Ως σημαντική επιτυχία στον αγώνα δρόμου που κάνει η Γερμανία, αλλά και η ΕΕ συνολικά, για να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια πριν μπει για τα καλά ο χειμώνας ερμηνεύεται η είδηση πως ολοκληρώθηκε η κατασκευή του πρώτου πλωτού τερματικού σταθμού υποδοχής LNG στο λιμάνι του Βιλχελμσχάφεν, στη Βόρεια Θάλασσα.
Θυμίζουμε πως η Γερμανία ήταν από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που δεν διέθετε ούτε ένα τέρμιναλ LNG, έχοντας επαναπαυτεί επί χρόνια από τις ροές ρωσικού αερίου μέσω αγωγών. Έτσι, ο πόλεμος και η ανάγκη να αναζητήσει εναλλακτικούς προμηθευτές την... έπιασαν ευάλωτη και απροετοίμαστη να διαχειριστεί ικανές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να δρομολογηθούν άρον-άρον σχέδια για την κατασκευή συνολικά πέντε πλωτών τερματικών σταθμών FSRU, από τους οποίους ένας ή ιδανικά δύο θα έπρεπε να είναι έτοιμοι πριν τα τέλη της χρονιάς.
Ο πρώτος, στο Βιλχελμσχάφεν, ολοκληρώθηκε ήδη, σε χρόνο ρεκόρ. Όπως επεσήμανε, εμφανώς ικανοποιημένος, ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, το συγκεκριμένο FSRU κατασκευάστηκε σε μόλις 200(!) μέρες, ένα αληθινό επίτευγμα για μια χώρα όπου τα κατασκευαστικά project διαρκούν συνήθως αρκετά χρόνια. Και βέβαια ο στόχος είναι, πριν τα τέλη της χρονιάς ή το αργότερο στις αρχές του 2023, να παραδοθεί και το δεύτερο πλωτό τέρμιναλ στο Μπρουνσμπίτελ.
«Η Γερμανία μπορεί να είναι γρήγορη και να προωθεί έργα υποδομών με μεγάλη αποφασιστικότητα, όταν η ομοσπονδιακή και οι τοπικές κυβερνήσεις, μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, συνεργάζονται μαζί» επεσήμανε ο Ρόμπερτ Χάμπεκ.
Σύμφωνα με τον Γερμανό υπουργό, τα άλλα τρία FSRUs ελπίζεται επίσης να είναι έτοιμα μέσα στους επόμενους μήνες, ένα στο Στάντε κοντά στο Αμβούργο και δύο στο Λουμπμίν στη Βαλτική Θάλασσα. Όταν όλα μαζί λειτουργήσουν, η χώρα θα έχει δυνατότητα εισαγωγής LNG που θα φτάνει τουλάχιστον τα 29,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ποσότητα που αναλογεί περίπου στο ένα τρίτο της συνολικής ζήτησης αερίου, που το 2021 βρισκόταν στα 90,5 bcm το χρόνο. .
Την ευθύνη για τη λειτουργία του πρώτου FSRU θα έχει η εταιρεία ενέργειας Uniper (που βρίσκεται σε διαδικασία εθνικοποίησης μετά τις ζημιές-ρεκόρ που έχει καταγράψει λόγω της αύξησης των τιμών), η οποία έχει ήδη ξεκινήσει εργασίες για τη διασύνδεση του τέρμιναλ με τις εγκαταστάσεις στη ξηρά, έτσι ώστε τα πρώτα τάνκερ LNG να μπορούν να «δέσουν» και να προμηθεύσουν το δίκτυο αερίου από τις αρχές της χρονιάς.
Το... αδύνατο έγινε δυνατό
Αναλυτές του κλάδου επισημαίνουν πως η λειτουργία του πλωτού τέρμιναλ, στο κρίσιμο αυτό χρονικό σημείο, θα καθησυχάσει τους φόβους των αγορών πως η κυριότερη οικονομία της Ευρώπης μπορεί να αντιμετωπίσει προβλήματα επάρκειας το χειμώνα και να αναγκαστεί να υιοθετήσει ακόμη και μέτρα περιορισμού της χρήσης αερίου από νοικοκυριά και κυρίως βιομηχανίες. Κάτι που, βεβαίως, βοηθά και την Ευρώπη συνολικά.
Η ολοκλήρωση του σταθμού στο Βιλχελμσχάφεν συνιστά ένα «σημαντικό βήμα στις προσπάθειες της Ευρώπης να μειώσει την εξάρτηση της από το ρωσικό φυσικό αέριο το φετινό χειμώνα, κάτι που θεωρείτο πρακτικά αδύνατον κατά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία» σχολίασε στους Financial Times, ο Χένινγκ Γκλοιστάιν, του Eurasia Group.
Ήδη, πάντως, η χώρα είχε δρομολογήσει σημαντικά μέτρα εξοικονόμησης για να αποτρέψει τυχόν προβλήματα επάρκειας, με χαρακτηριστική τη μείωση της βιομηχανικής χρήσης φυσικού αερίου κατά 27% τον Οκτώβριο. Παράλληλα ανέβασε το 100% τα στρατηγικά εθνικά αποθέματα στις αποθήκες της. Κάτι στο οποίο βοήθησαν και οι σχετικά ήπιες καιρικές συνθήκες που επικρατούν μέχρι τώρα στη χώρα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!