Σχέδιο για τη συγχώνευση των μεγαλύτερων πετρελαϊκών εταιρειών της Ρωσίας σε μια ενιαία επιχιερηματική οντότητα, επεξεργάζεται η Μόσχα.
Το σενάριο που εξετάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal (WSJ) , προβλέπει ότι ο κρατικά υποστηριζόμενος γίγαντας Rosneft Oil θα απορροφήσει τον επίσης κρατικό παραγωγό Gazprom Neft -θυγατρική της εξαγωγικής εταιρείας φυσικού αερίου Gazprom- και την ανεξάρτητης ιδιοκτησίας Lukoil.
Και οι τρείς ενεργειακές εταιρείες βρίσκονται κάτω απο αμερικανικές κυρώσεις και η νέα εταιρεία που θα προκύψει θα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός αργού στον κόσμο, μετά την Aramco της Σαουδικής Αραβίας.
Μια νέα οικονομική οντότητα τέτοιου μεγέθους, θα μπορούσε να επιτρέψει στη Ρωσία να αποσπάσει υψηλότερες τιμές από τους πελάτες της σε μέρη όπως η Ινδία και η Κίνα, αναφέρει η WSJ.
Τους τελευταίους μήνες έχουν πραγματοποιηθεί συζητήσεις μεταξύ στελεχών και κυβερνητικών αξιωματούχων. Μπορεί να καταλήξουν ή να μην καταλήξουν σε συμφωνία και οι λεπτομέρειες οποιουδήποτε σχεδίου θα μπορούσαν να αλλάξουν.
Οι εικασίες για συγχωνεύσεις και εξαγορές σαρώνουν περιοδικά τη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη, αλλά δεν έχουν πραγματοποιηθεί μεγάλες ενεργειακές συμφωνίες την τελευταία δεκαετία.
Τα εμπόδια περιλαμβάνουν την αντίθεση ορισμένων στελεχών της Rosneft και της Lukoil, καθώς και την πρόκληση της συγκέντρωσης των κεφαλαίων για την πληρωμή των μετόχων της Lukoil, δήλωσαν ορισμένοι από τους ανθρώπους. Εκπρόσωπος του Κρεμλίνου δήλωσε ότι η κυβέρνηση δεν είχε γνώση μιας συμφωνίας.
Εκπρόσωπος της Rosneft δήλωσε ότι το δημοσίευμα της Wall Street Journal ήταν ψευδές, με βάση τις πληροφορίες που είχε στη διάθεσή του. Είπε σε ηλεκτρονικό μήνυμα ότι το άρθρο της Journal «μπορεί να αποσκοπεί στη δημιουργία ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων στην αγορά προς το συμφέρον άλλων συμμετεχόντων στην αγορά». Ερωτηθείς τηλεφωνικά ποιες πληροφορίες θεωρεί ανακριβείς η Rosneft, ο εκπρόσωπος είπε ότι δεν του επιτρέπεται να απαντήσει σε ερωτήσεις.
Εκπρόσωπος της Lukoil δήλωσε ότι ούτε η εταιρεία ούτε οι μέτοχοί της βρίσκονται σε διαδικασία διαπραγματεύσεων για συγχώνευση «με οποιοδήποτε μέρος, καθώς αυτό δεν θα ήταν προς το συμφέρον της εταιρείας».
Εκπρόσωποι της Gazprom Neft και της Gazprom δεν απάντησαν σε αιτήματα σχολιασμού.
Οι συνομιλίες υπογραμμίζουν την επιθυμία του Πούτιν να συγκεντρώσει τον ενεργειακό τομέα για να στηρίξει την πολεμική του προσπάθεια, δήλωσαν οι άνθρωποι που γνωρίζουν τις συνομιλίες.
Ο Ρώσος πρόεδρος, είπαν κάποιοι από αυτούς, οραματίζεται έναν κολοσσό ικανό να ανταγωνιστεί τη Σαουδική Αραβία σε μια εποχή που η ζήτηση πετρελαίου, αν και εξακολουθεί να είναι τεράστια, επιβραδύνεται μπροστά στις πιο πράσινες εναλλακτικές λύσεις.
Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αποτελούν την αιμοδοσία της ρωσικής οικονομίας, παρέχοντας σχεδόν το ένα τρίτο των ομοσπονδιακών εσόδων και παρέχοντας στον Πούτιν επιρροή σε όλο τον κόσμο. Η επιτυχία της Ρωσίας να σταθεροποιήσει την οικονομία της ενόψει των δυτικών κυρώσεων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πετρελαϊκή της βιομηχανία.
