Νέα
  • ΓΔ: 1390.93 -0.48%
  • Τζίρος: 26,13 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τραγωδία στα Τέμπη: Τι είναι και πώς λειτουργεί το σύστημα ETCS που θα έσωζε ζωές

Πηγή: Eurokinissi

Η τραγωδία στα Τέμπη φέρνει μέρα με τη μέρα στο φως τις ελλείψεις των ελληνικών σιδηροδρόμων, καθώς οι συμβάσεις για συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, με αποτέλεσμα για χρόνια τα τρένα να κάνουν τα δρομολόγιά τους στα «τυφλά».

Το σύστημα ETCS θα έσωζε ζωές, αρκεί να είχε εγκατασταθεί και λειτουργήσει στα τρένα ουσιαστικά και με αποτέλεσμα. Η εγκατάσταση είχε αρχίσει να συζητιέται πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όμως, με το χάος της γραφειοκρατίας και των αλλεπάλληλων διαγωνισμών φτάσαμε σχεδόν 20 χρόνια μετά το σύστημα να μην λειτουργεί.

Οι υποδομές τοποθετήθηκαν σε ορισμένα τρένα, αλλά όχι στις σιδηροδρομικές γραμμές, γεγονός που ουσιαστικά οδήγησε στην μη λειτουργία του, ενώ ακόμα «τρέχουν» διαγωνισμοί για την ανάταξη του συστήματος.

►Διαβάστε και: Τραγωδία στα Τέμπη: Η αλυσίδα των ευθυνών πίσω από το ανθρώπινο λάθος

Τι είναι το σύστημα ETCS

Με το σύστημα ETCS που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών, οι πληροφορίες μεταδίδονται από το σύστημα εδάφους προς το τρένο, όπου ένας υπολογιστής τις χρησιμοποιεί για να υπολογίσει τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα, ενώ στη συνέχεια επιβραδύνει αυτόματα το τρένο.

Το ETCS είναι το βασικό στοιχείο σηματοδότησης και ελέγχου αμαξοστοιχίας του ERTMS, του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας. 

Το ETCS υπολογίζει συνεχώς μια ασφαλή μέγιστη ταχύτητα για κάθε αμαξοστοιχία, με σηματοδότηση καμπίνας για τον οδηγό και τα συστήματα που αναλαμβάνουν τον έλεγχο σε περίπτωση υπέρβασης της επιτρεπόμενης ταχύτητας. 

Για το ETCS, ο παρατρόχιος εξοπλισμός και τα συστήματα τρένων πρέπει να τυποποιηθούν σύμφωνα με τα διαφορετικά επίπεδα ETCS.

Tα επίπεδα και οι τρόποι λειτουργίας του ETCS

Τα επίπεδα και οι τρόποι λειτουργίας είναι θεμελιώδεις έννοιες του συστήματος ETCS. 

Συγκεκριμένα:

Επίπεδο 1

Το επίπεδο 1 περιλαμβάνει συνεχή επίβλεψη της κίνησης της αμαξοστοιχίας (δηλαδή ο ενσωματωμένος υπολογιστής επιβλέπει συνεχώς τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα και υπολογίζει την καμπύλη πέδησης μέχρι το τέλος της αρχής κίνησης). ενώ η μη συνεχής επικοινωνία λαμβάνει χώρα μεταξύ αμαξοστοιχίας και παρατρόχιου, γενικά μέσω Eurobalises, μία παθητική διάταξη που εγκαθίσταται στην τροχιά και αποθηκεύει δεδομένα που σχετίζονται με την υποδομή, όπως όρια ταχύτητας, αναφορές θέσεων και κλίσεις.

►Διαβάστε και: Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Ο τραγικός επίλογος όλων όσων δεν έγιναν τα προηγούμενα χρόνια

Για το επίπεδο 1 απαιτούνται σήματα από τη γραμμή. Η ανίχνευση αμαξοστοιχίας και οι έλεγχοι ακεραιότητας αμαξοστοιχίας (δηλαδή η αμαξοστοιχία είναι πλήρης και δεν έχει χωριστεί κατά λάθος) εκτελούνται από τον παρατρόχιο εξοπλισμό πέρα από το πεδίο εφαρμογής του ERTMS.

