Με την Ευρώπη να πασχίζει να απεξαρτηθεί από τη ρωσική ενέργεια μετά από δεκαετίες επιβάλλοντας εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο το ερώτημα είναι πως θα μπορούσε η Ρωσία να παρακάμψει τις ευρωπαϊκές κυρώσεις.
Σύμφωνα με το CNBC, η απάντηση είναι ότι «η Μόσχα θα αναζητήσει άλλους αγοραστές για το αργό της όπως οι μεγάλες αγορές της Κίνας και της Ινδίας ή μειώνοντας την παραγωγή της για να διατηρήσει τις τιμές σε υψηλά επίπεδα. Όμως, υπάρχει κι ένας κρυμμένος άσσος στο μανίκι κι αυτός είναι η αλλαγή σημαίας στα ρωσικά πλοία.
Η επίσκεψη του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν στη Σαουδική Αραβία, τον ισχυρότερο ενεργειακό παίκτη εντός του ΟΠΕΚ, αποσκοπεί στην παρέμβαση του ώστε να αυξηθεί η παραγωγή πετρελαίου και να παρακαμφθεί η Ρωσία, καθώς οποιαδήποτε αντίδρασή της θα είχε παγκόσμιο οικονομικό αντίκτυπο.
«Η ρωσική αντίδραση προφανώς θα πρέπει να παρακολουθείται στενά», δήλωσε η Helima Croft, υψηλόβαθμο στέλεχος στην RBC Capital Markets.
Η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ και τη Σαουδική Αραβία και ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αργού μετά τη Σαουδική Αραβία, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
«Αυτό που συμβαίνει τώρα θα αλλάξει το εμπόριο πετρελαίου - φυσικού αερίου στο μέλλον. Οι τιμές του πετρελαίου δεν θα μειωθούν σύντομα και οι επιπτώσεις των ρωσικών κυρώσεων θα είναι αισθητές για μερικά χρόνια», δήλωσε ο Hossein Askari, καθηγητής στη Σχολή Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου George Washington.
«Οι ΗΠΑ θα έπρεπε να είχαν χρησιμοποιήσει ισχυρές προληπτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας και να είναι πιο σκληρές με τους πετρελαιοπαραγωγούς του ΟΠΕΚ για να αυξηθεί η παραγωγή πετρελαίου».
Νέες αγορές
Η Ρωσία βρίσκεται προς αναζήτηση νέων αγοραστών ώστε να πουλήσει τους περίπου 66 τόνους αργού που είναι εγκλωβισμένα σε τάνκερ στις θάλασσες. Αυτό αναμένεται να καθορίσει σημαντικά τις τιμές του πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς το 36% των εισαγωγών πετρελαίου της ΕΕ προέρχεται από τη Ρωσία.
Ο Mikhail Ulyanov, μόνιμος αντιπρόσωπος της Ρωσίας σε διεθνείς οργανισμούς στη Βιέννη, δήλωσε ότι η χώρα θα αναζητήσει άλλους αγοραστές για το πετρέλαιό της.
«Το αν αυτά τα βαρέλια θα κατευθυνθούν στην Ινδία, την Κίνα και την Τουρκία μπορεί να εξαρτηθεί από το αν η ΕΕ επιλέξει τελικά να στοχεύσει τις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές υπηρεσίες και αν οι ΗΠΑ επιλέξουν να επιβάλουν δευτερεύουσες κυρώσεις τύπου Ιράν», ανέφερε η Croft της RBC.
Η Μόσχα έχει ήδη δύο πιθανούς αγοραστές για το αργό της: την Κίνα και την Ινδία. Οι χώρες αυτές έχουν αγοράσει ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση και αναλυτές του κλάδου λένε ότι αυτό φαίνεται ότι θα συνεχιστεί.
Ενώ η Ινδία παραδοσιακά εισάγει πολύ λίγο αργό από τη Ρωσία - μόνο από 2% έως 5% ετησίως, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς - οι αγορές της έχουν εκτοξευθεί τους τελευταίους μήνες.
Η Ινδία αγόρασε 11 εκατ. βαρέλια τον Μάρτιο και ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στα 27 εκατ. τον Απρίλιο και στα 21 εκατ. τον Μάιο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας δεδομένων εμπορευμάτων Kpler. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα 12 εκατ. βαρέλια που αγόρασε από τη Ρωσία το 2021.