Ένας πρωταθλητής εξαγωγέας μπορεί να είναι πιο ικανός να αντέξει καλύτερα τις δυτικές κυρώσεις, οι οποίες έχουν περιπλέξει τις εξαγωγές, έχουν εμποδίσει τα μεγάλα νέα έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου και έχουν μπλοκάρει τις πληρωμές, είπαν οι άνθρωποι.
Οι συνομιλίες, αν και επηρεάζονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχουν επίσης ως στόχο να προετοιμάσουν τη Ρωσία για μια ενδεχόμενη μεταπολεμική απόψυξη στις οικονομικές σχέσεις.
Η υπαγωγή της Lukoil σε άμεσο κρατικό έλεγχο θα σηματοδοτούσε ένα μεγάλο βήμα προς την πλήρη απεμπλοκή της ιδιωτικοποίησης του ορυκτού πλούτου της Ρωσίας μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης.
Όταν ήρθε στην εξουσία πριν από ένα τέταρτο του αιώνα, ο Πούτιν αναδιοργάνωσε αδίστακτα την κατακερματισμένη μετασοβιετική πετρελαϊκή βιομηχανία, συλλαμβάνοντας ολιγάρχες και αναδιανέμοντας την εξουσία στους συμμάχους του. Η σημερινή χούφτα των παικτών διατηρεί διαφορετικά επίπεδα ανεξαρτησίας από την κυβέρνηση, αλλά όλοι θεωρούνται τελικά υπάκουοι στις επιθυμίες του Κρεμλίνου.
Οι ηγέτες των τριών πετρελαϊκών κολοσσών θεωρούνται από τους πιο ισχυρούς παίκτες στην τροχιά του Πούτιν. Για τον Πούτιν, ένας συνδυασμός ενέχει κινδύνους. Η παρουσία των φέουδων των πετρελαϊκών εταιρειών εμποδίζει οποιοδήποτε αφεντικό να αποκτήσει υπερβολική επιρροή. Οι πετρελαϊκές εταιρείες της Ρωσίας συνεργάζονται ως μέρος του καρτέλ ΟΠΕΚ+, αλλά ανταγωνίζονται για μερίδιο αγοράς και διεκδικούν την εύνοια της κυβέρνησης.
Οι υποστηρικτές του σχεδίου
Οι υποστηρικτές του σχεδίου πιστεύουν ότι μια συνδυασμένη εταιρεία θα μπορούσε να βγάλει σημαντικά περισσότερα χρήματα, δήλωσαν ορισμένοι από τους ανθρώπους.
Ένας λόγος:Το πετρέλαιο και από τις τρεις εταιρείες θα μπορούσε να πωληθεί με τη βοήθεια του μεγάλου εμπορικού βραχίονα της Lukoil με έδρα το Ντουμπάι, της Litasco.
Η Rosneft ειδικότερα αντιμετωπίζει δυσκολίες στη μεγιστοποίηση των κερδών από τις εξαγωγές της. Οι δυτικές κυρώσεις επιτρέπουν στη Ρωσία να πουλάει πετρέλαιο, αλλά επιδιώκουν να περιορίσουν το πόσα κερδίζει και πού μπορεί να πάει το αργό πετρέλαιο.
Από τις αρχές του πολέμου, η Rosneft βασίζεται σε ένα μυστικό δίκτυο εμπορικών και ναυτιλιακών εταιρειών που διευθύνει ένας ελάχιστα γνωστός έμπορος από το Αζερμπαϊτζάν για να στείλει αργό στους αγοραστές, ανέφερε φέτος η Journal.
Κατά καιρούς, η επιχείρηση αυτή δυσκολευόταν να αποσπάσει πληρωμές από την Ινδία και αλλού, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τις δραστηριότητές της και έγγραφα που είδε η Journal. Εκτός από τη μονάδα εμπορίας, η Lukoil διαθέτει αποθέματα στη Μέση Ανατολή, την Αφρική, την Αμερική και τη Ρωσία.
Ένας από τους δύο εναπομείναντες μεγάλους ανεξάρτητους παραγωγούς της Ρωσίας, η Lukoil διαθέτει επίσης δίκτυο σταθμών φυσικού αερίου, διυλιστήρια στην Ανατολική Ευρώπη και χρηματιστήριο στη Μόσχα.
Η Lukoil δεν συμφωνεί
Μια εβδομάδα μετά την εισβολή στην Ουκρανία το 2022, το διοικητικό συμβούλιο της Lukoil ζήτησε τον τερματισμό των μαχών σε μια ανοιχτή επιστολή προς τους μετόχους, τους πελάτες και τους εργαζόμενους, καθιστώντας την μια σπάνια ρωσική εταιρεία που αντιτάχθηκε δημοσίως στον πόλεμο.
