Η τραγωδία στα Τέμπη, που βύθισε ολόκληρη τη χώρα στο πένθος, έφερε και πάλι στην επιφάνεια, δυστυχώς με το χειρότερο τρόπο, το ζήτημα της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων, της κακής συντήρησης των υποδομών, τη φτωχής διαχείρισης του δικτύου και της έλλειψης προσωπικού.
Eρευνα του think tank Mediterranean Institute for Investigative Reporting (MIIR), που βασίζεται σε ευρωπαϊκά και ελληνικά στοιχεία του 2018, υποστηρίζει πως τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα είναι ιδιαίτερα συχνά στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα η χώρα μας να είναι, εδώ και χρόνια, από τις πλέον επικίνδυνες στην ΕΕ να ταξιδεύει κάποιος με τρένο.
Μάλιστα, η χώρα μας έχει τη χειρότερη επίδοση σε επίπεδο ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά δυστυχήματα, με βάση αναλογικά το μέγεθος του δικτύου.
Η έρευνα υποστηρίζει πως η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση της ΕΕ, με 137 θανάτους και 97 πολύ σοβαρούς τραυματισμούς μεταξύ 2010 και 2018. Μιλάμε, δηλαδή, για πάνω από 15 θανάτους κατά μέσο όρο τον χρόνο.
Η επίδοση αυτή δίνει, επίσης, στη χώρα μας τη δεύτερη θέση μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, σε αριθμό σοβαρών τραυματισμών από σιδηροδρομικά δυστυχήματα, αναλογικά με τον συνολικό αριθμό των χιλιομέτρων που διένυσαν τα τρένα.
Ο θλιβερός απολογισμός αποδίδεται, μεταξύ άλλων, στη διόγκωση των μεταναστευτικών ροών τα τελευταία χρόνια. Όπως επισημαίνεται, οι μετανάστες δεν καταλαβαίνουν τη γλώσσα, δεν καταλαβαίνουν τις προειδοποιητικές σημάνσεις και δεν ακολουθούν τους κανόνες. Όμως, η αύξηση των μεταναστευτικών ροών δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ως ο λόγος για τον οποίο η Ελλάδα έχει τόσο κακές επιδόσεις.
Παράγοντας-κλειδί είναι η κακή ποιότητα των υποδομών και η ελλιπής σήμανση, κυρίως στις διαβάσεις, πολλές από τις οποίες είναι τελείως αφύλακτες, ειδικά στους αστικούς ιστούς. Οι περισσότεροι θάνατοι εντοπίζονται στις διαβάσεις.
Υπάρχει μεγάλος αριθμός διαβάσεων, κυρίως στις αστικές περιοχές, όπου οι κάτοικοι καλούνται να διασχίσουν πολλές φορές δημιουργώντας τα δικά τους αυτοσχέδια... περάσματα.
Ευρωπαϊκή έκθεση ασφάλειας υπολογίζει πως στην Ελλάδα υπάρχουν 31 μη φυλασσόμενες διαβάσεις ανά 100 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 23. Όταν μιλάμε για φυλασσόμενες διαβάσεις με ενεργό σύστημα προειδοποίησης, η Ελλάδα αριθμεί 34 ανά 100 χιλιόμετρα δικτύου, έναντι 26 για την ΕΕ.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα έρχεται δεύτερη στην ΕΕ σε αριθμό σοβαρών τραυματισμών που λαμβάνουν χώρα σε διαβάσεις, σε σχέση με τα χιλιόμετρα του δικτύου. Έχει δε, την πρωτιά σε αριθμό θανάτων από σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έλαβαν χώρα σε διαβάσεις, αναλογικά με τα χιλιόμετρα του δικτύου.
Μεταξύ 2014 και 2018, 22 άτομα έχασαν τη ζωή τους σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα σε διαβάσεις και 19 τραυματίστηκαν.
Έτερες σοβαρές πηγές θανάτων και τραυματισμών είναι ο εκτροχιασμός τρένων, λόγω της κακής ποιότητας και συντήρησης του δικτύου και οι μετωπικές συγκρούσεις.
Τα νούμερα αυτά είναι εντυπωσιακά, αν αναλογιστεί κανείς πως το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο, ούτε χαρακτηρίζεται από πολύ συχνά δρομολόγια, σίγουρα όχι τόσο συχνά όσο άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Και η τραγωδία στα Τέμπη ήρθε να σφραγίσει με το χειρότερο τρόπο τις ελλείψεις και ανεπάρκειες χρόνων στις υποδομές και στο δίκτυο.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!