Κορυφώνεται το θρίλερ με το ρωσικό φυσικό αέριο και την ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης εν όψει του χειμώνα, καθώς η Μόσχα κλιμακώνει την ρητορική της στον ενεργειακό πόλεμο που μαίνεται παράλληλα με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Χθιες η Gazprom έκλεισε χθες την στρόφιγγα στην Λετονία και σήμερα ο Αλεξέι Γκρίβα, αν. γενικός διευθυντής για θέματα φυσικού αερίου στο Ταμείο Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας της Ρωσίας έδωσε συνέχεια στο καυτό μέτωπο της ενέργειας, δηλώνοντας πως στον αγωγό Nord Stream έχει απομείνει πλέον μόνο μια τουρμπίνα να λειτουργεί, η οποία μπορεί να... χαλάσει ανά πάσα στιμή κι έτσι να διακοπεί εντελώς η ροή αερίου προς την Ευρώπη.
Ο ίδιος υποστηρίζει πως η τουρμπίνα που επισκευάστηκε στον Καναδά δεν έχει επιστρέψει εκεί που πρέπει ώστε να συνεισφέρει στον σταθμό Portovaya κατηγορώντας τις δυτικές κυρώσεις γι αυτό.
H τουρμπίνα μπορεί να σταματήσει ανά πάσα στιγμή...
«Υπάρχει μόνο ένας κινητήρας στον σταθμό Portovaya που λειτουργεί αυτή τη στιγμή. Πρακτικά χωρίς ρεζέρβα, επειδή ακόμη και αυτοί οι μικροί εφεδρικοί - υπάρχουν μόνο έξι μεγάλοι κινητήρες, και άλλοι δύο μικροί που χρησιμοποιούνταν ως εφεδρικοί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για να είναι αδιάκοπες οι προμήθειες. Τώρα έχει μείνει ένας μεγάλος, δεν έχει σχεδόν κανένα εφεδρικό (σ.σ. κινητήρα). Και υπάρχει ένας ακόμη στρόβιλος που επισκευάστηκε, αλλά δεν ξέρουμε πραγματικά με σιγουριά αν είναι έτσι, καθώς χάθηκε κάπου στο δρόμο του από τον Καναδά στη Ρωσία, μετά τις ενέργειες των... λεγόμενων δυτικών εταίρων μας», δήλωσε σήμερα ο Αλεξέι Γκρίβα, συμπληρώνοντας πως:
«Έχουμε λοιπόν μια τελευταία τουρμπίνα στην οποία είτε θα εξαντληθεί η δυναμικότητα, είτε - ξέρετε, όταν υπάρχει μόνο μια τουρμπίνα, μπορεί να σταματήσει ανά πάσα στιγμή. Μπορεί να προκύψει κάποιο τεχνικό σφάλμα, μια αστοχία υλικού. Όπως και στις άλλες (τουρμπίνες). Και αυτό, φυσικά, θα καταστήσει αδύνατη τη μεταφορά φυσικού αερίου σε ολόκληρο τον αγωγό Nord Stream απλώς για λόγους τεχνικής ασφάλειας».
Ο ίδιος μάλιστα προχωρά ένα βήμα παρακάτω, λέγοντας επί της ουσίας πως αν δεν αρθούν οι κυρώσεις της ΕΕ και της Μεγάλης Βρετανίας που εμποδίζουν – όπως λέει – την επισκευή και επιστροφή των τουρμπινών στην γκάζπρομ, τότε κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει τη ροή ρωσικού αερίου το χειμώνα.
«Είναι δύσκολο να πούμε τι θα γίνει στη συνέχεια, γιατί αν μέχρι την έναρξη της χειμερινής περιόδου, όταν δηλαδή θα ξεκινήσει η θέρμανση, ο Nord Stream δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά, θα έχει μειωμένες ροές αερίου, κάτι που σίγουρα θα δημιουργήσει σοβαρές δυσκολίες στον εφοδιασμό της Ευρώπης με φυσικό αέριο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Αλεξέι Γκρίβα, υψηλόβαθμος κρατικός αξιωματούχος της Ρωσίας για ενέργεια και φυσικό αέριο.
