Στο υψηλότερο σημείο τους εδώ και πέντε μήνες ανήλθαν οι θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, καθώς είναι προφανές πως πωλητές και αγοραστές δίνουν μάχη με το χρόνο για να προλάβουν την ενεργοποίηση του ευρωπαϊκού εμπάργκο κατά του ρωσικού αργού, που τίθεται σε εφαρμογή από τις 5 Δεκεμβρίου.
Ουσιαστικά το διάστημα αυτό τα τάνκερ που θα αναχωρήσουν από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, της Αρκτικής και της Μαύρης Θάλασσας θα είναι και τα τελευταία που θα μπορούν να παραδώσουν κανονικά το πετρέλαιο που μεταφέρουν, ειδικά προς τα ευρωπαϊκά κράτη, πριν δηλαδή τεθεί σε εφαρμογή το εμπάργκο. Για το λόγο αυτό ήδη οι ποσότητες που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης υπολογίζεται πως έχουν ανέβει στα 3,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα, ήτοι στο υψηλότερο σημείο εδώ και πέντε μήνες.
Μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου αναμένεται, εξάλλου, να τεθεί σε εφαρμογή και το πλαφόν που δρομολογεί το G7 σε συνεργασία με αρκετές ακόμη χώρες, μεταξύ τους και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με αυτό θα απαγορεύεται στις ναυτιλιακές εταιρίες και τις ασφαλιστικές εταιρείες να καλύπτουν τη μεταφορά ρωσικού αργού, εφόσον η τιμή πώλησης δεν είναι ίση ή χαμηλότερη του πλαφόν που θα οριστεί.
Η απόφαση για το πλαφόν «κλείδωσε» οριστικά στην συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών του G7, την περασμένη εβδομάδα, με τη μόνη βασική λεπτομέρεια που θα πρέπει να αποσαφηνιστεί τις επόμενες ημέρες, μετά από ευρύτερες διαπραγματεύσεις με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, να είναι το ίδιο το ύψος του πλαφόν. Αν και σενάρια κάνουν λόγο για τιμή περίπου στα 60 δολάρια το βαρέλι.
Η Βρετανία που αποτελεί στρατηγική χώρα για τον κλάδο της ασφάλισης των θαλάσσιων μεταφορών έχει ήδη επιβεβαιώσει πως θα εκδώσει τα σχετικά waivers, ήτοι τις εξαιρέσεις, για τη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού αργού εφόσον τα συμβόλαια έχουν υπογραφεί πριν τις 5 Δεκεμβρίου.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!