Ενας σταθμός γεμάτος ιστορία παραδόθηκε σήμερα στην Θεσσαλονίκη με το μετρό της πόλης να ανοίγει τις πύλες του στους δημότες αρχής γενομένης από τον σταθμό «Βενιζέλου». Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία της ΠτΔ Κατερίνας Σακελλαροπουλου και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Την ξενάγηση στον ιστορικό σταθμό έκανε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Η υπουργός έχει χαρακτηρίσει τον Σταθμό Βενιζέλου ως τον καλύτερο Σταθμό Μετρό στον κόσμο, διότι συνδυάζει και τη λειτουργία ενός μοναδικού Μουσείου με τις αρχαιότητες, που έφεραν στο φως οι ανασκαφές, ανάμεσα τους και όσες απομακρύνθηκαν προσωρινά, λόγω της κατασκευής του έργου, και επανατοποθετήθηκαν στις ίδιες θέσεις.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφερόμενος στην πορεία του έργου είπε ότι η πρώτη εγγραφή για το έργο έγινε στον προϋπολογισμό του 1976 και εξέφρασε την ικανοποίησή του για την υλοποίηση του έργου.
Μετά το πέρας της τελετής ο πρωθυπουργός δήλωσε:
«Ο Σταθμός Βενιζέλου αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης. Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς αύριο, όταν θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον σταθμό, θα αναγνωρίσουν αυτή την τεράστια προσπάθεια, που έγινε από όλες τις υπηρεσίες ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και μετρό.
Θέλω με την ευκαιρία αυτή, ειδικά σήμερα να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού από την υπουργό προσωπικά μέχρι την τελευταία, τον τελευταίο αρχαιολόγο, που έκαναν πράξη αυτό τον μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έργο της αποκατάστασης και της επανατοποθέτησης των αρχαίων εδώ στον Σταθμό Βενιζέλου και χαίρομαι γιατί βλέπω τη γειτονιά να είναι χαμογελαστή.
Ξέρω πόσο πολύ και η γειτονιά και ολόκληρη η πόλη ταλαιπωρήθηκε από την ιστορία του μετρό, σήμερα όμως κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό τεχνικό έργο παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, ένα έργο, που είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης».
Σε ρόλο ξεναγού η Λίνα Μενδώνη
Πριν ξεκινήσει η ξενάγηση από την υπ. Πολιτισμού, η Λίνα Μενδώνη έδωσε ορισμένα στοιχεία για τον αρχαιολογικό χώρο.
Οπως είπε, πρόκειται για έναν αρχαιολογικό χώρο 1.260τμ, στον οποίο προστέθηκαν άλλα 2.300τ.μ.
«Τα κομμάτια συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν ξανά. Σήμερα έχουμε ένα πανόραμα των παλαιοτερων οικοδομικών φάσεων της Θεσσαλονίκης. από τα ελληνιστικα χρόνια, και την ανάπτυξη της προς τα πεδινα και τη θάλασσα. Ηταν μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Χρειαζόταν χειρουργικές κινήσεις. Απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500τμ αρχαιοτήτων, δεν έχει ξαναγίνει» είπε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού, αρχίζοντας στη συνέχεια την ξενάγηση στον πρωθυπουργό και την Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Η κεντρική ρωμαϊκή λεωφόρος της Θεσσαλονίκης είχε κατεύθυνση από τα ανατολικά προς τα δυτικά, ονομάστηκε Μέση Οδός και σήμερα είναι η Νέα Εγνατία.
Σχεδιάστηκε και χαράχτηκε μετά τον 3ο αιώνα, ενώ στα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια ήταν η μεγαλύτερη λεωφόρος της Θεσσαλονίκης.
Παρακολουθήστε τη ξενάγηση στο παρακάτω βίντεο:
Πώς αλλάζει η πόλη της Θεσσαλονίκης με το μετρό
Το υπόγειο ταξίδι με το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις για να διασχίσει τα 9,8 χλμ. της διαδρομής, με τη μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.
Η χρονική απόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη γραμμή του μετρό θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά και σταδιακά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Οι συρμοί είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92% και σε κάθε έναν από αυτούς, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).
Πέραν της ταχύτητας με την οποία θα μπορεί κάποιος να διασχίσει υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.
Το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 0,60 ευρώ, ενώ ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως αυτοί με κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν.
Το κέντρο ελέγχου είναι ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως, επεσήμανε απευθυνόμενος στο επιβατικό κοινό ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Thema, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό, προσθέτοντας με έμφαση ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα χωρίς οδηγό με το οποίο θα λειτουργούν οι συρμοί είναι απόλυτα ασφαλές.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!