Γρήγορα και επιθετικά κινούνται οι μεγάλες εταιρείες του τεχνολογικού τομέα, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι θα διατηρήσουν καλές σχέσεις με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.
Εταιρείες όπως η Apple, η Meta, η Google και η Amazon έχουν ήδη προχωρήσει σε ενέργειες που στοχεύουν στη βελτίωση της σχέσης τους με τον νέο πρόεδρο, είτε μέσω επενδύσεων σε εργοστάσια στις ΗΠΑ είτε με αλλαγές στις πολιτικές τους για τη διαφορετικότητα, την ισότητα και την ένταξη (DEI).
Κινήσεις προσεταιρισμού του Τραμπ
Η Apple δεσμεύτηκε να επενδύσει 500 δισεκατομμύρια δολάρια σε έργα στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας εξυπηρετητών για την πλατφόρμα Apple Intelligence από εργοστάσιο στο Τέξας. Παράλληλα, η TSMC ανακοίνωσε επένδυση 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή νέων μονάδων παραγωγής στην Αριζόνα.
Η Google, από την πλευρά της, προχώρησε σε αλλαγές που εναρμονίζονται με τη ρητορική της νέας κυβέρνησης, όπως η μετονομασία του Κόλπου του Μεξικού σε «Κόλπο της Αμερικής» στους χάρτες Google, ο περιορισμός των DEI προγραμμάτων και η αφαίρεση μιας διάταξης στην πολιτική της για την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία απαγόρευε τη χρήση της τεχνολογίας για στρατιωτικούς σκοπούς.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος της Meta, προχώρησε επίσης σε σημαντικές κινήσεις για να ενισχύσει τη σχέση του με τον Τραμπ. Διόρισε στο Διοικητικό Συμβούλιο της Meta τον Ντάνα Γουάιτ, σύμμαχο του Τραμπ και CEO του UFC, περιόρισε τα DEI προγράμματα και κατέβαλε 25 εκατομμύρια δολάρια για τη διευθέτηση αγωγής που είχε καταθέσει ο Τραμπ, έπειτα από την αναστολή του λογαριασμού του στην πλατφόρμα μετά την επίθεση της 6ης Ιανουαρίου στο Καπιτώλιο.
Ο ιδρυτής της Amazon και ιδιοκτήτης της Washington Post, Τζεφ Μπέζος, φαίνεται επίσης να επηρεάζει την πολιτική γραμμή της εφημερίδας. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρενέβη ώστε η Washington Post να μην υποστηρίξει δημόσια την αντίπαλο του Τραμπ στις εκλογές του 2024, την πρώην Αντιπρόεδρο Καμάλα Χάρις, ενώ παράλληλα ζήτησε να δοθεί έμφαση σε θέματα προσωπικών ελευθεριών και ελεύθερης αγοράς.
Η στρατηγική των big tech
«Στην Ουάσινγκτον υπάρχει μια παλιά φράση που λέει πως είτε βρίσκεσαι στο τραπέζι είτε στο μενού», εξηγεί ο Έντουαρντ Μιλς, διευθυντής της αμερικανικής πολυεθνικής εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Raymond James. «Στην πρώτη θητεία του Τραμπ, είδαμε έντονη αντίσταση από τις τεχνολογικές εταιρείες, με αποτέλεσμα να βρεθούν στο στόχαστρο πιο επιθετικών αντιμονοπωλιακών ενεργειών και μιας εχθρικής πολιτικής απέναντί τους. Τώρα, στη δεύτερη θητεία του Τραμπ, είναι ξεκάθαρο ότι προσπαθούν να εξασφαλίσουν μια θέση στο τραπέζι».
Η Apple, συγκεκριμένα, έχει ήδη χαράξει τον δρόμο για το πώς μια μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας μπορεί να διαχειριστεί τον Τραμπ. Ο CEO της, Τιμ Κουκ, κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, υιοθέτησε μια διπλωματική προσέγγιση, προσκαλώντας τον πρόεδρο σε εργοστάσιο συναρμολόγησης Mac Pro στις ΗΠΑ και αναδεικνύοντας τη σημασία της συνεργασίας με Αμερικανούς προμηθευτές.