Η Κίνα ήταν ήδη ο μεγαλύτερος μεμονωμένος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου, αλλά οι αγορές πετρελαίου της έχουν επίσης εκτοξευθεί. Από τον Μάρτιο έως τον Μάιο, αγόρασε 14,5 εκατ. βαρέλια, σε τριπλάσια αύξηση από την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.
Μείωση της παραγωγής
Η Ρωσία θα μπορούσε επίσης να μειώσει την παραγωγή και τις εξαγωγές αργού για να αμβλύνει το πλήγμα στα οικονομικά της.
Ο αντιπρόεδρος της ρωσικής πετρελαϊκής εταιρείας Lukoil, Leonid Fedun, δήλωσε ότι η χώρα θα πρέπει να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου έως και 30% για να ωθήσει τις τιμές προς τα πάνω και να αποφύγει την πώληση βαρελιών με έκπτωση.
«Αξιωματούχοι στην Ουάσινγκτον έχουν εκφράσει την ανησυχία ότι η Μόσχα μπορεί να μειώσει τις εξαγωγές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για να προκαλέσει τον μέγιστο οικονομικό αντίκτυπο στην Ευρώπη και να δοκιμάσει τη συλλογική αποφασιστικότητα των κρατών - μελών να υπερασπιστούν την Ουκρανία». ανέφερε ηCroft.
Μια ρωσική δικακοπή θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντική ζημιά στην οικονομία το καλοκαίρι, πρόσθεσε.
«Για τη Ρωσία, πιστεύουμε ότι ο αντίκτυπος του χαμηλότερου όγκου εξαγωγών φέτος θα αντισταθμιστεί ως επί το πλείστον από τις υψηλότερες τιμές», σημείωσε και ο Edward Gardner, οικονομολόγος εμπορευμάτων στην Capital Economics.
Προέβλεψε ότι η ρωσική παραγωγή και οι εξαγωγές πετρελαίου θα μπορούσαν να μειωθούν κατά περίπου 20% μέχρι το τέλος του έτους.
Ενώ το αργό πετρέλαιο Urals, το κύριο μείγμα πετρελαίου που εξάγει η Ρωσία, διαπραγματεύεται με έκπτωση σε σχέση με τους παγκόσμιους δείκτες αναφοράς, η τιμή του σήμερα είναι στα 95 δολάρια ανά βαρέλι, εξακολουθεί να είναι πολύ πάνω από το επίπεδο που βρισκόταν πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τον Gardner.
Αλλά αν η ρωσική παραγωγή μειωθεί, άλλοι παίκτες μπορεί να παρέμβουν για να βοηθήσουν στον έλεγχο των τιμών.
Σύμφωνα με τους Financial Times η Σαουδική Αραβία είναι έτοιμη να αυξήσει την παραγωγή αργού, αν η παραγωγή της Ρωσίας μειωθεί σημαντικά μετά τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά και τις πιέσεις Μπάιντεν.
Στην ουσία, ο Αμερικανός πρόεδρος προσπαθεί να «κλείσει συμφωνία» με το Ριάντ πριν από τη μηνιαία συνεδρίασή του ΟΠΕΚ σήμερα Πέμπτη.
Αλλάζουν σημαίες τα ρωσικά πλοία
Η αλλαγή ιδιοκτησίας των πλοίων που μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο φαίνεται οτι είναι ο κρυμμένος άσσος στο μανίκι της Μόσχας. Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν γίνει 180 αλλαγές ιδιοκτησίας πλοίων από ρωσικές εταιρείες σε μη ρωσικές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Windward.
Η Windwards ανέφερε ότι αυτές οι αλλαγές που καταγράφηκαν σε μόλις τρεις μήνες ήταν ήδη περισσότερες από τις μισές αλλαγές ιδιοκτησίας για ρωσικά πλοία σε όλο το 2021.
Πολλά από τα ρωσικά πλοία πωλήθηκαν σε εταιρείες που εδρεύουν κυρίως στη Σιγκαπούρη, την Τουρκία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Νορβηγία, σύμφωνα με την Windward.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!