Νέα
  • ΓΔ: 1549.32 -0.09%
  • Τζίρος: 124,32 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΥΠΑ: Τι απαντά στα περί κινδύνου για αεροπορικά «Τέμπη» - Οι εν εξελίξει παρεμβάσεις

pyrgos eleghou

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) υλοποιεί πρόγραμμα επενδύσεων σε συστήματα αεροναυτιλίας, μέσα από δεκατρία (13) κομβικά έργα εκσυγχρονισμού, για την προσεχή πενταετία 2025-2029, με συνολικό προϋπολογισμό 313 εκατ. ευρώ.

Η ΥΠΑ, απαντώντας στις καταγγελίες της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας περί παρωχημένου εξοπλισμού σε κρίσιμα συστήματα ασφαλείας, επισημαίνει τις παρεμβάσεις της στον χώρο και τονίζει πως «προχωρά με ταχείς ρυθμούς η αντιμετώπιση θεμάτων για τη βελτίωση των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας».

Οι παρεμβάσεις

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΥΠΑ, από τα 13 κομβικά έργα, τα 8 ήταν στάσιμα μέχρι πριν ένα έτος, ενώ κάποιες από τις σχετικές δικαστικές διαδικασίες διήρκεσαν πάνω από 6 έτη. Πλέον, όλα τα έργα επανεκκινούν, συμβασιοποιούνται και εκτελούνται απρόσκοπτα, ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Εκσυγχρονισμός του βασικού συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας (DPS) και συστημάτων επιτήρησης (Radar): Εντός του Φεβρουαρίου 2025, ύστερα από πολύμηνη διαδικασία διαβούλευσης, θα ληφθούν αποφάσεις για την ταχύτερη αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και την κανονιστική συμμόρφωση μέσω της υλοποίησης του Common Project 1 (CP1). Σημειώνεται ότι το έργο είχε ξεκινήσει ήδη από το 2016.
  • Ενίσχυση του δικτύου ασφαλείας (Safety Net - STCA): Το δίχτυ ασφαλείας, γνωστό ως Short Term Conflict Alert (STCA), είναι διαθέσιμο σε όλες τις φάσεις της πτήσης και έχει τεθεί σε συγκεκριμένη παραμετροποίηση. Το σύστημα προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε φάσης της πτήσης, ενημερώνοντας εγκαίρως τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για πιθανές παραβιάσεις των ορίων διαχωρισμού.

Το εν λόγω σύστημα ενισχύει σημαντικά την ασφάλεια των πτήσεων και, στο πλαίσιο της αναβάθμισης του κεντρικού συστήματος ελέγχου (DPS), προβλέπεται να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο.

Με τις παρεμβάσεις αυτές, η ΥΠΑ στοχεύει στην ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της και στην αύξηση της ασφάλειας των πτήσεων.

Μετεγκατάσταση της Προσέγγισης της Τερματικής Περιοχής Αθηνών

Η μετεγκατάσταση της Προσέγγισης (Approach) της Τερματικής Περιοχής Αθηνών έχει κατακυρωθεί στην ανάδοχο εταιρεία. Η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και η συμβασιοποίηση αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του πρώτου τριμήνου του 2025.

Με την ολοκλήρωση του έργου, η Προσέγγιση θα μεταφερθεί στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με νέο εξοπλισμό επικοινωνιών και διαστάσεις που θα καλύπτουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις της αεροπορικής κίνησης.

Νέα διαγωνιστική διαδικασία για επιπλέον ραντάρ

Προκηρύσσεται διαγωνισμός για την προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων ραντάρ Mode S σε επτά επιπλέον τοποθεσίες. Η επαναπροκήρυξη θα γίνει εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, με επικαιροποιημένες προδιαγραφές σύμφωνες με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.

Εγκατάσταση radar εδάφους και επιτήρησης

Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Ελ. Βενιζέλος) έχει ήδη ολοκληρωθεί η εγκατάσταση συστήματος radar επιφανείας (SMR/A-SMGCS/MLAT). Το νέο σύστημα διαθέτει σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας, αναβαθμισμένες δυνατότητες και βελτιωμένη λειτουργικότητα.

Αντιμετώπιση ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών

Στοχεύοντας στη θωράκιση της αεροπλοΐας, λαμβάνονται μέτρα για την πλοήγηση σε περιβάλλον αυξημένων ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών. Οι παρεμβολές αυτές οφείλονται κυρίως στις πολεμικές επιχειρήσεις στην ευρύτερη περιοχή και στα όρια του ελληνικού FIR (νότια, ανατολικά και βόρεια).

