δεν μειωθεί ή δεν καταργηθεί μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου, η SEAT θα αναγκαστεί να αποσύρει το CUPRA Tavascan από τη γκάμα της, δήλωσε ο Griffiths.

Το ζήτημα των ρύπων

Αυτό, όμως, δημιουργεί έναν νέο πρόβλημα στην εταιρεία: πώς θα μειώσει τις εκπομπές ρύπων του στόλου της, ώστε να συμμορφωθεί με τους στόχους της ΕΕ, χωρίς το Tavascan;

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως υπογραμμίζει το Reuters, έχουν δύο επιλογές: Είτε να αγοράσουν πιστώσεις άνθρακα από άλλους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων (μέσω του μηχανισμού «pooling»), είτε να μειώσουν την παραγωγή των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ώστε να ρίξουν τον μέσο όρο εκπομπών τους.

Ο Όμιλος Volkswagen μέχρι στιγμής έχει αποφύγει να συμμετάσχει σε μηχανισμό «pooling», εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα καλύψει το κενό στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέσω των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.

«Δεν μπορούμε να λύσουμε αυτό το ζήτημα από τη μια μέρα στην άλλη», δήλωσε ο Griffiths. «Οπότε τι κάνεις; Μειώνεις την παραγωγή αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης και αρχίζεις να απολύεις εργαζομένους. Αυτό θα συμβεί αν δεν βρεθεί λύση».

Νομική προσφυγή ή αναμονή;

Οι Tesla, BMW, Mercedes-Benz και αρκετοί Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ήδη προσφύγει στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά των νέων δασμών. Ωστόσο, τέτοιες υποθέσεις διαρκούν κατά μέσο όρο 18 μήνες και η απόφαση μπορεί να εφεσιβληθεί.

Η SEAT δεν αποκλείει το ενδεχόμενο νομικών ενεργειών, ανέφερε ο Griffiths, αλλά δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει.

«Η CUPRA είναι ο καταλύτης της επιτυχίας μας – αυτή μας έκανε κερδοφόρους ως εταιρεία», δήλωσε. «Αν η CUPRA κινδυνεύει, τότε κινδυνεύει και η SEAT».

Με πληροφορίες από Reuters 

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