Το ενδιαφέρον του ομίλου Κοπελούζου για να αναλάβει την εκτέλεση του αγωγού Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς τόνισε προχθές ο πρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κοπελούζος. Σημειώνεται ότι η Βουλγαρία στη σημερινή συγκυρία αναζητά νέες πηγές προμήθειας πετρελαίου για το διυλιστήριο που διαθέτει στο Μπουργκάς, το οποίο σήμερα τροφοδοτείται με πετρέλαιο από τη Ρωσία.
Υπενθυμίζεται πως, όπως είχε γράψει η «Η», η αναβίωση του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη προέκυψε κατ αρχήν από την ανοικτή συζήτηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης τον περασμένο Νοέμβριο. O νέος αγωγός δεν θα μεταφέρει - φυσικά - ρωσικό πετρέλαιο από την Βουλγαρία στην Ελλάδα, αλλά πετρέλαιο προερχόμενο από άλλες πηγές πλην Ρωσίας από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, συνδράμοντας στην απεξάρτησή της και από το ρωσικό πετρέλαιο.
►Διαβάστε και: Κ. Σκρέκας: Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να γίνει το νέο ενεργειακό hub της Ευρώπης
Ενισχύεται ο γεωπολιτικός ρόλος της Ελλάδας
Στο θέμα αυτό, της ανάπτυξης αγωγού πετρελαίου από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς είχε αναφερθεί πρόσφατα ο Βούλγαρος υπηρεσιακός Υπουργός Ενέργειας Ρόσεν Χριστόφ, σύμφωνα και με δηλώσεις που έκανε στο BNT.
«Ο αγωγός Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς αποτελεί μια μόνιμη λύση που θα επιτρέψει να λειτουργήσει το διυλιστήριο της Lukoil, πράγμα το οποίο πρέπει να γίνει», ανέφερε χαρακτηριστικά και μεταδίδει το βουλγαρικό ειδησεογραφικό site 3E News.
Η αναβίωση του αγωγού που πάγωσε το 2011, ενισχύει στην παρούσα συγκυρία σημαντικά τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή, παρακάμπτοντας το μονοπώλιο των στενών του Βοσπόρου και τα υψηλά τέλη διέλευσης που επιβάλλει η Τουρκία. Τα ναύλα στα στενά του Βοσπόρου έχουν, άλλωστε, αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας πλέον σε δυσθεώρητα επίπεδα και καθιστώντας ολοένα και πιο ακριβή τη χρήση των στενών από τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο.
►Διαβάστε και: Στο τραπέζι η αναβίωση του αγωγού Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη - Τι συζητούν Ελλάδα και Βουλγαρία
Ετοιμα τα σχέδια και η διαδρομή
Τα σχέδια και οι μελέτες για το έργο Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη είναι ήδη έτοιμα και στόχος του ομίλου Κοπελούζου που έχει υλοποιήσει σημαντικά έργα γεωστρατηγικού χαρακτήρα, είναι να το αναλάβει ως φορέας υλοποίησης, αφού υπογραφούν οι σχετικές διακρατικές συμφωνίες.
Ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης ήταν σχεδιαζόμενος αγωγός πετρελαίου που δεν υλοποιήθηκε, ο οποίος προβλεπόταν να μεταφέρει αργό πετρέλαιο, προέλευσης από την Κασπία Θάλασσα, από το λιμάνι του Μπουργκάς σε τερματικό σταθμό στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης.
Από το καλοκαίρι του 2010 (έτος που προβλεπόταν αρχικά η ολοκλήρωση του έργου) η βουλγαρική πλευρά άρχισε να προβάλλει αντιρρήσεις, για να φτάσει το Δεκέμβριο του 2011 να ανακοινώσει και επίσημα την αποχώρησή της από το σχέδιο.
Το παρασκήνιο του Νοεμβρίου
«Σήμερα διαπιστώθηκε η κοινή πρόθεση των δυο χωρών να ξεκινήσουν ουσιαστικές προπαρασκευαστικές συζητήσεις», ανέφεραν τον περασμένο Νοέμβριο πηγές του ΥΠΕΝ λέγοντας πως στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή κίνητρα για επανέναρξη των συνομιλιών έχουν και η Ελλάδα και η Βουλγαρία.
«Είμαστε πολύ θετικοί», έλεγαν τότε στην «Η» πηγές του υπουργείου Ενέργειας, καθώς η αναβίωση του αγωγού που πάγωσε το 2011, ενισχύει στην παρούσα συγκυρία σημαντικά τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή, παρακάμπτει το μονοπώλιο των στενών του Βοσπόρου και τα «αλμυρά» πλέον τέλη διέλευσης που επιβάλλει η Τουρκία, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την συνεργασία με την Βουλγαρία, μια χώρα με την οποία η Ελλάδα ενεργειακά έχει σφυρηλατήσει μια πολύ στενή σχέση στο μέτωπο του φυσικού αερίου μέσω και του IGB.
Από την πλευρά της η Βουλγαρία, η οποία θα πρέπει εντός 2 ετών να πάψει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο, θα πρέπει να επιβαρυνθεί σημαντικά με ένα τεράστιο κόστος από τα τέλη διέλευσης των τάνκερ στα στενά του Βοσπόρου, με την Τουρκία να έχει ανεβάσει το κόστος στα ύψη.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!