Η σύμβαση προμήθειας και εγκατάστασης 29 συστημάτων πλοήγησης (VOR, DME και ILS), που είχε εκκινήσει το 2021, παρουσίαζε καθυστερήσεις για τεχνικούς λόγους. Ωστόσο, τα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν το τελευταίο έτος και πλέον η σύμβαση εκτελείται απρόσκοπτα.

Ανάπτυξη σύγχρονων επικοινωνιακών υπηρεσιών

Η κατακύρωση του διαγωνισμού για το Σύστημα Data Link Services (DLS) πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2025, ενώ η συμβασιοποίηση αναμένεται εντός του πρώτου διμήνου του 2025.

Ταυτόχρονα, η ΥΠΑ αξιολογεί εναλλακτικούς παρόχους υπηρεσιών DLS, προκειμένου να εξασφαλιστεί η άμεση διαθεσιμότητα σύγχρονων υπηρεσιών επικοινωνίας δεδομένων.

Σημειώνεται ότι η προμήθεια του συστήματος και η κανονιστική συμμόρφωση εκκρεμούσαν από το 2015, με το έργο πλέον να εισέρχεται σε φάση υλοποίησης.

Συστήματα επικοινωνίας φωνής (VCRS) και αναβαθμίσεις

Τα Συστήματα Επικοινωνίας Φωνής (VCRS) στα 19 μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας και στα Κέντρα Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας βρίσκονται σε διαδικασία αναβάθμισης.

Η πρώτη σύμβαση, η οποία ήταν στάσιμη από το 2023, τροποποιήθηκε και ήδη εκτελείται. Η δεύτερη σύμβαση βρίσκεται στο τελικό στάδιο τροποποίησης, μετά την επίλυση τεχνικών θεμάτων ασφάλειας που εκκρεμούσαν από το 2018.

Προμήθεια και εγκατάσταση πομποδεκτών VHF VoIP

Η προμήθεια και εγκατάσταση πομποδεκτών VHF, τεχνολογίας VoIP, είναι υπό ένταξη στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ "Μεταφορές 2021-2027". Το έργο είναι έτοιμο για συμβασιοποίηση εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, με στόχο την παροχή σύγχρονου εξοπλισμού επικοινωνιών φωνής και τη σύνδεση με αξιόπιστο και προηγμένο δίκτυο.

Υλοποίηση του σχεδίου PBN

Το δεύτερο στάδιο της Σύμβασης PBN για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ παράλληλα προχωρά η εκπόνηση διαδικασιών PBN για τον Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης.

Στις 29 Ιανουαρίου 2025, ολοκληρώθηκε η υποβολή προσφορών στη διαγωνιστική διαδικασία για την υλοποίηση διαδικασιών PBN σε 31 αεροδρόμια της χώρας.

Η υποστελέχωση

Για το πρόβλημα της υποστελέχωσης των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, έχει ήδη δρομολογηθεί η λύση με την επίσπευση προσλήψεων, μέσω του προγράμματος FEAST του EUROCONTROL.

Υπενθυμίζεται ότι, από τον Ιούλιο του 2024, η ΥΠΑ ενίσχυσε το ανθρώπινο δυναμικό της με 29 νέους ΠΕ Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας.

Άξιο αναφοράς είναι ότι, σε σύγκριση με τους πλέον σύγχρονους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας παγκοσμίως –όπως οι EUROCONTROL, Αγγλία, Γερμανία, Καναδάς, Ιταλία, Αυστραλία, Αμερική και Σιγκαπούρη–, οι οποίοι λειτουργούν με 8ωρες βάρδιες, το βασικό ωράριο των Ελεγκτών της ΥΠΑ είναι 6 ώρες, εκ των οποίων, βάσει κανονιστικών προτύπων, οι 4,5 ώρες είναι ενεργός χρόνος εργασίας.

Οι καταγγελίες για πειθαρχική δίωξη

Σχετικά με τις καταγγελίες περί πειθαρχικής δίωξης μέλους της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η ΥΠΑ απαντά ότι «ουδέποτε επιχείρησε να παρουσιάσει στρεβλά την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στην αεροπορική αγορά», με την οποία συνεργάζεται συστηματικά.

Διευκρινίζεται ότι το συγκεκριμένο μέλος της Ένωσης φέρεται να υπέπεσε σε πειθαρχικά παραπτώματα, και ως εκ τούτου ακολουθήθηκε η συνήθης διαδικασία διερεύνησης, όπως προβλέπει η υπαλληλική νομοθεσία, για κάθε υπάλληλο ανεξαιρέτως.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