H ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων AP Moller-Maersk A/S δήλωσε ότι θα σταματήσει για άλλη μια φορά να αφήνει τα πλοία της να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ «μέχρι νεωτέρας», καθώς συνεχίζει να εξετάζει την ασφάλεια μετά από επίθεση σε ένα από τα σκάφη της.
Η παρατεταμένη αναστολή αντανακλά τις ανησυχίες των διεθνών ναυτιλιακών κολοσσών για τις αυξανόμενες επιθέσεις από τους αντάρτες Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες λένε ότι αποτελούν εκδίκηση εναντίον του Ισραήλ για τη στρατιωτική του εκστρατεία στη Γάζα. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους του κόσμου και οι παρατεταμένες επιθέσεις θα μπορούσαν να διαταράξουν την παγκόσμια οικονομία.
Η αρχική παύση και η έντονη ανησυχία
Η δανική ναυτιλιακή εταιρεία εισήγαγε αρχικά μια παύση 48 ωρών στις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας ξεκινώντας την Κυριακή μετά την επίθεση το Σαββατοκύριακο από μαχητές Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν στο Maersk Hangzhou .Η επίθεση συνέβη λίγες μέρες αφότου η Maersk είξαναρχίσει να πλέει στην περιοχή μετά την ίδρυση διεθνούς ναυτικής αποστολής υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας.
Ειδικότερα, η Maersk συνέχισε αρχικά τη ναυτιλία μέσω της πλωτής οδού γύρω στα Χριστούγεννα, μόνο για να σταματήσει ξανά τη διαμετακόμιση αφού το Maersk Hangzhou χτυπήθηκε από «άγνωστο αντικείμενο» καθώς περνούσε από το στενό Bab al-Mandab στη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, καθ' οδόν από τη Σιγκαπούρη προς Πορτ Σουέζ στην Αίγυπτο. «Μετά την αρχική επίθεση, τέσσερα σκάφη πλησίασαν το Maersk Hangzhou και άνοιξαν πυρ σε μια προσπάθεια να επιβιβαστούν στο πλοίο», ανέφερε η εταιρεία.
Ο αμερικανικός στρατός είπε ότι τα ελικόπτερα του ανταποκρίθηκαν σε κλήσεις κινδύνου από το σκάφος και βύθισαν τρία σκάφη που χειρίζονταν οι Χούτι, σκοτώνοντας τους επιβαίνοντες. Ένα τέταρτο σκάφος διέφυγε από την περιοχή, είπε.
«Η έρευνα για το περιστατικό βρίσκεται σε εξέλιξη και θα συνεχίσουμε να διακόπτουμε τη διακίνηση φορτίου στην περιοχή, ενώ αξιολογούμε περαιτέρω τη συνεχώς εξελισσόμενη κατάσταση», ανέφερε η Maersk σε δήλωσή της την Τρίτη. Η εταιρεία πρόσθεσε μάλιστα ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα πλοία θα κινηθούν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.
Επιπροσθέτως, αναφορά που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της Maersk αργά τη Δευτέρα έδειξε ότι περισσότερα από 100 από τα πλοία της που θα πλέουν τις επόμενες εβδομάδες έχουν εκτραπεί, αντικατοπτρίζοντας πόσο επισφαλής είναι η κατάσταση σε έναν από τους ζωτικούς εμπορικούς δρόμους του κόσμου. Η Διώρυγα του Σουέζ, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο Θάλασσα, συνήθως μεταφέρει έως και το 30% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων.
Οι υπολοιπες ναυτιλιακές και ο αντίκτυπος στην αλυσίδα εφοδιασμού
Άλλες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Hapag-Lloyd, η Evergreen Line και η MSC Mediterranean Shipping Company, έχουν επίσης σταματήσει να χρησιμοποιούν την κρίσιμη πλωτή οδό λόγω των επιθέσεων των Χούτι, οι οποίοι λένε ότι εκδικούνται το Ισραήλ για τη στρατιωτική του εκστρατεία κατά της Χαμάς στη Γάζα.Η διακοπή στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού αυξάνει ήδη το κόστος μεταφοράς και επιμηκύνει τους χρόνους παράδοσης.
«Τα μεγαλύτερα ταξίδια για υπηρεσίες εκτροπής σημαίνουν μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης για τους εισαγωγείς και κάποια απειλή συμφόρησης στα λιμάνια… αν και μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει αναφορές για εκκρεμότητες», δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας στην εταιρεία logistics Freightos.
Η γαλλική εταιρεία CMA CGM δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα αυξήσει σταδιακά τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ. Η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει περαιτέρω την Τρίτη, παραπέμποντας το CNN στη δήλωσή της στις 26 Δεκεμβρίου.
Η γερμανική Hapag Lloyd, εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι τα πλοία της θα συνεχίσουν να πλέουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας δεδομένων των «περιστατικών» των τελευταίων ημερών. «Παρακολουθούμε στενά την κατάσταση μέρα με τη μέρα, αλλά θα συνεχίσουμε να δρομολογούμε τα πλοία μας μέχρι τις 9 Ιανουαρίου», όταν η θέση θα επανεξεταστεί ξανά, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στο CNN την Τρίτη.
Οι ναύλοι και οι μετοχές αυξάνονται
Οι μετοχές της Maersk και της Hapag-Lloyd σημείωσαν ράλι την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης του νέου έτους, πιθανώς ενισχυμένες από τις προσδοκίες ότι οι εταιρείες θα είναι σε θέση να κλειδώσουν υψηλότερα ναυτιλιακά επιτόκια μέχρι το 2024.
Η Hapag-Lloyd διαπραγματεύθηκε 3,6% υψηλότερα στις 11:30 π.μ. ET, ενώ η Maersk κέρδισε 6,4%. Και οι δύο εταιρείες έχουν ανακοινώσει νέες χρεώσεις τις τελευταίες εβδομάδες για τη μεταφορά αγαθών σε πολλές από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές διαδρομές του κόσμου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Freightos, το κόστος αποστολής ενός κοινού κοντέινερ από τη Σαγκάη στη Νέα Υόρκη ανέβηκε κατά μέσο όρο σε σχεδόν 5.000 δολάρια αυτήν την εβδομάδα, από 3.500 δολάρια στα μέσα Δεκεμβρίου.
Η αποστολή εμπορευματοκιβωτίων ίδιου μεγέθους από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης στην Ολλανδία, θα κοστίσει περίπου 2.400 δολάρια, από 1.800 δολάρια στα μέσα Δεκεμβρίου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!