Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν ως μέσο μεταφοράς το αεροπλάνο, παράλληλα με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, αλλά και την εφαρμογή των εθνικών προγραμμάτων εμβολιασμού. Ωστόσο, οι νέες μεταλλάξεις του κορονοϊού εγείρουν ερωτήματα για το κατά πόσο είναι ασφαλής σήμερα μία αεροπορική πτήση.
Σε δημοσίευμά τους, οι New York Times, επιχειρούν να απαντήσουν στα ερωτήματα, εξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο «ταξιδεύει» ο αέρας μέσα σε ένα αεροπλάνο κατά τη διάρκεια της πτήσης, λίγοι πριν από την επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου στις περισσότερες χώρες του βορείου ημισφαιρίου.
Στους περισσότερους τύπους αεροπλάνων, παρατηρείται ένα μείγμα φρέσκου και ανακυκλωμένου αέρα, αναφέρουν οι NYT.
Στην καμπίνα του αεροπλάνου που επέλεξε το Μέσο, ο αέρας διοχετεύεται από τους αγωγούς της οροφής και απορροφάται μέσω αεραγωγών στο δάπεδο. Ο μισός αέρας που απορροφάται απελευθερώνεται από το αεροπλάνο και ο άλλος μισός φιλτράρεται και τελικά επιστρέφει στην καμπίνα.
Στην ψηφιακή του αφήγηση, οι New York Times προσομοιάζουν περισσότερα από δύο εκατ. σωματίδια αέρα, για να αναδείξουν την ροή του αέρα μέσα στην καμπίνα και πώς μπορεί στοιχεία της νόσου Covid-19 να προσβάλουν τους επιβάτες.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο αέρας ανανεώνεται περίπου κάθε δύο με τρία λεπτά – υψηλότερη τιμή από ό,τι σε καταστήματα τροφίμων ή άλλους εσωτερικούς χώρους, λένε οι ειδικοί που επικαλούνται οι ΝΥΤ. Αυτός είναι είναι ένας λόγος, πέρα από τα πρωτόκολλα ασφαλείας, που δεν έχουν τεκμηριωθεί πολλές περιπτώσεις υπερμετάδοσης σε πτήσεις, τονίζουν οι συντάκτες.
Η ανανέωση του αέρα στα αεροπλάνα αναμειγνύει ομοιόμορφα τα νέα με τα υπάρχοντα σωματίδια στην καμπίνα, με στόχο την ελαχιστοποίηση των θυλάκων αέρα που θα μπορούσαν να μείνουν στον χώρο για καιρό. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι οι πτήσεις είναι απολύτως ασφαλείς, σημειώνεται στο δημοσίευμα, ειδικά στην περίπτωση που κάποιος φτερνιστεί ακόμα και μέσα από την μάσκα.
Στην περίπτωση που κάποιος φορά μάσκα και φτερνίζεται
Όταν κάποιος φτερνιστεί, τα σωματίδια κατευθύνονται προς το διάδρομο, όπου συνδυάζονται με τον αέρα από την αντίθετη κατεύθυνση. Όπως σημειώνεται, δεν έχουν όλα τα σωματίδια το ίδιο μέγεθος και τα περισσότερα δεν συνδέονται με τον κορονοϊό. Ωστόσο, εάν οι επιβάτες που βρίσκονται κοντά δεν φορούν μάσκες, παραδείγματος χάριν προκειμένου να πιούν νερό ή να καταναλώσουν το σνακ που τους προσφέρεται από το πλήρωμα του αεροσκάφους, έχουν αυξημένες πιθανότητες να εισπνεύσουν σωματίδια του νέου κορονοϊού.
Κατά την προσομοίωση, στο χειρότερο σενάριο όπου οι επιβάτες φτερνίζονταν ταυτόχρονα σε διαφορετικές ζώνες του αεροπλάνου, για να αποφευχθεί η κυκλοφορία του αέρα σε όλη την καμπίνα, το σύστημα εξαερισμού τον περιορίζει σε μερικές σειρές.
Βάσει του σχεδιασμού, το σύστημα εξαερισμού τροφοδοτείται από τους κινητήρες που ωθούν το αεροπλάνο, απορροφώντας συνεχώς τον εξωτερικό αέρα ο οποίος στη συνέχεια συμπιέζεται, ενώ ελέγχεται η θερμοκρασία του.
Η συμπίεση παίζει καθοριστικό ρόλο επειδή ο αέρας σε μεγάλο υψόμετρο είναι λεπτός – καλός για γρήγορη πτήση, αλλά όχι και για την παροχή οξυγόνου σε ό,τι αφορά την αναπνοή. Αφού ο αέρας κινηθεί προς τον κλιματισμό, οδηγείται στους αγωγούς της οροφής που βοηθούν στη διανομή του αέρα στην καμπίνα. Σε όλη την πτήση, ο αέρας της καμπίνας απορροφάται περιοδικά μέσω δύο φίλτρων HEPA σε σωλήνες πολλαπλής εισαγωγής κάτω από το δάπεδο, όπου αναμειγνύονται φρέσκος και ανακυκλωμένος αέρας.
Τα συστήματα εξαερισμού διαφέρουν ελαφρώς μεταξύ των αεροπλάνων, ανάλογα με την εταιρεία που τα κατασκευάζει, ωστόσο τα περισσότερα ακολουθούν παρόμοια λογική. Μόλις αφαιρεθεί ο αέρας από την καμπίνα, το τμήμα που δεν θα ανακυκλωθεί φεύγει από το πίσω μέρος του αεροπλάνου, μέσω μιας βαλβίδας που βοηθά στη συνεχή ρύθμιση της πίεσης.
Οι κίνδυνοι στα αεροδρόμια και τους χώρους αναμονής
Η ροή του αέρα στα αεροπλάνα δεν είναι η μόνη παράμετρος της εξίσωσης ασφαλείας, σύμφωνα με ειδικούς που επικαλούνται οι ΝΥΤ. Η πιθανότητα έκθεσης μπορεί να είναι εξίσου υψηλή, αν όχι υψηλότερη, στις πύλες εξόδου, τα εστιατόρια και τα μπαρ ενός αεροδρομίου.
Καθώς ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι ταξιδεύουν με αεροπλάνο – σχεδόν 1,5 εκατ. άτομα πέρασαν από τα αεροδρόμια των ΗΠΑ την Παρασκευή – η συμφόρηση σε τμήματα του αεροδρομίου μπορεί να κάνει μεγάλη πρόκληση τη διατήρηση αποστάσεων.
Τα αεροδρόμια ποικίλλουν σε μέγεθος και όγκο επιβατών, σύμφωνα με ερευνητές του Χάρβαρντ. Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τις πιθανότητες έκθεσης ανάλογα με το σημείο, αλλά και τη χρονική διάρκεια που παραμένουν οι άνθρωποι σε αυτό.
Για παράδειγμα, η μετάβαση σε εστιατόρια στον τερματικό σταθμό μπορεί να θεωρηθεί επικίνδυνη, επειδή οι μάσκες αφαιρούνται, συνήθως για την κατανάλωση φαγητού ή καφέ.
«Η πρόκληση δεν είναι μόνο στο αεροπλάνο», δήλωσε η καθηγήτρια Saskia Popescu, επιδημιολόγος στην πρόληψη των λοιμώξεων. «Σκεφτείτε το αεροδρόμιο και ολόκληρο το ταξίδι», πρόσθεσε.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!