Νέα

ΕΡΓΑΣΙΑ

Γ. Καρούζος: Πέντε παρατηρήσεις για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας

Καθυστερήσεις και παραβάσεις εντοπίζονται στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας που επεκτάθηκε εδώ και ένα μήνα στο λιανεμπόριο και τη βιομηχανία ενώ πιλοτικά θα εφαρμοστεί από το Σεπτέμβριο στην εστίαση και τον τουρισμό. Το πρώτο εξάμηνο του 2024 , οι επιθεωρητές εργασίας εντόπισαν  930 παραβάσεις κατά την εφαρμογή της  ψηφιακής κάρτας και επέβαλαν  πρόστιμα ύψους 2,6 εκατ. ευρώ.

Ο νέος γενικός γραμματέας εργασίας Νίκος Μηλαπίδης θα δώσει έμφαση στη λύση των τεχνικών και άλλων προβλημάτων που σχετίζονται με την εφαρμογή της κάρτας ενώ και η ίδια η υπουργός εργασίας Νίκη Κεραμέως έχει δηλώσει ότι όπου χρειαστεί θα γίνουν διαδικτυακά  σεμινάρια για να διευκρινιστούν τα θέματα που προβληματίζουν επιχειρήσεις και λογιστήρια.

Mε τη διευκρινιστική εγκύκλιο που εκδόθηκε από το Υπουργείο εργασίας για την ψηφιακή κάρτα η οποία επεκτάθηκε από την 1η Ιουλίου στη Βιομηχανία και το Λιανεμπόριο, ξεκαθαρίστηκε το τοπίο με όσες επιχειρήσεις έχουν δευτερεύοντες ΚΑΔ, αλλά την ίδια στιγμή παρασχέθηκε μεγαλύτερη ευελιξία ως προς τους χρόνους σήμανσης για τις βιομηχανίες, όχι όμως και για το λιανεμπόριο. Ακόμη, ρυθμίστηκε το καθεστώς λειτουργίας υποβολής των Απολογιστικών Δηλώσεων, με τις επιχειρήσεις πλέον να έχουν δύο διαφορετικές επιλογές, ως προς την καταγραφή των ωραρίων.

Ο δικηγόρος - εργατολόγος Γιάννης Καρούζος επισημαίνει 5 σημεία -παρατηρήσεις ως προς την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας.

1.Ευέλικτη προσέλευση:

Η διαδικασία της ευέλικτης προσέλευσης μειώνει το διοικητικό βάρος των επιχειρήσεων που το είχαν υιοθετήσει πριν εφαρμοστεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας. Οι επιχειρήσεις αυτές κυρίως, για το προσωπικό των γραφείων της επιχείρησης, έπρεπε να υποβάλλουν τροποιητικούς πίνακες ωραρίου ( Ε4 έντυπο ) στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ πριν την πραγματοποίηση της αλλαγής  ώρας προσέλευσης και συνάμα αποχώρησης.  Η εφαρμογή της ευέλικτης προσέλευσης με μόνη απόδειξη του πραγματικού ωραρίου την σήμανση της ψηφιακής κάρτας απαιτεί συχνούς ελέγχους από την Επιθεώρηση Εργασίας και μηδενική ανοχή κατά τον έλεγχο.

Επίσης θα πρέπει να είναι εμφανής η συμφωνία εργοδότου και εργαζόμενου για την εφαρμογή της. ( ατομική σύμβαση ρητή αποδοχή του εργαζόμενου σε email του εργοδότη κ.λ.π.

Τέλος απαιτείται ρητή πρόβλεψη στην Υπ. Απόφαση των προστίμων της κύρωσης για κάθε σχετική παράβαση της διαδικασίας ευέλικτης προσέλευσης εν τοις πράγμασι.

Διαδικασία προαναγγελτικού ή απολογιστικού χαρακτήρα της δήλωσης των αλλαγών των ωραρίων και των υπερωριών

Κρίνεται ως πολύ μικρή η χρονική περίοδος του ενός μήνα, εφαρμογής της  προαναγγελτικής ή απολογιστικής διαδικασίας, στις επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί στην ψηφιακή κάρτα. Δημιουργεί διαφορετικές ταχύτητες εφαρμογής και πολλές δυσχέρειες στον έλεγχο. Προτείνεται ευρύτερο χρονικό διάστημα εφαρμογής π.χ. 6 μήνες. Απαιτείται τροποποίηση της σχετικής Υπ. Απόφασης ( αρ.113169/2023).

2. Παράλειψη σήμανσης της ψηφιακής κάρτας από τον εργαζόμενο.

Η εγκύκλιος αναφέρει ότι γίνονται αποδεκτά έως 3 μονά «χτυπήματα» τον μήνα της ψηφιακής κάρτας από τον εργαζόμενο κάθε μήνα. Η σχετική διαπίστωση από την Επιθεώρηση Εργασίας συνεπάγεται σύσταση προς τον εργοδότη. Η εν λόγω οδηγία της εγκυκλίου δεν έχει νομική ισχύ εφόσον δεν έχει αποτυπωθεί σε νομοθετικό ή κανονιστικό κείμενο ( π.χ. Υπ. Απόφαση).

Αντιθέτως στην αρχική απόφαση για την  ψηφιακή κάρτα ( Αριθμ. 49758/2022)

προβλέπεται ότι: «Η παράλειψη υποβολής στοιχείων της ψηφιακής κάρτας εργαζομένων σε σχέση με την πραγματική έναρξη ή την πραγματική λήξη της απασχόλησης τους συσχετιζόμενη με τον αριθμό των αναμενόμενων δηλώσεων υποβολής, αποτελεί κριτήριο που λαμβάνεται υπόψη από την ανάλυση εκτίμησης κινδύνου του ΟΠΣ-ΣΕΠΕ, προκειμένου η σχετική επιχείρηση να ελεγχθεί από την αρμόδια υπηρεσία του ΣΕΠΕ.» Συνεπώς απαιτείται τροποποίηση της απόφασης αυτής.

