O Αμερικανός πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, θα ζητήσει σήμερα από το Κογκρέσο να αναστείλει τους ομοσπονδιακούς φόρους στη βενζίνη και το ντίζελ για ένα τρίμηνο, προκειμένου να μειώσει τις τιμές των καυσίμων στην αντλία καθώς επίκεινται οι ενδιάμεσες εκλογές τον Νοέμβριο.
Ο πρόεδρος θα καλέσει επίσης τις Πολιτείες να αναστείλουν τους δικούς τους φόρους ή να προσφέρουν μία αντίστοιχη ελάφρυνση, σύμφωνα με δημοσίευμα του CNBC που επικαλείται αξιωματούχους της κυβέρνησης.
Μείωση της τιμής κατά 3,6%
Ο ομοσπονδιακός φόρος στη βενζίνη ανέρχεται σε 18,4 σεντς ανά γαλόνι και στο ντίζελ 24,4 σεντς και, αν η άρση τους περάσει πλήρως στους καταναλωτές, ο κόσμος θα πληρώνει 3,6% λιγότερο στην αντλία καθώς οι τιμές στις ΗΠΑ ανέρχονται κατά μέσο όρο στα 5 δολάρια ανά γαλόνι.
Ωστόσο, πολλοί οικονομολόγοι και νομοθέτες και από τα δύο κόμματα βλέπουν με επιφύλαξη την ιδέα της αναστολής της φορολογίας.
Ο Μπαράκ Ομπάμα, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου το 2008, είχε χαρακτηρίσει την πρόταση αυτή ως «τρικ» που επέτρεπε στους πολιτικούς να «λένε ότι έκαναν κάτι». Είχε προειδοποιήσει, επίσης, ότι οι πετρελαϊκές εταιρείες θα μπορούσαν να εξουδετερώσουν τη φορολογική ελάφρυνση αυξάνοντας τις τιμές τους.
Εκλογικός κίνδυνος για τον Μπάιντεν
Σε κάθε περίπτωση, οι υψηλές τιμές της βενζίνης απειλούν τις εκλογικές και πολιτικές φιλοδοξίες του Μπάιντεν. Η εκτίναξή τους έχει μειώσει σε χαμηλά επίπεδα την εμπιστοσύνη στην οικονομία και αυτό δεν είναι καλός οιωνός για να συνεχισθεί ο έλεγχος των Δημοκρατικών στο Κογκρέσο στις εκλογές του Νοεμβρίου.
Οι προηγούμενες προσπάθειες του Μπάιντεν για τη μείωση των τιμών της βενζίνης – όπως για την αποδέσμευση πετρελαίου από τα στρατηγικά αποθέματα των ΗΠΑ – δεν κατάφεραν να μειώσουν τις τιμές στην αντλία, κάτι που υπάρχει κίνδυνος να συμβεί και με την αναστολή της φορολογίας.
Ο Αμερικανός πρόεδρος δεν μπορεί να κάνει πολλά για να προσαρμόσει τις τιμές που καθορίζονται από τις διεθνείς αγορές, από εταιρείες που αναζητούν κέρδη, τη ζήτηση των καταναλωτών και τα σοκ μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τα εμπάργκο που ακολούθησαν. Το βασικό πρόβλημα είναι ένα έλλειμμα πετρελαίου και διυλιστηρίων που παράγουν τη βενζίνη, το οποίο δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να λυθεί με την αναστολή του φόρου.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Moody’s Analytics, Mark Zandi, υπολόγισε ότι ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ, που έφθασε το 8,6% τον Μάιο, οφείλεται κυρίως στις υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων λόγω της ρωσικής εισβολής και των συνεχιζόμενων διαταραχών λόγω του κορονοϊού.
Με πληροφορίες από CNBC
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!