Ανατροπή σχεδόν σε όλες τις τραπεζικές συναλλαγές φέρνει αφενός η ορμητική εξέλιξη της τεχνολογίας και κατ' επέκταση ο ψηφιακός μετασχηματισμός των τραπεζών και αφετέρου ο καταλυτικός ρόλος της πανδημίας, η οποία ανέδειξε, μεταξύ άλλων, και την ανάγκη των καταναλωτών για διαδικτυακές αγορές από το πρώτο τρίμηνο του 2020 έως και σήμερα, περίοδος στην οποία οι ψηφιακές οικονομικές συναλλαγές σημείωσαν ρεκόρ σε μεγέθη πληρωμών.
Στην ίδια σελίδα, βεβαίως, βρίσκονται και οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών. Ενδεικτικά, πρόσφατα η PayPal γνωστοποίησε ότι αναμένει αύξηση περίπου 50 εκατ. ενεργών χρηστών μέσα στο 2021, με ετήσια έσοδα 25,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας και τις εκτιμήσεις των αναλυτών για έσοδα ύψους 21,4 δισ.
Την ίδια στιγμή, οι περισσότερες εταιρείες κινητών τηλεφώνων έχουν αναπτύξει ειδικές εφαρμογές ψηφιακών πορτοφολιών (mobile wallets), στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις επιταγές των πελατών τους. Ολοένα και περισσότεροι πολίτες παγκοσμίως θεωρούν τη χρήση του smartphone ασφαλέστερο μέσο πληρωμών, άμεσο, εύχρηστο και πιο ευέλικτο στον τρόπο διαχείρισης των χρημάτων τους.
Τα χαρτονομίσματα έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τα πορτοφόλια, ενώ την ίδια πορεία ακολουθούν δειλά-δειλά και οι χρεωστικές κάρτες. Οι εφαρμογές smartphones παίρνουν τη σκυτάλη των συναλλαγών και οι πληρωμές μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών που σήμερα κατέχουν κυρίαρχη θέση, θα έχουν αντικατασταθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους από τις ψηφιακές πληρωμές, μέσω των έξυπνων κινητών.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε έκθεση του ΣΕΠΕ, το 2021 οι ψηφιακές συναλλαγές θα ανέλθουν σε αξία τα 2,4 τρισ. δολάρια, με την αξία των συναλλαγών να αυξάνεται κατά 24% σε σχέση με το 2020, ενώ αναμένεται να εκτοξευθούν σε 3,5 τρισ. δολάρια το 2023 και τα 4,6 τρισ. το 2025.
Tο 2018 η αξία των συναλλαγών μέσω digital wallets ανερχόταν μόλις σε 756 δισ. δολάρια, ενώ το 2019 εκτοξεύθηκε κατά 90% σε σχεδόν 1,2 τρισ. Το 2020, η αγορά προσέγγισε τα 2 τρισ., κυρίως λόγω της αύξησης των ψηφιακών πληρωμών εν μέσω της πανδημίας.
Με ψηφιακό πορτοφόλι το 50% του πληθυσμού
Ο αριθμός των ατόμων που επιλέγουν κινητά πορτοφόλια για τη διαχείριση των πληρωμών τους, επίσης, γνώρισε τεράστια αύξηση τα τελευταία χρόνια. Τ. Σύμφωνα με στοιχεία της Statista το ApplePay της Apple, το ψηφιακό πορτοφόλι της Google, το WeChat Pay και το AliPay ηγούνται αυτής της αγοράς.
Το 2019, 901 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως χρησιμοποιούσαν αυτήν τη μέθοδο πληρωμής. Σύμφωνα με τη Statista, ο αριθμός των χρηστών αναμένεται να φτάσει σχεδόν τα 1,5 δισεκατομμύρια το 2021, αυξάνοντας κατά 11% από έτος σε έτος. Μέχρι το 2023, ο συνολικός αριθμός ατόμων, που χρησιμοποιούν ψηφιακά πορτοφόλια, αναμένεται να φτάσει τα 1,7 δισεκατομμύρια παγκοσμίως.
Η Κίνα οδηγεί το στόλο
Το στόλο των ψηφιακών πορτοφολιών οδηγούν οι ασιατικές χώρες, με επικεφαλής την Κίνα, η οποία στοχεύει να καλύψει τις μισές από τις παγκόσμιες πληρωμές μέσω κινητών έως το 2023, με την αξία των συναλλαγών για το 2021 να τοποθετείται στο 1,3 τρισ. δολάρια το 2021.
Οι δυτικές χώρες είναι αρκετά πίσω στη χρήση, καθώς οι περισσότεροι πολίτες προτιμούν ακόμη τα μετρητά, τις πιστωτικές και τις χρεωστικές κάρτες.
Οι ΗΠΑ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ψηφιακών πληρωμών, με συναλλαγές αξίας 465,1 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι ψηφιακές συναλλαγές θα αυξηθούν κατά 49%, δηλαδή θα ανέλθουν στα 698 δισ. δολάρια το 2023.
Η Μεγάλη Βρετανία είναι η τρίτη μεγαλύτερη βιομηχανία digital wallets στον κόσμο, με αξία συναλλαγών 98,5 δισ. δολάρια το 2021.
Σύμφωνα με έρευνα της Juniper Research, περίπου το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού θα χρησιμοποιεί ψηφιακά πορτοφόλια έως το 2024. Σήμερα περίπου 5 δισεκατομμύρια έξυπνα κινητά τηλέφωνα βρίσκονται σε λειτουργία παγκοσμίως.
Αξίζει να σημειωθεί, πως σε πιλοτικό στάδιο βρίσκονται σήμερα αυτοκίνητα που έχουν ενσωματωμένα τα ψηφιακά πορτοφόλια και πραγματοποιούν αυτόματα πληρωμές σε πρατήρια καυσίμων, πάρκινγκ, διόδια, όπως επίσης σούπερ μάρκετ στα οποία οι καταναλωτές κατά την έξοδο δεν πληρώνουν σε ταμείο, καθώς ένα δίκτυο από αισθητήρες ανιχνεύουν τα προϊόντα στο καλάθι και χρεώνουν αυτόματα την κάρτα του πελάτη. Επίσης, υπηρεσίες φαγητού μέσω ψηφιακής πλατφόρμας με την πληρωμή να γίνεται ταυτόχρονα με την παραγγελία ψηφιακά, υπηρεσίες ταξί με προ εξόφληση της κούρσας, ταχυμεταφορών, έξυπνα ψυγεία που εντοπίζουν ελλείψεις σε τρόφιμα και εκτελούν αυτόματη παραγγελία στο σούπερ μάρκετ, εξοφλώντας και το λογαριασμό.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!