Έναν τρόπο να άρει τα ρυθμιστικά εμπόδια που καθυστερούν την κυκλοφορία στις ΗΠΑ των αυτοκινούμενων ταξί (γνωστών και ως ρομποταξί) φαίνεται πως βρήκε ο Ίλον Μασκ, με την τοποθέτησή του από τον Ντόναλντ Τραμπ στη θέση του «υπουργού κυβερνητικής αποτελεσματικότητας». Όμως τα πράγματα δεν είναι όσο απλά δείχνουν.
Ο πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη ποντάρει ολοένα και περισσότερα στα αυτοκινούμενα ταξί λόγω της μείωσης των πωλήσεων της Tesla, αλλά τα τεχνολογικά αλλά και τα ρυθμιστικά προβλήματα παραμένουν μέχρι στιγμής αξεπέραστα.
Όπως όμως σημειώνει το Reuters, από τη θέση που του έδωσε ο Τραμπ, ο Μασκ ελπίζει πλέον πως θα έχει την απαιτούμενη επιρροή για να ξεπεράσει τα ρυθμιστικά εμπόδια. Όχι μόνο μέσω του υπουργείου «κυβερνητικής αποτελεσματικότητας» αλλά και επηρεάζοντας τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο στην επιλογή του νέου υπουργού Μεταφορών.
Πρόκειται για μια κρίσιμη παράμετρο καθώς το υπουργείο Μεταφορών ελέγχει την Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA), ρυθμίζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες και θα μπορούσε να προωθήσει σημαντικές αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο που αφορά τα αυτοκινούμενα οχήματα, σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση η Tesla θα εξακολουθήσει να αντιμετωπίζει σημαντικά τεχνολογικά και νομικά εμπόδια στην ανάπτυξη οχημάτων χωρίς οδηγό.
Ουραγός
Προς το παρόν, η εταιρεία του Ίλον Μασκ παραμένει πολύ πίσω από τους αντιπάλους της στην Καλιφόρνια, τη μακράν μεγαλύτερη αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ και βασικό πεδίο δοκιμών για τη βιομηχανία αυτόνομων οχημάτων. Άλλες εταιρείες, όπως η Alphabet και η Waymo, έχουν πλοηγηθεί στον ρυθμιστικό λαβύρινθο της Καλιφόρνια και έχουν ολοκληρώσει εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών αυτόνομων οχημάτων υπό την εποπτεία της πολιτείας.
Αν όμως ο Μασκ καταφέρει να εξασφαλίσει τη ψήφιση ομοσπονδιακών κανονισμών ή νόμων που να υπερισχύουν των πολιτειακών, ενδέχεται η Tesla να καταφέρει να παρακάμψει τους κανονισμούς της Καλιφόρνια, παρότι τα οχήματά της έχουν πραγματοποιήσει πολύ λιγότερα χιλιόμετρα δοκιμών.
Επί του παρόντος η Tesla διαθέτει τη χαμηλότερου επιπέδου άδεια της Καλιφόρνια, η οποία επιτρέπει δοκιμές υπό την επίβλεψη ανθρώπου-οδηγού. Μόνο έξι εταιρείες έχουν λάβει εγκρίσεις δοκιμών χωρίς οδηγό. Τα στοιχεία της πολιτείας δε, δείχνουν ότι κάθε μία από τις εταιρείες αυτές πραγματοποίησε δοκιμές με οδηγό για τουλάχιστον τρία χρόνια, συχνά για εκατομμύρια χιλιόμετρα, πριν εξασφαλίσει έγκριση δοκιμών χωρίς οδηγό.
Γιατί ο Μασκ ποντάρει στα ρομποταξί
Ο Μασκ, σχολιάζει το Reuters, υποστηρίζει ότι τα αυτοκινούμενα Tesla θα είναι έτοιμα το επόμενο έτος, επαναλαμβάνοντας ανεκπλήρωτες υποσχέσεις δεκαετίας. Από την άνοιξη όμως ποντάρει όλο και περισσότερο το μέλλον της Tesla στα ρομποτάξι λόγω της αποδυνάμωσης της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων και του αυξανόμενου ανταγωνισμού από τα φθηνά κινεζικά EVs.
Πάντως μέχρι στιγμής η Tesla έχει ελάχιστα να επιδείξει στις ρυθμιστικές αρχές. Η ανταγωνίστρια Waymo, για να φτάσει στο σημείο που βρίσκεται σήμερα, πραγματοποιούσε δοκιμές με οδηγό ήδη από το 2014. Πήρε άδεια δοκιμών χωρίς οδηγό τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Οκτώβριο του 2018, αφού κατέγραψε περισσότερα από 2,2 εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών. Χρειάστηκαν άλλα τρία χρόνια και άλλα 3,7 εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών για να εξασφαλίσει την έγκριση από την πολιτεία της Καλιφόρνια για την εμπορική λειτουργία αυτόνομων οχημάτων, με άνθρωπο - οδηγό επί του οχήματος, στο Σαν Φρανσίσκο και σε τμήματα της κομητείας Σαν Ματέο. Η Waymo κατέγραψε άλλα 7,4 εκατομμύρια μίλια δοκιμών προτού κερδίσει την έγκριση τον Αύγουστο του 2023 να χρεώνει τους πελάτες για διαδρομές με ρομποταξί χωρίς οδηγό στο Σαν Φρανσίσκο, όπως δείχνουν τα αρχεία της πολιτείας.
Βάρος για τις εταιρείες το χαλαρό ρυθμιστικό πλαίσιο
Οι χαλαρές ή ανύπαρκτες ρυθμίσεις πάντως θα μπορούσαν να αυξήσουν τους νομικούς κινδύνυος για τις εταιρείες αυτόνομων οχημάτων, επειδή σε περίπτωση ατυχήματος δεν θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι συμμορφώνονται με τα αυστηρά κρατικά πρότυπα ασφαλείας. Οι αυστηρότεροι κανονισμοί της Καλιφόρνια προστατεύουν στην πραγματικότητα τις εταιρείες που εξασφαλίζουν τις απαραίτητες εγκρίσεις, καθώς θα μπορούσαν να αποτελέσουν πλαίσιο υπεράσπισης των εμπλεκόμενων εταιρειών εάν αυτές μηνυθούν για ατυχήματα, όπως δήλωσε στο Reuters ο William Widen, καθηγητής νομικής του Πανεπιστημίου του Μαϊάμι που ειδικεύεται στην ευθύνη των αυτόνομων οχημάτων.
«Οι δικηγόροι θα προτιμούσαν πάντα να έχουν την ευλογία των ρυθμιστικών αρχών», είπε, επειδή κάτι τέτοιο παρέχει αποδείξεις ότι η εταιρεία «δεν συμπεριφερόταν απερίσκεπτα ή αμελώς και ότι συμμορφώθηκε με όλους τους ισχύοντες νόμους».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!