Στο παρά πέντε (όπως συνήθως) και μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις οι μόνιμοι αντιπρόσωποι των κρατών μελών της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία και για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό ντίζελ και τα πετρελαϊκά προϊόντα, διευρύνοντας έτσι την πίεση που ασκεί η Δύση προς τη Ρωσία και τα μέχρι τώρα παχυλά ενεργειακά της έσοδα.
Το νέο πλαφόν θα εφαρμοστεί μαζί με την ενεργοποίηση του δεύτερου τμήματος του ευρωπαϊκού εμπάργκο κατά του ρωσικού αργού, που από τις 5 Φεβρουαρίου θα ισχύει για το ντίζελ και τα έτερα πετρελαϊκά προϊόντα.
Η συμφωνία και τα αγκάθια
Το πλαφόν για τα προϊόντα premium όπως το ντίζελ ορίστηκε, όπως ήταν και η αρχική πρόταση που είχε πέσει στο τραπέζι, στα 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ για τα υπόλοιπα, χαμηλότερης ποιότητας, πετρελαϊκά προϊόντα, όπως το μαζούτ, ορίστηκε στα 45 δολάρια το βαρέλι.
Όπως ισχύει και για το πλαφόν στο αργό, η μεταφορά και ασφάλιση των ρωσικών φορτίων από δυτικές εταιρείες, ήτοι κρατών που εφαρμόζουν το ανώτατο όριο των τιμών (ήτοι το G7, η EE και έτεροι σύμμαχοι), θα επιτρέπεται μόνο αν τα συγκεκριμένα πετρελαϊκά προϊόντα έχουν τιμή μέχρι το ύψος του πλαφόν.
Πάντως, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, οι συνομιλίες δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη. Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν για το αν θα συμφωνηθεί επίσης υποχρεωτική, τακτική, αναθεώρηση του ύψους του πλαφόν πιθανότατα ανά δύο μήνες.
Αναλυτές σχολιάζουν πως δεν αποκλείεται, αν δεν υπάρξει συναίνεση για το ζήτημα της τακτικής αναθεώρησης του ανώτατου ορίου της τιμής, το όλο πακέτο συμφωνίας να καταρρεύσει… την τελευταία στιγμή κυριολεκτικά. Θυμίζουμε πως σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, η επίτευξη συμφωνίας απαιτεί ομοφωνία!
Σκληρή γραμμή
Οι χώρες με πιο «σκληρή» γραμμή απέναντι στη Μόσχα, όπως η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής, εμφανίζονται να πιέζουν ασφυκτικά για μια τακτική αναθεώρηση του πλαφόν, προκειμένου η Δύση να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στην αγορά και τη ροή των εσόδων προς τα ρωσικά ταμεία, ώστε να μπορεί να αναπροσαρμόσει τη θέση της και το ύψος του πλαφόν, αν κρίνει πως χρειάζεται να αυξήσει την πίεση προς το Κρεμλίνο.
Υπολογίζεται πως μέχρι τώρα η τιμή πώλησης του ρωσικού ντίζελ κυμαινόταν μεταξύ των 115 και 120 δολαρίων το βαρέλι.
Εναλλακτικοί αγοραστές και προμηθευτές
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Ρωσία έχει ήδη αυξήσει σημαντικά τις προμήθειες ντίζελ προς χώρες όπως η Τουρκία και το Μαρόκο προκειμένου να περιορίσει τις συνέπειες από την απώλεια των ευρωπαϊκών αγορών, που θα ισχύσει από την Κυριακή.
Δημοσίευμα του Reuters νωρίτερα υπολόγισε πως οι συνολικές εξαγωγές ντίζελ από τα ρωσικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής θα αυξηθούν(!) κατά 5% έως 10% σε μηνιαία βάση το Φεβρουάριο, στα 4,2 με 4,3 εκατ. τόνους, χάρη στους νέους αγοραστές που διασφάλισε για την ώρα η Μόσχα.
Την ίδια ώρα η Ευρώπη έχει στραφεί προς τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ αναζητώντας εναλλακτικούς προμηθευτές ντίζελ. Αν και αναλυτές δεν αποκλείουν την πιθανότητα να εμφανιστούν ελλείψεις, κάτι που θα πιέσει ανοδικά τις τιμές.
Επίσης, ειδικοί της αγοράς επισημαίνουν πως, αν στον κλάδο δημιουργηθεί ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, η Κίνα καραδοκεί να επιβάλλει περιορισμούς στις εξαγωγές από τα διυλιστήρια της, κάτι που θα εντείνει περαιτέρω την πίεση προς την αγορά.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!