O δανικός κολοσσός στα τάνκερ, Torm, ανακοίνωσε ότι δεν επιτρέπει στον στόλο του να πλέει μέσω της νότιας Ερυθράς Θάλασσας, γεγονός που δείχνει ότι οι επιθέσεις Αμερικανών και συμμάχων τους κατά της Υεμένης στη διάρκεια της νύχτας μπορεί να επιτείνουν την αναστάτωση που ήδη πλήττει τις αγορές πετρελαίου.
Η Torm, η οποία διαθέτει περίπου 80 πλοία, δήλωσε ότι διακόπτει όλες τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι νεωτέρας.
Οι συμβουλές από το αμερικανικό ναυτικό
Η απόφαση είναι σύμφωνη με ανακοινώσεις οργανώσεων του κλάδου ότι οι κοινές στρατιωτικές δυνάμεις, που περιλαμβάνουν τόσο το αμερικανικό όσο και το βρετανικό ναυτικό, έχουν συμβουλεύσει όλα τα εμπορικά πλοία να μείνουν μακριά από την περιοχή των εχθροπραξιών.
Για τα πλοία που θα ακολουθήσουν τη συμβουλή, αυτό σημαίνει ότι η διώρυγα του Σουέζ - μια ζωτικής σημασίας εμπορική αρτηρία - δεν αποτελεί πλέον επιλογή διαδρομής για τη σύνδεση Ασίας και Ευρώπης, ενώ δεν είναι σαφές πόσο θα διαρκέσει ο αποκλεισμός.
«Εάν η κατάσταση κλιμακωθεί, πρέπει να αναμένεται ότι όλα τα πλοία θα αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι να αποκατασταθεί η ασφαλής διέλευση και θα κλείσει ουσιαστικά η διώρυγα του Σουέζ για όλα τα πλοία», εκτός από αυτά που δεν θα διασχίσουν όλη την Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής του εμπορικού ομίλου Bimco.
Πάνω από 60 επιθέσεις στην Υεμένη
Το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ εξαπέλυσαν κατά τη διάρκεια της νύχτας περισσότερες από 60 αεροπορικές επιδρομές εναντίον στόχων των Χούθι στην Υεμένη, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τις επιθέσεις κατά πλοίων, τις οποίες υποστηρίζει το Ιράν. Ο ηγέτης της μαχητικής ομάδας δεσμεύθηκε για ισχυρή απάντηση στις επιθέσεις, υπογραμμίζοντας την άμεση ανάγκη για προσοχή των ναυτιλιακών εταιρειών.
Οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν μετά τις επιθέσεις. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent διαπραγματεύονταν στα 80,28 δολάρια το βαρέλι, με κέρδη 3,7%.
Μέχρι τώρα, η πλειονότητα των επιθέσεων των Χούθι ήταν εναντίον πλοίων με εμπορευματοκιβώτια που μετέφεραν βιομηχανικά προϊόντα, προκαλώντας μια τεράστια εκτροπή των μεταφορών, με τους περισσότερους πλοιοκτήτες να αποφεύγουν την περιοχή.
Αντίθετα, ο αριθμός των τάνκερ που άλλαξαν διαδρομή έχει παραμείνει μέχρι στιγμής σχετικά μικρός. Ο κολοσσός στις συναλλαγές εμπορευμάτων, Trafigura Group, εκτίμησε την Πέμπτη ότι οι κινήσεις δεξαμενόπλοιων μέσω της περιοχής είχαν μειωθεί κατά 15% έως 20%.
Πολλαπλής χρήσης δεξαμενόπλοια που μετέφεραν πετρελαιοειδή και χημικά και κατευθύνονταν προς το στενό Bab el-Mandeb είτε επιβράδυναν είτε έκαναν αναστροφή κατά την ώρα των επιθέσεων.
Ορισμένα πλοία συνεχίζουν τις διελεύσεις
Παρόλα αυτά, ορισμένα πλοία εξακολουθούσαν να περνούν, όπως έδειξε η ψηφιακή παρακολούθηση των πλοίων την Παρασκευή. Ένας ναυλομεσίτης ανέφερε ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες πετρελαιοφόρων επέλεξαν να διακόψουν τις διελεύσεις από την περιοχή, αν και ορισμένοι συνέχισαν.
Η εμπορική ναυτιλία έχει από καιρό το δικαίωμα της ελεύθερης διέλευσης, πράγμα που σημαίνει ότι τα πλοία εξακολουθούν να επιτρέπεται νομικά να διέρχονται, αν και δεν είναι σαφές ποιο θα είναι το ασφαλιστικό καθεστώς αυτών των διελεύσεων.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!