Στο κενό μοιάζουν να πέφτουν οι προσδοκίες της παγκόσμιας βιομηχανίας ειδών ένδυσης για ανάκαμψη μέσα στο 2021, μετά τον απογοητευτικό τζίρο της περασμένης χρονιάς, καθώς τα νέα κύματα της πανδημίας με τα επακόλουθα lockdown δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας στο λιανεμπόριο.
Στις αποθήκες και τα ράφια των καταστημάτων έχουν μείνει ακόμη ρούχα της προηγούμενης σεζόν, που υπό κανονικές συνθήκες θα είχαν πουληθεί στις εκπτώσεις σε τιμή κόστους. Χαρακτηριστική είναι για παράδειγμα η περίπτωση της βρετανικής αλυσίδας Primark, η οποία έχει ακόμη ρούχα της περιόδου άνοιξη/καλοκαίρι 2020, ύψους 205 εκατ. δολαρίων και επιπλέον ρούχα της περιόδου φθινοπώρου/χειμώνα, ύψους 200 εκατ. δολαρίων.
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων McKinsey, η αξία των αδιάθετων ενδυμάτων παγκοσμίως, σε καταστήματα και αποθήκες, κυμαίνεται από 140 έως 160 δισ. ευρώ, σε υπεριπλάσια από τα κανονικά επίπεδα.
Για τις μεγάλες αλυσίδες, μία λύση είναι οι μικρότερες του συνηθισμένου παραγγελίες για τη νέα σεζόν. Πράγματι, σύμφωνα με το Reuters, η Marks & Spencer στη Βρετανία και η Hugo Boss στη Γερμανία έχουν κάνει μειωμένες παραγγελίες για την εαρινή συλλογή της φετινής χρονιάς.
Οι συγκρατημένες παραγγελίες και οι καθυστερήσεις στις πληρωμές παίρνουν διαστάσεις επιδημίας, ακόμη και για μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες.
«Ματώνουν» και τα εργοστάσια
Η κατάσταση αυτή δεν αφήνει ανεπηρέαστες βιοτεχνίες κα εργοστάσια, ακόμη και μαζικής παραγωγής, πλήττοντας εθνικές οικονομίες όπως αυτή του Μπαγκλαντές, που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στις εξαγωγές κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.
Πενήντα εργοστάσια που συμμετείχαν σε έρευνας της ένωσης κατασκευαστών και εξαγωγέων ενδυμάτων του Μπαγκλαντές ανέφεραν ότι είχαν λάβει 30% λιγότερες παραγγελίες από το συνηθισμένο αυτή τη σεζόν.
«Οι παραγγελίες φτάνουν συνήθως τρεις μήνες νωρίτερα. Αλλά δεν υπάρχουν παραγγελίες για τον Μάρτιο », δήλωσε χαρακτηριστικά ιδιοκτήτης εργοστασίου με έδρα τη Ντάκα, οι πελάτες του οποίου περιλαμβάνουν εμπόρους λιανικής της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης.
Με την απειλή νέων lockdown να είναι πλέον μόνιμη, ορισμένοι έμποροι λιανικής προσπαθούν να πουλήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο από το υπερβολικό τους απόθεμα προτού πραγματοποιήσουν νέες παραγγελίες, σύμφωνα με την εταιρεία ανακύκλωσης υφασμάτων Parker Lane Group.
Σύμφωνα με το Euromonitor, to 2020 η πτώση των πωλήσεων της βιομηχανίας ειδών ένδυσης ανήλθε στο 17% σε σχέση με το 2019. Και το μέλλον διαγράφεται εξίσου αβέβαιο: Οι εκτιμήσεις για το 2021 κυμαίνονται από απαισιόδοξες προβλέψεις πτώσης πωλήσεων κατά 15% από τη McKinsey, έως ανάκαμψη της τάξεως του 11% από την Euromonitor.
Πιτζάμα... πάρτι στο κάζουαλ ντύσιμο
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα συνεχή lockdown έδωσαν ώθηση σε μία μόνο κατηγορία ειδών ένδυσης: Στα κάζουαλ ρούχα που φοράμε στο σπίτι.
Σύμφωνα με τον CEO της Marks & Spencer, Στιβ Ρόου, οι Βρετανοί άρχισαν και πάλι εδώ και έναν χρόνο να φοράνε... πιτζάμες. Την ίδια επισήμανση κάνει και η Hugo Boss, που αποφάσισε στο πλαίσιο αυτό να επεκτείνει την γκάμα των προϊόντων της στο φάσμα της κάζουαλ ένδυσης.
Κάτι που όμως δεν λύνει το πρόβλημα βιοτεχνών και εργοστασιασρχών, αφού, όπως επισημαίνουν, μπορεί η ζήτηση για πιτζάμες να είναι στο υψηλότερο επίπδο των τελευταίων δεκαετιών, δεν είναι όμως το είδος ρουχισμού που μπορούν να παράξουν όλα τα εργοστάσια.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!