Η συνεχιζόμενη αποτυχία της ΕΕ να καταλήξει σε συμφωνία για το πλαφόν, συνάμα με την κακοκαιρία στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης που αναμένεται να αναζωπυρωθεί γύρω τα Χριστούγεννα έχουν αυξήσει τη ζήτηση από τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, συντηρώντας την ανοδική πίεση στις τιμές του φυσικού αερίου.
Οι προθεσμιακές τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη κατέγραψαν αύξηση έως και κατά 2,73% στα 135,10 δολάρια ανά μεγαβατώρα, ενώ οι αντίστοιχες βρετανικές τιμές ανέβαιναν κατά 3,3%.
Η κακοκαιρία
Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα σε λίγες ημέρες τα ευρωπαϊκά αποθέματα μειώθηκαν γύρω στο 87%, πέφτοντας κατά περίπου εννέα ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον περασμένο μήνα, όταν οι ήπιες καιρικές συνθήκες επέτρεπαν σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά να κάνουν εξοικονόμηση της κατανάλωσης. Στα επίπεδα αυτά παραμένουν κοντά σε υψηλό πενταετίας, καθώς όλα τα κράτη είχαν φροντίσει να «φουλάρουν» τις αποθήκες, όμως η ταχύτητα με την οποία άρχισαν να υποχωρούν, ήδη πριν τις γιορτές, προκάλεσε έντονο προβληματισμό.
Ειδικά στη Βρετανία, η εταιρεία εθνικού δικτύου National Grid κατέγραψε τη Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου, εκτίναξη της κατανάλωσης αερίου σε επίπεδα ρεκόρ σημαίνοντας συναγερμό στις αρμόδιες αρχές. Η περασμένη Δευτέρα ήταν η πιο κρύα ημέρα στη χώρα από το Δεκέμβριο του 2010, σύμφωνα με τη βρετανική μετεωρολογική υπηρεσία.
Έκτοτε οι συνθήκες σε όλη την Ευρώπη βελτιώθηκαν, όμως οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν για νέο κύμα ψύχους από την ερχόμενη εβδομάδα, που θα δοκιμάσει και πάλι τις αντοχές των συστημάτων.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο επικεφαλής της αρμόδιας εποπτικής αρχής ενεργειακού δικτύου της Γερμανίας, της Bundesnetzagentur, απηύθυνε χθες νέα δραματική έκκληση, ώστε επιχειρήσεις και νοικοκυριά να προσπαθούν να κρατούν την κατανάλωση χαμηλά. «Μπορούμε να διαχειριστούμε μία, δύο, τρεις εβδομάδες μεγάλου κρύου που ανεβάζει την κατανάλωση. Όμως, δεν θα πρέπει να συνεχίσουμε στο ρυθμό αυτό τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο» επεσήμανε ο Κλάους Μούλερ.
«Επιβιώσαμε της τελευταίας εβδομάδας, όμως θεωρώ ότι είναι ένα καλό σημάδι για τον υπόλοιπο χειμώνα. Πρέπει να βεβαιωθούμε πως θα συνεχίσουμε να κάνουμε οικονομία στην κατανάλωση ενέργειας, όπως και πρέπει να συνεχίσουμε να έχουμε πρόσβαση σε προμήθειες LNG» προειδοποίησε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Engie SA, Ζαν Πιερ Κλαμαντιέ, μιλώντας στο Bloomberg.
Ο κινεζικός παράγοντας
Το τελευταίο ειδικά μπορεί να αποτελέσει μια νέα πηγή προβλημάτων, καθώς σταδιακά η Ευρώπη θα έχει να αντιμετωπίσει πολύ σκληρότερο ανταγωνισμό από άλλες οικονομικές δυνάμεις προκειμένου να διασφαλίσει τις προμήθειες LNG που χρειάζεται.
Ο λόγος αφορά κυρίως την Κίνα, η οικονομία της οποίας μπαίνει σε νέα βάση μετά την στροφή που έκανε το Πεκίνο χαλαρώνοντας την σκληρή στρατηγική της κατά της πανδημίας. Η χαλάρωση των μέτρων σημαίνει πως η βιομηχανική μηχανή της χώρας θα ανεβάσει… στροφές και θα χρειάζεται αντιστοίχως μεγαλύτερες ενεργειακές προμήθειες.
Η ενίσχυση των ροών LNG προς την Ευρώπη, τους προηγούμενους μήνες, μαζί με την πτώση των διεθνών τιμών αποδιδόταν κυρίως στη μείωση της ζήτησης από την ασιατική οικονομική υπερδύναμη. Το Νοέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG «έπιασαν» ρεκόρ στα 11,93 εκατ. τόνους (mt), ενώ για τον Δεκέμβριο οι εισαγωγές εκτιμάται πως θα κινηθούν στα 11,62 εκατ. mt.
Η εικόνα, ωστόσο, από την Κίνα αλλάζει. Δημοσιεύματα ήδη εμφανίζουν το Πεκίνο να έχει προχωρήσει σε νέες προμήθειες για την ερχόμενη χρονιά, με αποτέλεσμα και οι διεθνείς οίκοι να αναθεωρούν τις εκτιμήσεις τους.
Ενδεικτικά η S&P Global, σε νέα έκθεση της, αναθεώρησε προς τα πάνω τα επίπεδα ζήτησης φυσικού αερίου από την Κίνα, εκτιμώντας πως όχι μόνο θα ανακάμψουν από τα φετινά χαμηλά, αλλά θα ξεπεράσουν και τα επίπεδα του 2021.
Συγκεκριμένα η έκθεση υπολόγισε πως η κινεζική ζήτηση θα φτάσει τα 386 Bcm το 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 6% σε ετήσια βάση με φόντο το σταδιακό εκ νέου άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας.
Παράλληλα η έκθεση επεσήμανε πως η χώρα βελτιώνει συνεχώς τη δυνατότητα της να διαχειριστεί εισαγωγές LNG, μέσα και από ένα νέο δίκτυο τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Η δυνατότητα υποδοχής LNG από τη χώρα εκτιμάται πως θα αυξηθεί στα 130 εκατ. mt το χρόνο μέσα στο 2023 και να πλησιάσει τα 200 εκατ. mt ετησίως μέχρι το 2025.
Η αβεβαιότητα για το πλαφόν
Σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τα επίπεδα τιμών αποτελεί, βεβαίως και το γεγονός ότι η ΕΕ εξακολουθεί να μην έχει καταλήξει στην επικύρωση του νέου πακέτου μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης με σημείο κλειδί το επίμαχο θέμα του πλαφόν.
Χθες οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ συμφώνησαν σε όλα, εκτός από το ύψος του πλαφόν, οπότε το θρίλερ παρατείνεται και την σκυτάλη θα πάρουν οι ηγέτες στη σύνοδο κορυφής.
Εφόσον οι ηγέτες καταλήξουν σε συμφωνία, οι υπουργοί Ενέργειας θα κληθούν να διαμορφώσουν την τελική μορφή του πακέτου στην επόμενη συνεδρίαση τους, στις 19 Δεκεμβρίου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!