Η ξηρασία στον Παναμά, λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχει μειώσει τις ροές εμπορευμάτων μέσω της διώρυγας που ενώνει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό, προκαλώντας καθυστερήσεις στο διεθνές εμπόριο, αναφέρει το ΔΝΤ σε άρθρο που έχει αναρτήσει στο blog του.
Κανονικά, από τη διώρυγα του Παναμά διέρχονταν 1.000 πλοία κάθε μήνα, μεταφέροντας συνολικά πάνω από 40 εκατ. τόνους προϊόντων που αντιστοιχούν περίπου στο 5% του παγκόσμιου όγκου θαλάσσιου εμπορίου.
Ωστόσο, τα επίπεδα του νερού στη διώρυγα μειώθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα λόγω της χειρότερης ξηρασίας στην ιστορία των 143 χρόνων της.
Οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις διελεύσεις πλοίων λόγω των ανεπαρκών βροχοπτώσεων στη λίμνη Gatun, η οποία τροφοδοτεί τη διώρυγα με νερό, έχουν μειώσει κατά 15 εκατ. τόνους τον όγκο των εμπορευμάτων που πέρασαν από αυτή από την αρχή του έτους.
Οι ροές από τον Παναμά θα μειωθούν στο μισό
Το μεγαλύτερο πλήγμα από τις καθυστερήσεις αυτές δέχτηκαν τα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής - δηλαδή του Παναμά, της Νικαράγουας, του Περού, του Εκουαδόρ, της Τζαμάικα και του Ελ Σαλβαδόρ καθώς έχει επηρεαστεί ένα ποσοστό 10-25% του εμπορίου τους. Ωστόσο, οι συνέπειες της ξηρασίας στον Παναμά γίνονται αισθητές και σε πολύ πιο μακρινά μέρη, όπως στην Ευρώπη, την Ασία και τη Βόρεια Αμερική.
Η ξηρασία θα εμποδίσει ιδιαίτερα το εμπόριο τους επόμενους μήνες καθώς αναμένεται ότι από τη διώρυγα θα διέρχονται μόνο 18 πλοία την ημέρα έως τον Φεβρουάριο, δηλαδή τα μισά σε σχέση με τα 36 που διέρχονταν προηγουμένως και συνεπώς οι οικονομίες που εξαρτώνται από αυτή για το εμπόριό τους θα πρέπει να προετοιμαστούν για μεγαλύτερες διαταραχές και καθυστερήσεις.
Είναι, συνεπώς, αναφέρει το ΔΝΤ, ξεκάθαρο ότι η κλιματική αλλαγή αποτελεί σοβαρή απειλή για τις θαλάσσιες υποδομές, με τις ξηρασίες, τις πλημμύρες, τις τροπικές καταιγίδες και άλλες φυσικές καταστροφές που προκαλεί.
Ο ρόλος του PortWatch
Το ΔΝΤ σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης λανσάρισαν την Τετάρτη το PortWatch, μία ανοιχτή πλατφόρμα, με την οποία οι υπεύθυνοι για την πολιτική μπορούν να προετοιμαστούν για τις διαταραχές στο εμπόριο που προκαλούν σοκ όπως τα ακραία καιρικά φαινόμενα και να αποφασίσουν πώς θα αντιδράσουν σε αυτά.
Η πλατφόρμα χρησιμοποιεί real-time στοιχεία από δορυφόρους για να παρακολουθεί σχεδόν 120.000 εμπορικά πλοία και τάνκερ σε όλο τον κόσμο που καλύπτουν πάνω από το 99% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Παρέχει, επίσης, καθημερινές εκτιμήσεις για τους όγκους εμπορίου σε 1.400 λιμάνια και πάνω από μισή ντουζίνα σημεία που υπάρχει συνωστισμός, όπως στη διώρυγα του Παναμά.
Το PortWatch επιτρέπει ανάλυση κλιματικών σεναρίων, παρέχοντας εκτιμήσεις κινδύνου για μία σειρά ακραίων κλιματικών φαινομένων, ενώ στέλνει και προειδοποιήσεις για πιθανές και πραγματικές διαταραχές στο εμπόριο μετά από μεγάλες καταστροφές.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!