Προχωρούν τα έργα στη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης όμως παράλληλα υπάρχουν και τα έργα για τη γραμμή Καλαμαριάς. Οι υπολειπόμενοι διαγωνισμοί της Αττικό Μετρό για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα έχουν ολοκληρωθεί.
O σημαντικότερος από αυτούς τους διαγωνισμούς είναι αυτός για την μελέτη, προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία συστημάτων τηλεπικοινωνιών, ασθενών ρευμάτων και ελέγχου.
Το έργο ύψους 23,68 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) ανέλαβε η ΑΚΤΩΡ με ποσοστό έκπτωσης 8,98%. Οι υπογραφές σύμφωνα με πληροφορίες έπεσαν στις 11 Μαρτίου 2022. Η διάρκεια της σύμβασης είναι συνολικά για 30 μήνες. Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Τα συστήματα τηλεπικοινωνιών, ασθενών ρευμάτων, και τηλεχειρισμού και ελέγχου παροχής ισχύος που περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της σύμβασης, είναι τα κάτωθι:
- κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (CCTV)·
- σύστημα δημόσιων αναγγελιών (PA)·
- ψηφιακό σύστημα μετ. δεδομένων (DTS)·
- σύστημα ασφαλείας και προστασίας (SMS)·
- σύστημα ανίχνευσης μη εξουσιοδοτημένης εισόδου (IDS)·
- σύστημα ελέγχου πρόσβασης (ACC)·
- σύστημα ασύρματης επικοινωνίας (TETRA)·
- σύστημα πληροφόρησης επιβατών (PIS)·
- ενοποιημένο κεντρικό σύστημα ελέγχου τηλεπικοινωνιών (ICCS)·
- σύστημα τηλεχειρισμού και ελέγχου παροχής ισχύος (PRCS).
Τα παραπάνω θα υλοποιηθούν από τον ανάδοχο, μετά από συνεργασία και συντονισμό με τους άλλους εμπλεκόμενους αναδόχους στο έργο της επέκτασης.
Τα υπόλοιπα έργα
Τα υπόλοιπα έργα αφορούν τα backs και τη σηματοδότηση και τα οποία σε προχωρημένο στάδιο καθώς οι σχετικές συμβάσεις υπεγράφησαν το 2021 και το 2020 αντίστοιχα.
Πλέον ο μόνος διαγωνισμός που υπολείπεται όπως σημειώνουν πηγές της Αττικό Μετρό, είναι αυτός για το ηλεκτρονικό εισιτήριο (κόμιστρο), δηλαδή το σύστημα εισόδου-εξόδου στους πέντε σταθμούς μετρό της επέκτασης προς Καλαμαριά. Ο διαγωνισμός για το κόμιστρο θα συνδέεται όπως και εκείνος για τη βασική γραμμή με το Κέντρο Ελέγχου στην Πυλαία.
Τα έργα πολιτικού μηχανικού ειναι επίσης προχωρημένα καθώς βρισκόμαστε σε στάδιο αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων σε όλους τους σταθμούς. Το στρώσιμο των γραμμών έχει ολοκληρωθεί και προχωρούν οι συμπληρωματικές εγκαταστάσεις συστημάτων.
Η επέκταση προς Καλαμαριά
Το έργο της πρώτης επέκτασης του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης έχει μήκος 4,78χλμ. Θα συνδέεται με τη βασική γραμμή στο σταθμό 25ης Μαρτίου (θα είναι κοινός σταθμός) και στη συνέχεια θα κατευθύνεται νότιο-ανατολικά. Περιλαμβάνει τους σταθμούς ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ και ΜΙΚΡΑ. Η απόσταση από τη Μίκρα μέχρι το κέντρο της πόλης θα διαρκεί λιγότερο από 15 λεπτά.
Ουσιαστικά στο Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργούν δύο γραμμές, η μία από το Ν.Σ.Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία και η δεύτερη από το Ν.Σ.Σταθμό μέχρι τη Μίκρα. Οι πρώτοι 11 σταθμοί από το Ν.Σ.Σταθμό και μέχρι την 25η Μαρτίου θα είναι κοινοί και για τις 2 γραμμές και στη συνέχεια η κάθε γραμμή θα συνεχίζει προς τον δικό της τερματικό σταθμό.
Η λειτουργία της επέκτασης θα πραγματοποιηθεί μετά την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής που όπως δήλωσε πριν από δύο ημέρες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, θα παραδοθεί στα τέλη του 2023.
Με την λειτουργία της νέας γραμμής εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούνται περίπου 63.000 επιβάτες καθημερινά, θα μειωθεί η χρήση λεωφορειακών γραμμών ενώ σημαντική είναι και η περιβαλλοντική διάσταση του έργου καθώς υπολογίζεται πως θα μειωθεί η χρήση περίπου 12.000 ι.χ. οχημάτων με μείωση των αέριων ρύπων κατά 43 τόνους ημερησίως.
Στην περιοχή της Μίκρας θα δημιουργηθεί ένας συγκοινωνιακός κόμβος στον οποίο θα συνδεθούν μέσω λεωφορειακών γραμμών με το σύστημα Μετρό της πόλης, πιο απομακρυσμένες περιοχές της Θεσσαλονίκης.
Ένα από τα μελλοντικά έργα που αυτή την εποχή προετοιμάζονται στο Μετρό Θεσσαλονίκης είναι η επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς μέχρι το Αεροδρόμιο "Μακεδονία". Η επέκταση σύμφωνα με τον μέχρι σήμερα σχεδιασμό αφορά σε μια υπέργεια γραμμή (πάνω σε ειδική γέφυρα), που θα περιλαμβάνει τους σταθμούς ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΔΙΑΒΑΛΚΑΝΙΚΟ, ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ και τερματικό το ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.