Σε ένα ράλι αγορών ρωσικού ντίζελ έχουν επιδοθεί, τις τελευταίες ημέρες, οι ευρωπαίοι traders προκειμένου να προλάβουν την σκλήρυνση του πλαισίου του ευρωπαϊκού εμπάργκο από τις 5 Φεβρουαρίου.
Οι εισαγωγές ρωσικού ντίζελ στην Ευρώπη κινούνται στα 770.000 βαρέλια την ημέρα, που είναι το υψηλότερο σημείο τους από τον περασμένο Μάρτιο.
«Οι Ευρωπαίοι αγοραστές τρέχουν να προλάβουν τις εισαγωγές πριν τη διεύρυνση του εμπάργκο» σχολίασε ο Ρόχιντ Ράθοντ της Vortexa.
Άλλωστε παρά την πρόθεση των κυβερνήσεων και των εταιρειών της Ευρώπης να περιορίσουν την εξάρτηση τους από τη Ρωσία, η χώρα συνέχισε καθ’όλη τη διάρκεια του 2022 να καλύπτει έως και τις μισές εισαγωγές ντίζελ της Ευρώπης.
Από τις 5 Φεβρουαρίου η αυστηριοποίηση των κυρώσεων είναι πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα στις ροές ντίζελ, όμως η Ευρώπη ελπίζει να καλύψει το κενό με εισαγωγές από την Κίνα(!), που ουσιαστικά αποτελούν και πάλι σε πολύ μεγάλο βαθμό ρωσικό αργό. Αν και αυτό θα επιβαρύνει προφανώς σημαντικά την τιμή του, κάτι που θα αποτυπωθεί και στα πρατήρια.
Αναλυτές εκτιμούν ότι οι εξαγωγές ντίζελ από την Κίνα προς την Ευρώπη θα φτάσουν τα 400.000 με 600.000 βαρέλια την ημέρα το διάστημα Ιανουάριο με Ιούνιο. Ωστόσο αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα στις ροές αυτές, τότε η αγορά μπορεί να αντιμετωπίσει προβλήματα.
Ψηλά οι συνολικές ρωσικές εξαγωγές
Συνολικά οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου παραμένουν πολύ ψηλά, παρουσιάζοντας μάλιστα και νέο άλμα τις τελευταίες ημέρες, δείχνοντας να έχουν ξεπεράσει το αρχικό σοκ των ευρωπαϊκών κυρώσεων.
Συγκεκριμένα για την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 13 Ιανουαρίου οι εξαγωγές ρωσικού αργού, μέσω θαλάσσης, ανέβηκαν κατά 30%(!), ήτοι κατά 876.000 βαρέλια την ημέρα, στα 3,8 εκατ. βαρέλια, ενώ ειδικά οι μεταφορές μέσω Βαλτικής αυξήθηκαν κατά 626.000 βαρέλια.
Στα επίπεδα αυτά ουσιαστικά «έπιασαν» το υψηλότερο σημείο τους από τον περασμένο Απρίλιο.
Με την αύξηση αυτή ανέβηκε και ο μέσος όρος των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων, δείχνοντας πως οι ροές ξεπέρασαν το πλήγμα των πρώτων ημερών του ευρωπαϊκού εμπάργκο. .
Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε κατά 550.000 βαρέλια την ημέρα, στα 3,058 εκατ. βαρέλια.
Προφανώς σημαντική αύξηση σημείωσαν οι εξαγωγές προς τις λεγόμενες φιλικές χώρες και ειδικότερα την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, που ανέβηκαν στα 2,84 εκατ. βαρέλι την ημέρα, σύμφωνα με το μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων.
Οι ρωσικές κυρώσεις, πάντως, σε συνδυασμό με το πλαφόν έχουν περιπλέξει τις θαλάσσιες μεταφορές και έχουν αυξήσει τη συνολική χρονική διάρκεια και το κόστος του ταξιδιού προς τις τρίτες χώρες.
Παράγοντες του κλάδου εξηγούν πως κατά μέσο όρο ένα ταξίδι από τα λιμάνια της Βαλτικής προς την Ινδία χρειάζεται πλέον περίπου 31 ημέρες, σε σχέση με τις επτά μέρες που χρειάζονταν από τη Βαλτική προς το Ρότερνταμ. Αυτό δημιουργεί πίεση στους εμπορικούς στόλους, για τους πλοιοκτήτες που εξακολουθούν να εξυπηρετούν τη Ρωσία.
Θυμίζουμε πως ευρωπαϊκά τάνκερ εξακολουθούν να μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό αργό, αρκεί η τιμή του να είναι κάτω των πλαφόν των 60 δολαρίων.
Η ίδια η Ρωσία έχει αναγκαστεί να αυξήσει την εξάρτηση της σε δικά της τάνκερ και μάλιστα προσπάθησε να αυξήσει το στόλο της, τους τελευταίους μήνες, αγοράζοντας κυρίως παλαιά πλοία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!