Επίσης απαιτείται τροποποίηση της απόφασης για τα πρόστιμα (Αριθμ. 80016/2022), που προβλέπει ότι αποτελεί παράβαση «η  μη προβλεπόμενη μη υποβολή στοιχείων της ψηφιακής κάρτας εργαζομένου για την πραγματική έναρξη ή την πραγματική λήξη της απασχόλησης».

3.Δήλωση γεγονότος έναρξης/λήξης εντός 15 λεπτών

Η συγκεκριμένη προθεσμία δεν έχει νομική ισχύ. Πρέπει να περιληφθεί σε κανονιστικό κείμενο. Απαιτείται τροποποίηση της Υπ. Απόφασης για την ψηφιακή κάρτα εργασίας και συναφώς της Απόφασης για τα πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης της προθεσμία από τον εργοδότη.

4.Ειδικές κατηγορίες εργαζομένων με μη σταθερό τόπο παροχής εργασίας

Εταιρείες security

Η εγκύκλιος επισημαίνει ότι «η εργασία  των απασχολουμένων στις εταιρείες security με φυσική παρουσία στον χώρο παροχής της εργασίας στην επιχείρηση, δεν μπορεί παρά να συνδέεται άρρηκτα με τον εκάστοτε χώρο ή τόπο εγκατάστασης, ή την εκάστοτε γεωγραφική περιφέρεια, εντός της οποίας παρέχεται το έργο της παροχής υπηρεσιών φύλαξης και προστασίας.  Ευνόητο, λοιπόν είναι ότι η σήμανση της ψηφιακής κάρτας των εργαζομένων τους, θα πρέπει να λαμβάνει χώρα οπουδήποτε οι εν λόγω εργαζόμενοι παρέχουν τις υπηρεσίες τους με φυσική παρουσία, είτε πρόκειται για τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης που τους απασχολεί, είτε πρόκειται για χώρο ή τόπο εγκατάστασης άλλης επιχείρησης στην οποία παρέχουν τις σχετικές υπηρεσίες φύλαξης και προστασίας».

Αυτή η ιδιαιτερότητα που αφορά στη «φυσική παρουσία» γι’ αυτές τις κατηγορίες εργαζομένων, θα πρέπει να περιληφθεί στη σχετική Υπ. Απόφαση για την ψηφιακή κάρτα.\\

Περαιτέρω η εγκύκλιος προβλέπει ότι για τις ίδιες εταιρείες ( security):

 “η υποχρέωση διαβίβασης των σημάνσεων του μηχανισμού της ψηφιακής κάρτας εργασίας, δηλαδή της ενάρξεως και την λήξεως της εργασίας των εργαζομένων, στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, δύναται να υποβάλλεται μέχρι τις 23:59 της ημέρας που αφορούν”.

Αυτό είναι χωρίς νομική βάση και απαιτείται οπωσδήποτε σχετική πρόβλεψη σε Υπ. Απόφαση. Έως τούδε οι σχετικές διατάξεις προβλέπουν άμεση διαβίβαση των στοιχείων της κάρτας. Δημιουργούνται δύο ταχύτητες σε σχέση  με τις λοιπές επιχειρήσεις ( περιθώριο 15 λεπτών)

5.Εργαζόμενοι επιχειρήσεων που ανήκουν στον κλάδο της βιομηχανίας και έχουν ενταχθεί στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας

Στην εγκύκλιο ορίζεται χωρίς νομοθετική ή κανονιστική πρόβλεψη ότι:

“εάν  απαιτείται χρόνος προετοιμασίας των εργαζομένων, πριν την ανάληψη υπηρεσίας και μετά την λήξη της  ο χρόνος αυτός, ο οποίος δεν δύναται να υπερβαίνει τα 30’ λεπτά προ της έναρξης και τα 30’ λεπτά μετά τη λήξη της εργασίας (εκτός αν απαιτείται μεγαλύτερος χρόνος προετοιμασίας που δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους και μπορεί να αποδειχτεί κατά την ελεγκτική διαδικασία), δεν αποτελεί χρόνο εργασίας και συνεπώς η σήμανση της ψηφιακής κάρτας για την εν λόγω κατηγορία εργαζομένων θα πρέπει να λαμβάνει χώρα:

  1. Κατά την έναρξη της εργασίας, μετά το πέρας της ολοκλήρωσης του χρόνου προετοιμασίας για ανάληψη υπηρεσίας και
  2. Κατά την λήξη της εργασίας, πριν την έναρξη του χρόνου προετοιμασίας για αποχώρηση”.

Η συγκεκριμένη πρόβλεψη της εγκυκλίου  είναι αυθαίρετη, ενδέχεται να αποτελέσει αντικείμενο κατάχρησης εκ μέρους του εργοδότη και  χρήζει νομικής βάσης ( διάταξη που θα προβλέπει ρητά και το ενδεχόμενο συμφωνίας εργοδότη και εργαζόμενου ότι  η προετοιμασία η αλλαγή ένδυσης κ.λ.π. αποτελεί χρόνο εργασίας. Επίσης μπορεί να αποτελέσει όρο ΣΣΕ).

Εξ άλλου αυτό θα μπορούσε να αφορά και άλλους κλάδους ( π.χ. super markets).

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ

Περισσότερα