Τρεις μεγάλες ΣΔΙΤ, δύο παραχωρήσεις και τρία μεγάλα δημόσια έργα αφορούν τα δυνητικά επόμενα μεγάλα οδικά έργα της χώρας. Μετά την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων με τον Ε65 που συνολικά πλέον περνά σε φάση κατασκευής, τα οδικά έργα αφορούν πιο συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές της χώρας και θα είναι εκείνα που θα μας οδηγήσουν προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Οι τρεις μεγάλες ΣΔΙΤ και οι δύο παραχωρήσεις αφορούν τον ΒΟΑΚ, την υποθαλάσσια Σαλαμίνας-Περάματος, το δυτικό τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα-Πύργος, το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη.
Τα τρία δημόσια έργα είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η Παράκαμψη Χαλκίδας και το ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Το κόστος όλων αυτών των έργων αγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ και είναι σίγουρο πως θα προκαλέσουν μάχες μεταξύ των μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας. Κοινό σημείο σχεδόν όλων των έργων είναι το 2023, καθώς τότε εκτιμάται για τα περισσότερα ως η εκκίνηση της κατασκευαστικής τους περιόδου.
Τα προχωρημένα
Το έργο που βρίσκεται πιο κοντά στην έναρξη υλοποίησης είναι το δυτικό τμήμα της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος. Η τελική απάντηση της DG Comp αναμένεται και η εκτίμηση είναι ότι μέχρι το τέλος του έτους θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τα έργα. Η παραχωρησιούχος Ολυμπία Οδός είναι έτοιμη για να ξεκινήσει τις κατασκευές μόλις ολοκληρωθούν οι τυπικές διαδικασίες που είναι πέρα από την έγκριση η υπογραφή νέας τροποποιημένης σύμβασης και η κύρωση από τη Βουλή.
Ως προχωρημένο έργο θεωρείται εκείνο της Υποθαλάσσιας Σύνδεσης Σαλαμίνας-Περάματος. Ο διαγωνισμός κλείνει φέτος 5 χρόνια καθώς ξεκίνησε το 2016. Η περιβαλλοντική μελέτη έχει κατατεθεί και όπως όλα δείχνουν δεν θα αργήσουμε να περάσουμε στην τελική φάση, που είναι η κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Το έργο κάτω από ιδανικές συνθήκες θα μπορούσε να ξεκινήσει το 2023.
Από εκεί και έπειτα έχουμε projects των οποίων οι διαγωνισμοί έχουν ως κοινή συνισταμένη το σημείο ωριμότητας. Στην έναρξη της β' φάσης βρίσκονται ή θα περάσουν το flyover, το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη και το μεγάλο νέο στοίχημα της χώρας που είναι ο ΒΟΑΚ.
Τα δύο πρώτα έργα έχουν περισσότερο τοπικό χαρακτήρα και θα μπορούσαν δυνητικά να δούμε να ξεκινούν τα έργα γύρω στο 2023.
Ο ΒΟΑΚ
Αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, έχουν κατατεθεί οι περιβαλλοντικές μελέτες και στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος) και στη ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και η έναρξη της β' φάσης εκτιμάται ότι δεν θα αργήσει να ξεκινήσει. Παράλληλα περιμένουμε να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που θα συμπληρώσει το παζλ του άξονα (χωρίς να συνυπολογίζονται οι επεκτάσεις προς Κίσσαμο και Σητεία) σε αυτή τη φάση.
Το έργο αυτό μαζί με τη Γραμμή 4 του Μετρό έχουν τον μεγαλύτερο προϋπολογισμό (ξεπερνά τα 1,6 δισ. ευρώ) σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα σε διαγωνισμό έργα. Είναι τα σημαντικότερα project της τρέχουσας δεκαετίας σε επίπεδο κυβερνητικών έργων (εξαιρουμένου του Ελληνικού). Για τον τριπλό διαγωνισμό θεωρητικά θα μπορούσαμε να πούμε πως το 2023 είναι μία χρονιά που θα μπορούσαμε σταδιακά να δούμε τις πρώτες μπουλντόζες.
Σε δύο έργα προετοιμάζονται διαγωνισμοί
Σε επίπεδο προετοιμασίας για να προκηρυχθούν στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ προετοιμάζονται πυρετωδώς για δύο έργα. Την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού που αφορά τη διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης και στην παράκαμψη Χαλκίδας που αναμένεται από τους Ευβοείς εδώ και χρόνια.
Η διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης με μία αστική σήραγγα στο μεγαλύτερο μέρος της είναι ένα πολύ φιλόδοξο πλάνο στο οποίο το υπουργείο Υποδομών έχει επενδύσει. Με τη λειτουργία της θα «ανακουφίσει» την έξοδο Μεταμόρφωσης που έχει μεταβληθεί στον σημαντικότερο αλλά και τον πλέον κορεσμένο κόμβο του αστικού αυτοκινητόδρομου.
Τέλος η παράκαμψη Χαλκίδας, έργο που εδώ και αρκετά χρόνια προετοιμάζεται, φαίνεται πως μπαίνει στην τελική ευθεία. Είναι μέσα στην ατζέντα των έργων που πρόκειται να δημοπρατήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προσεχές δωδεκάμηνο.
Πέρα από αυτά τα μεγάλα έργα, προχωρούν και κάποια άλλα μικρότερα -αλλά σημαντικά- όπως η νότια παράκαμψη της πόλης της Ρόδου κ.ά.