Αυτή η στρατηγική απέδωσε, βοηθώντας την Apple να εξασφαλίσει εξαιρέσεις στους δασμούς για τα κινεζικά προϊόντα. Η εταιρεία συνεχίζει να εφαρμόζει το ίδιο μοντέλο, ανακοινώνοντας ότι θα επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ, από την παραγωγή περιεχομένου για το Apple TV+ έως τον διπλασιασμό του Ταμείου Προηγμένης Βιομηχανίας από 5 δισ. σε 10 δισ. δολάρια.
«Ο Τιμ Κουκ έδειξε πώς να διαχειριστεί κανείς την κυβέρνηση Τραμπ με μια προσέγγιση που περιλαμβάνει συνεργασία, σεβασμό και δημιουργία θετικής δημοσιότητας για τον Πρόεδρο. Αυτό βοήθησε την Apple να αποφύγει επιπτώσεις από την εμπορική διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας», σημειώνει ο Γκιλ Λούρια, επικεφαλής έρευνας τεχνολογίας στην αμερικανική επενδυτική εταιρεία D.A. Davidson.
Ακολουθώντας το παράδειγμά του, και άλλοι επικεφαλής τεχνολογικών κολοσσών έχουν επιδιώξει να χτίσουν γέφυρες με τον Τραμπ, είτε επισκεπτόμενοι τον Λευκό Οίκο είτε συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις στο Μαρ α Λάγκο
Αλλαγές στην Πολιτική της Google και της Meta
Για την Google, η αλλαγή της πολιτικής της περιελάμβανε τροποποιήσεις στον τρόπο χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης και την κατάργηση τμημάτων των DEI προγραμμάτων της. Η εταιρεία δήλωσε ότι οι αλλαγές έγιναν βάσει «πρόσφατων δικαστικών αποφάσεων και εκτελεστικών διαταγμάτων», αναφερόμενη στη διαταγή που υπέγραψε ο Τραμπ στις 20 Ιανουαρίου για την κατάργηση τέτοιων προγραμμάτων.
Ο Ζούκερμπεργκ, από την πλευρά του, όχι μόνο περιόρισε τα DEI προγράμματα, αλλά και κατάργησε τους ελεγκτές περιεχομένου, αντικαθιστώντας τους με ένα νέο σύστημα «Community Notes» παρόμοιο με αυτό του X (πρώην Twitter). Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι θα χαλαρώσει τις πολιτικές που σχετίζονται με τη ρητορική για τη μετανάστευση και το φύλο, επικαλούμενος ζητήματα ελευθερίας του λόγου.
Αυτά τα θέματα ήταν κεντρικά στην εκστρατεία του Τραμπ, ο οποίος εστιάζει στη μαζική απέλαση μεταναστών και έχει εκδώσει εκτελεστικές διαταγές που στοχοποιούν τρανς και non-binary άτομα. Ο Ζούκερμπεργκ, επιδιώκοντας να κερδίσει την εύνοια του Τραμπ, μετέφερε επίσης τα τμήματα εποπτείας περιεχομένου της εταιρείας από την Καλιφόρνια στο Τέξας, ώστε να απαντήσει σε καταγγελίες περί πολιτικής μεροληψίας.
Αναπροσαρμογή
Η Amazon και η Google επίσης αναζητούν τρόπους να βελτιώσουν τη σχέση τους με τον Τραμπ. Η Amazon είχε δεχθεί αλλεπάλληλες επιθέσεις από τον Τραμπ κατά την πρώτη του θητεία, λόγω της κριτικής που δέχθηκε ο Λευκός Οίκος από τη Washington Post.
Παράλληλα, η Blue Origin, η διαστημική εταιρεία του Μπέζος, προσβλέπει σε κρατικά συμβόλαια για εκτοξεύσεις στο διάστημα, γεγονός που κάνει τη διατήρηση καλών σχέσεων με τον Τραμπ ιδιαίτερα σημαντική.
Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες προσαρμόζονται γρήγορα στις νέες συνθήκες. Το αν οι στρατηγικές τους θα αποδώσουν, μένει να φανεί.
Με πληροφορίες από yahoo finance