Πρωτοβουλίες για την επιτάχυνση της αποθήκευσης ενέργειας αναμένεται να λάβει το ΥΠΕΝ το επόμενο διάστημα, με στόχο να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των περικοπών και να αυξήσει τον διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν γίνει δύο διαγωνισμοί για ταρίφες στις μονάδες αποθήκευσης που μειοδοτούν και αναμένεται ακόμη ένα διαγωνισμός μέσα στο καλοκαίρι, με στόχο να προχωρήσουν οι πρώτες επενδύσεις για έργα αποθήκευσης ισχύος 1 GW.
Πρόταση για σύνδεση χωρίς ταρίφα
Ταυτόχρονα όμως εξετάζεται, σύμφωνα με πηγές, και πρόταση επενδυτών για να δοθούν όροι σύνδεσης σε έργα αποθήκευσης χωρίς ταρίφα, καθώς όπως τονίζεται από πολλές πλευρές, το σημαντικότερο για πολλούς επενδυτές που κατεβαίνουν στους διαγωνισμούς είναι να πάρουν όρους σύνδεσης και δεν χρειάζονται την ταρίφα για να προχωρήσουν τα έργα.
Καθώς τα έργα αποθήκευσης είναι ιδιαίτερα σημαντικά για το ηλεκτρικό σύστημα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να προωθηθούν επιπλέον GW χωρίς ταρίφα, εφόσον υπάρχει το επενδυτικό ενδιαφέρον και εξασφαλιστεί ο ηλεκτρικός χώρος.
Προτεραιότητα για το ΥΠΕΝ είναι στο πλαίσιο αυτό η απελευθέρωση ηλεκτρικού χώρου για να μπορέσουν να δοθούν όροι σύνδεσης σε ενεργειακές κοινότητες και σε έργα σημαντικά για το σύστημα, όπως η αποθήκευση, που πρέπει να γίνουν.
Όπως έχει πει ο υπουργός Ενέργειας, κομμάτι αυτού του χώρου που θα δημιουργηθεί οφείλεται στο γεγονός ότι κάποιοι επενδυτές δεν θα ολοκληρώσουν τα έργα για τα οποία έχουν ζητήσει χώρο.
Δαγούμας: Μεγάλο το επενδυτικό ενδιαφέρον
Μιλώντας στο Balkan Energy Forum, ο πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, Αθανάσιος Δαγούμας, αναφέρθηκε στην σημασία της αποθήκευσης ενέργειας και είπε ότι δίνονται σαφή σήματα από την αγορά για επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας και την απόκριση ζήτησης».
Σύμφωνα με τον ίδιο, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των περικοπών και να απορροφηθεί η παραπάνω ενέργεια που παράγουν σήμερα οι ΑΠΕ χρειάζεται:
- Η αποθήκευση (μπαταρίες, αντλησιοταμίευση)
- Η απόκριση ζήτησης
- Η δημιουργία νέας ηλεκτρικής ζήτησης (π.χ., από τα ηλεκτρικά οχήματα, τα κέντρα δεδομένων ή τον εξηλεκτρισμό των λιμανιών)
- Η αποθήκευση του υδρογόνου, που σταδιακά ωριμάζει, καθώς και της πράσινης αμμωνίας ή μεθανόλης.
Αναφερόμενος στη νέα ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια, ο δρ Δαγούμας επισήμανε ότι θα προέλθει από την επέκταση του εξηλεκτρισμού, με τον εξηλεκτρισμό των λιμένων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την επέκταση των αντλιών θερμότητας και τα data centers αλλά και την παραγωγή πράσινου υδρογόνου αργότερα.
6.000 φορτιστές
Έχουν φτάσει, όπως είπε τους 6.000 οι φορτιστές, και διατίθενται 500 εκ. από το RRF για τον εξηλεκτρισμό στα λιμάνια. Το επενδυτικό ενδιαφέρον μεταφέρεται πλέον στην απόκριση ζήτησης και στην αποθήκευση σημείωσε, τονίζοντας ότι η αγορά λειτουργεί.
«Από μελέτη που έχουμε κάνει εδώ και δυόμισι χρόνια, από το Νοέμβριο του 2021, με τη στήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου φαίνεται ότι ακόμα και τα κρουαζιερόπλοια δημιουργούν μια ζήτηση 15-20 MW (μεγαβάτ) έκαστο, επομένως μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, που συνήθως είναι και έξι ταυτόχρονα, (η ζήτηση αυτή) είναι περίπου 100 μεγαβάτ.
Σημειώνεται ότι στην ελληνική αγορά είναι 14GW των ΑΠΕ σε λειτουργία σήμερα και 21 GW με όρους σύνδεσης, και αν δεν αυξηθεί τα επόμενα χρόνια και η ζήτηση ενέργειας, οι περικοπές θα αυξάνονται όλο και περισσότερο απειλώντας τη βιωσιμότητα των έργων.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!