Ο Ravil Maganov, τότε πρόεδρος, πέθανε όταν έπεσε από το παράθυρο ενός νοσοκομείου στη Μόσχα έξι μήνες αργότερα, ανέφεραν τότε τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Το μακροχρόνιο αφεντικό Vagit Alekperov – πρώην αναπληρωτής σοβιετικός υπουργός Ενέργειας και πλουσιότερος άνθρωπος της Ρωσίας πέρυσι, σύμφωνα με το Forbes – παραιτήθηκε επίσημα από πρόεδρος της Lukoil τον Απρίλιο του 2022, λίγες ημέρες μετά την επιβολή κυρώσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Μια συμφωνία θα προκαλούσε ανακατατάξεις στους ρωσικούς διαδρόμους εξουσίας.Κύριος παίκτης στις συνομιλίες είναι το αφεντικό της Rosneft, ο Igor Sechin, έμπιστος του Πούτιν από τη δεκαετία του 1990 και πρώην αναπληρωτής πρωθυπουργός.
Μετά την στρατιωτική επιχείρηση της Μόσχας στην Ουκρανία και το ευρωπαϊκό embargo που ακολούθησε, το αργό πετρέλαιο της Ρωσίας ρέει όλο και περισσότερο στην Ινδία, μέσω επικίνδυνων υδάτων.
Αυτό ανάγκασε τη Μόσχα να βασίζεται όλο και περισσότερο στις υπηρεσίες εταιρειών ασφαλείας.
Πολλαπλοί γύροι κυρώσεων των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στόχευσαν τη Sovcomflot και δεκάδες δεξαμενόπλοια, μαζί με τον περιορισμό των πλοίων και των υπηρεσιών που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού αργού, απαγορεύοντας στις εταιρείες των κρατών της G7 και της ΕΕ να συναλλάσσονται με πετρέλαιο που πωλείται πάνω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων.
Οι δυτικές εταιρείες επιτρέπεται να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς, ασφάλισης και άλλες υπηρεσίες εάν το πετρέλαιο πωλείται κάτω από το όριο.
Σε απάντηση στο καθεστώς κυρώσεων, η Μόσχα έχει συγκεντρώσει έναν κρυφό στόλο δεξαμενόπλοιων και εκμεταλλεύεται σκοτεινές εμπορικές διαδρομές και νομικά κενά για να διατηρήσει τη ροή του αργού της σε τρίτες χώρες και τα σηματθκά έσοδα που απορρέουν απο αυτά.
«Εκμεταλλεύονται τα κενά στο σύστημα», δήλωσε ο Baiba Braže, υπουργός Εξωτερικών της Λετονίας.
«Αυτές οι δραστηριότητες, αν και τεχνικά νόμιμες, είναι απερίσκεπτες και επιζήμιες για τα κοινά μας συμφέροντα ασφαλείας».
Η Μόσχα έχει επανειλημμένα επικρίνει τις δυτικές κυρώσεις ως παράνομες.
Η Ρωσία απέστειλε περίπου 615 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου στην Ινδία το 2023, σε σύγκριση με μόλις 6,5 εκατομμύρια βαρέλια το 2021, τον τελευταίο ολόκληρο χρόνο πριν από την εισβολή. Οι θαλάσσιες αποστολές στην Ευρώπη μειώθηκαν σε μόλις 37 εκατομμύρια βαρέλια από περίπου 490 εκατομμύρια βαρέλια την ίδια περίοδο και στο μηδέν μέχρι στιγμής φέτος.
Το Bloomberg εντόπισε 63 αποστολές στην Ινδία τον Σεπτέμβριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας, 59 τον Αύγουστο και 55 τον Ιούλιο.
Τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο χρησιμοποιούν εταιρείες ασφαλείας που εξαρτώνται από τα οπλισμένα δεξαμενόπλοια του Sinbad σχεδόν καθημερινά, σύμφωνα με αρχεία που εξετάζονται από το Bloomberg. Σ
υνήθως τρεις ή τέσσερις ένοπλοι φρουροί — κυρίως Ινδοί, Σρι Λάνκα και Νεπάλ υπήκοοι — εμπλέκονται σε κάθε επιχείρηση προστασίας. Με τα πυροβόλα όπλα δεμένα στους ώμους τους, οι φρουροί επιβιβάζονται σε ένα πλοίο προτού εισέλθει σε περιοχή υψηλού κινδύνου.
Με πληροφορίες από WSJ
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!