Το τρίτο κατά σειρά νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, μετά το εργασιακό και το ασφαλιστικό, θα αφορά τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ και το νέο σύστημα κατάρτισης - επανακατάρτισης στην Ελλάδα. Οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου που θα προωθηθεί το φθινόπωρο θα είναι «η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων» όπως επεσήμανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σε εκδήλωση για το μέλλον της εργασίας που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής.
«Στόχος μας είναι να αξιοποιηθούν οι πόροι του τρέχοντος ΕΣΠΑ, του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 αποτελεσματικά και να ανέβει η επίδοση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο λεγόμενο skills matching (την αντιστοίχιση δηλαδή των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας), τόνισε ο υπουργός. Σημείωσε δε ότι οι χαμηλές επιδόσεις της χώρας μας σε αυτόν τον τομέα είναι η κύρια αιτία για το φαινόμενο πολλές επιχειρήσεις να μην βρίσκουν εργαζόμενους, την ώρα που η ανεργία βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα.
Βαθμολόγηση των αποτελεσμάτων
Το νέο στοιχείο που θα αλλάξει άρδην όλα όσα ίσχυαν μέχρι τώρα στην κατάρτιση, είναι η βαθμολόγηση των αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης εργαζόμενων και ανέργων ως προς τον στόχο που είναι η εξεύρεση θέσης εργασίας, αλλά και η αναβάθμιση της ήδη υπάρχουσας.
Στο σκέλος «κατάρτιση» θα πραγματοποιηθεί πιθανότατα το πρώτο «πείραμα» εφαρμογής των προτάσεων της επιτροπής Πισσαρίδη στις οποίες έχει αποτυπωθεί και η εμπειρία άλλων χωρών.
Ήδη έχει συζητηθεί η θέσπιση κινήτρων, όπως άλλωστε προτείνει και η επιτροπή Πισσαρίδη, τόσο για τους εργαζομένους όσο και για τους παρόχους κατάρτισης μέσα από ένα σύστημα αμοιβών τεσσάρων ταχυτήτων.
Πιο συγκεκριμένα, θα καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ ένα ποσό στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) μετά την επιβεβαιωμένη ολοκλήρωση και πιστοποίηση της εκπαίδευσης του εργαζόμενου ή ανέργου. Στη συνέχεια, προκειμένου να πάρει το ΚΕΚ το δεύτερο μέρος της αποζημίωσης θα πρέπει να βρει στον εκπαιδευόμενο θέση πρακτικής άσκησης σε επιχείρηση.
Το τρίτο μέρος της αποζημίωσης θα καταβάλλεται όταν ο άνεργος βρει δουλειά, γεγονός που θα αποδεικνύει ότι η εκπαίδευση ήταν αποτελεσματική. Επιπλέον, η επιτροπή Πισσαρίδη προτείνει και τη χορήγηση bonus σε περίπτωση διατήρησης από τον καταρτισθέντα της θέσης εργασίας για 6 μήνες.
Για παράδειγμα, ο εκπαιδευτής μπορεί να λάβει το 80% της αποζημίωσης κατά την κατάρτιση και το 20% μετά την εύρεση εργασίας, ώστε να λειτουργήσει ως κίνητρο εκπαίδευσης υψηλών προδιαγραφών.
Επιλογή των εκπαιδευόμενων
Εύλογο είναι βέβαια, εφόσον η πληρωμή των κέντρων κατάρτισης θα γίνεται με βάση τα μετρήσιμα αποτελέσματα που επιτυγχάνουν, τα κέντρα να επιλέγουν αυτούς που πιστεύουν ότι μπορούν να επιτύχουν. Ωστόσο, όπως τονίζουν οι ειδικοί στην απασχόληση, μια μερίδα ανέργων με χαμηλές δεξιότητες, ο λεγόμενος σκληρός πυρήνας της ανεργίας, δύσκολα βρίσκει δουλειά. Αυτοί οι άνεργοι μπορούν να παρακολουθήσουν ένα ενισχυτικό πρόγραμμα για να βελτιώσουν τις ικανότητές τους για απασχόληση (κοινωνικές δεξιότητες, τεχνική συνέντευξης) ή να ενταχθούν σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας.
Οικονομικά κίνητρα θα θεσπιστούν και για τους εκπαιδευόμενους ανέργους. Η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει να λαμβάνουν ένα ποσό έναντι του κόστους διαβίωσής τους κατά τη διάρκεια της περιόδου κατάρτισης. Ο όρος «κόστος διαβίωσης» δεν έχει επισήμως ποσοτικοποιηθεί, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες θα ανέρχεται σε 537 ευρώ.
Κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης προτείνεται οι άνεργοι να αμείβονται από την κυβέρνηση με τον κατώτατο μισθό. Η επιχείρηση στην οποία πραγματοποιούν την πρακτική άσκηση δεν πληρώνει κάτι για τις υπηρεσίες του εργαζομένου, δεσμεύεται όμως να ενσωματώσει τον καταρτιζόμενο στο πρόγραμμα εργασιών της επιχείρησης βάσει των προσόντων του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υποχρεώνονται από το νόμο να τον προσλάβει.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!