Οι γεωπολιτικές εντάσεις και η παγκόσμια αβεβαιότητα δεν έχουν πτοήσει τους Ελληνες εφοπλιστές που εξακολουθούν να ευημερούν, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg εν όψει των Ποσειδωνίων 2024.
Οι συζητήσεις στο πλαίσιο των σχετικών εκδηλώσεων θα γίνουν σε μία περίοδο διαρκούς ανόδου του ναυτιλιακού κλάδου - που τροφοδοτείται εν μέρει από τους πολέμους - και με θολό το τοπίο σχετικά με το σε ποια πλοία θα πρέπει να εστιάσουν οι εφοπλιστές.
Τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν τα πάντα: Αργό πετρέλαιο και τα καύσιμα που παράγονται από αυτό, φυσικό αέριο για τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, τελικά προϊόντα, άνθρακα και μεταλλεύματα που κινούν την παγκόσμια οικονομία. «Παλεύουν» στήθος με στήθος με τις κινεζικές εταιρείες ως οι μεγαλύτεροι ιδιοκτήτες πλοίων στον κόσμο.
Μεγάλα κέρδη σε όλες τις αγορές
Σε όλες τις αγορές, τα κέρδη για τους εφοπλιστές είναι καλά. Τα ναύλα για τα πετρελαιοφόρα εκτοξεύτηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία οδήγησε σε αύξηση των αποστάσεων που πρέπει να διανύσουν τα πλοία. Στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Χούθι στον εμπορικό στόλο - ως απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα - ανάγκασαν τη συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποφύγει τη διώρυγα του Σουέζ, εκτοξεύοντας και πάλι τα κέρδη καθώς οι αποστάσεις αυξήθηκαν. Τα γιγαντιαία πλοία μεταφοράς άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος έκαναν το καλύτερο ξεκίνημα σε ένα έτος από τουλάχιστον το 2015.
«Οδηγός μας είναι το εμπορικό συμφέρον παρά η πολιτική», δήλωσε ο Τεντ Πετρόπουλος, ιδρυτής της εταιρείας ναυτιλιακών ερευνών, Petrofin Research, με έδρα την Αθήνα. «Ένας από τους λόγους για τους οποίους επιβιώσαμε αυτούς τους αιώνες είναι ότι ήμασταν πολύ ευέλικτοι και εφευρετικοί και σε θέση να προσαρμοζόμαστε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες», πρόσθεσε.
Αυτό δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, των οποίων η εμπλοκή στη ναυτιλία εκτείνεται εδώ και αιώνες, δεν έχουν δεχθεί κριτική. Ουκρανοί αξιωματούχοι έχουν τονίσει τον ρόλο τους στη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ρωσικού πετρελαίου, συμβάλλοντας έτσι στη διοχέτευση πετροδολαρίων στη Μόσχα.
Από την πλευρά τους, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επισημαίνουν ότι ενεργούν ακριβώς όπως τους ζητά η κυβέρνηση των ΗΠΑ: ακολουθούν τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί από την Ομάδα των Επτά κρατών για να διατηρηθεί η ροή του πετρελαίου/
Στα 180 δις. δολ. η αξία του στόλου
Κατά την τελευταία δεκαετία, η ναυτιλία έχει συνεισφέρει 148 δις. ευρώ στην ελληνική οικονομία και συνέβαλε κατά 8% στο ΑΕΠ πέρυσι. Όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα, η Ελλάδα βρίσκεται λίγο μπροστά από την Κίνα ως ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στον κόσμο, ενώ σε όρους ακαθάριστης χωρητικότητας - έναν άλλο στενά παρακολουθούμενο δείκτη - κατατάσσεται στη δεύτερη θέση.
Η συνολική αξία του ελληνικού στόλου εκτιμάται σε σχεδόν 180 δις. δολάρια, σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd., μονάδα του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο.
Όταν τα κέρδη ανεβαίνουν, συνήθως επισπεύδεται ένα κύμα παραγγελιών πλοίων, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί επιπλέον μεταφορική ικανότητα που τελικά μειώνει τους ναύλους. Αυτός είναι ο μακροχρόνιος κύκλος ανόδου και πτώσης του κλάδου. Αλλά αυτή τη φορά, οι παραγγελίες νέων πλοίων από τους εφοπλιστές ήταν σχετικά υποτονικές, γεγονός που ενδεχομένως καθυστερεί την πτώση.
Η ενεργειακή μετάβαση έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα σχετικά με το ποια θα είναι τα κυρίαρχα καύσιμα του μέλλοντος. Οι ρυθμιστικές αρχές πιέζουν για την απαλλαγή της βιομηχανίας από τον άνθρακα έως το 2050, γεγονός που θεωρητικά θα πρέπει να επιταχύνει την απαξίωση των πλοίων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.
Παρόλα αυτά, περισσότερα από τα μισά νέα πλοία που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής το 2024 είναι πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson. Αυτό είναι μια ενδεικτική ένδειξη για το πώς βλέπουν οι πλοιοκτήτες το μέλλον, δεδομένου ότι πολλά από αυτά τα φορτηγά πλοία θα μπορούσαν να βρίσκονται ακόμη σε λειτουργία κοντά στον χρόνο που υποτίθεται ότι θα γίνει η μετάβαση.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!