Επιπεδο 2

Το Επίπεδο 2 περιλαμβάνει συνεχή επίβλεψη της κίνησης του τρένου με συνεχή επικοινωνία μέσω GSM-R μεταξύ της αμαξοστοιχίας και του παρατρόχιου.

Τα σήματα είναι προαιρετικά σε αυτήν την περίπτωση και οι έλεγχοι ανίχνευσης αμαξοστοιχίας και ακεραιότητας αμαξοστοιχίας εκτελούνται από τον παρατρόχιο εξοπλισμό πέρα από το πεδίο εφαρμογής του ERTMS.

Επίπεδο 3

Το Επίπεδο 3 περιλαμβάνει συνεχή επίβλεψη αμαξοστοιχίας με συνεχή επικοινωνία μεταξύ αμαξοστοιχίας και παρατρόχιου.

Η κύρια διαφορά με το Επίπεδο 2 είναι ότι η διαχείριση της θέσης και της ακεραιότητας της αμαξοστοιχίας γίνεται εντός του πεδίου εφαρμογής του συστήματος ERTMS, δηλαδή δεν υπάρχει ανάγκη για σήματα παράπλευρης γραμμής ή συστήματα ανίχνευσης αμαξοστοιχιών στην παρατρόχια εκτός από τα Eurobalises.

Η ακεραιότητα της αμαξοστοιχίας εποπτεύεται από την αμαξοστοιχία.

Τρόποι Λειτουργίας του ETCS

Οι τρόποι λειτουργίας μπορούν να οριστούν ως «διαφορετικές συνθήκες» που απαιτούνται για τη διαχείριση διαφορετικών καταστάσεων σχετικά με την κατάσταση του παρατρόχιου και του ίδιου του τρένου.

Σε αντίθεση με τα επίπεδα ETCS (που σχετίζονται με την επικοινωνία αμαξοστοιχίας-παρατρόχιου), οι λειτουργίες ETCS σχετίζονται με τις επιχειρησιακές συνθήκες της γραμμής ή την κατάσταση του εξοπλισμού επί των βαγονιών.

Η κύρια λειτουργία ETCS είναι η πλήρης επίβλεψη. Ο εποχούμενος εξοπλισμός ETCS θα βρίσκεται σε λειτουργία πλήρους εποπτείας, όταν όλα τα δεδομένα αμαξοστοιχίας και τροχιάς, τα οποία απαιτούνται για την πλήρη επίβλεψη της αμαξοστοιχίας, είναι διαθέσιμα επί του συρμού.

Σε αυτόν τον τρόπο λειτουργίας, ο ενσωματωμένος εξοπλισμός ETCS είναι υπεύθυνος για την προστασία αμαξοστοιχίας (εξασφαλίζοντας πάντα ότι δεν γίνεται υπέρβαση της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας και της αρχής τέλους κίνησης).

Υπάρχουν επίσης λειτουργίες που σχετίζονται με συγκεκριμένες πληροφορίες που μπορεί να στείλει το παρατρόχιο υποσύστημα ERTMS, π.χ. η λειτουργία περιορισμένης επίβλεψης επιτρέπει στην αμαξοστοιχία να λειτουργεί σε περιοχές όπου μπορούν να παρέχονται πληροφορίες παρατρόχιου για την εκτέλεση της επίβλεψης του τρένου.

Σε αντίθεση με την πλήρη εποπτεία, σε αυτή τη λειτουργία, οι πληροφορίες απλοποιούνται (ειδικά το στατικό προφίλ ταχύτητας παρατρόχιου) και ο οδηγός είναι υπεύθυνος για την κίνηση του τρένου.

Υπάρχουν επίσης και άλλοι τρόποι λειτουργίας για διαφορετικές καταστάσεις λειτουργίας, όπως λειτουργία ελιγμών, λειτουργία επί σκοπιάς (που επιτρέπει στο τρένο να εισέλθει σε κατειλημμένο τμήμα) και λειτουργία υπεύθυνη από το προσωπικό, η οποία είναι μια λειτουργία μετάβασης που επιτρέπει την κίνηση της αμαξοστοιχίας όταν λαμβάνει δεδομένα από το παρατρόχιο κάτω από το ευθύνη του οδηγού.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