Σε τεντωμένο σχοινί και οι τιμές
Ο ίδιος μάλιστα αναφέρει στις δηλώσεις του πως κάποιοι στρόβιλοι έχουν παροπλιστεί στον σταθμό Portovaya, επειδή εμφανίστηκαν βλάβες και γι αυτό οι ρυθμοί της ροής αερίου έχουν επιβραδυνθεί. «Την ίδια στιγμή οι έμποροι αντιδρούν, η αγορά spot είναι πολύ ευαίσθητη σε τέτοια πράγματα, οι τιμές άρχισαν να αυξάνονται.
Οι τιμές έχουν πλέον σταθεροποιηθεί γενικά στα 2.000 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα. Τον περασμένο χειμώνα ήταν μια αρκετά δύσκολη κατάσταση τιμών για τους καταναλωτές. Είναι δύσκολο να πούμε τι θα γίνει στη συνέχεια, γιατί αν μέχρι την έναρξη της χειμερινής περιόδου, όταν δηλαδή θα ξεκινήσει η θέρμανση, ο Nord Stream δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά, θα έχει μειωμένες ροές αερίου, κάτι που σίγουρα θα δημιουργήσει σοβαρές δυσκολίες στον εφοδιασμό της Ευρώπης με φυσικό αέριο».
Να αρθούν οι κυρώσεις ΕΕ και ΗΒ
Ο ίδιος ζητά την άρση ή την παράκαμψη όχι μόνο των κυρώσεων της Ε.Ε. αλλά και της Βρετανίας : «Το θέμα είναι ότι η σύμβαση παροχής υπηρεσιών έχει υπογραφεί με βρετανική εταιρεία, θυγατρική πλέον της Siemens Energy. Και οι κυρώσεις του ΗΒ επιβάλλονται εναντίον της αναλόγως. Και είναι ακόμα ασαφές εάν αυτός ο στρόβιλος υπόκειται σε κυρώσεις ή θα υπάρξουν προβλήματα με τη συντήρησή του και με την εκπλήρωση της σύμβασης, επειδή προβλέπει και τη συντήρηση του επόμενου κινητήρα».
Ο κύκλος των εγγράφων
Ο Αλεξέι Γκρίβα αναφέρεται μάλιστα στις εκτενείς δηλώσεις του και στα έγγραφα που ζητά η Gazprom από τη Δύση για την επισκευή της τουρμπίνας και την επιστροφή της στο σταθμό Portovaya.
«Για κάποιο λόγο, οι ανησυχίες που διατυπώθηκαν δεν απαντήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία είναι ο επίσημος διερμηνέας των κυρώσεων που επιβλήθηκαν σε επίπεδο ΕΕ, αλλά από το γερμανικό Υπουργείο Οικονομίας, το οποίο έστειλε [επιστολή], δθιαβεβαιώνοντάς μας ότι αυτές οι κυρώσεις δεν ισχύουν για αυτόν τον κινητήρα.
Αποδεικνύεται ότι ο λοχίας ερμηνεύει τις οδηγίες ενός ανώτερου αξιωματικού, παρακάμπτοντας δύο τάξεις. Δεν είναι καν η γερμανική κυβέρνηση, η οποία είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αλλά απλώς το Υπουργείο Οικονομίας, που μπορεί είτε να πάρει πίσω αυτήν την επιστολή οποιαδήποτε στιγμή είτε να αποδειχθεί ότι αυτό δεν είναι έγγραφο για τελωνειακές υπηρεσίες, για παράδειγμα στη Φινλανδία, μέσω της οποίας, ίσως, δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα, σχεδιάζεται να σταλεί αυτός ο στρόβιλος».
Κλειστά φώτα στην Ευρώπη
Η Ευρώπη, πάντως, που βλέπει ολοένα και πιο πιθανό το σενάριο να κλείσει εντελώς τη στρόφιγγα η Ρωσία το χειμώνα, προετοιμάζεται για τρο χειρότερο σενάριο. Η Γερμανία ξεκίνησε ήδη να κλείνει τα φώτα σε δημόσια κτίρια και μνημεία ενώ από τον Οκτώβριο επιβάλλει χαράτσι στην κατανάλωση αερίου στους πολίτες, με τον αντικαγκελάριο της χώρας, Ρόμπερτ Χάμπεκ να δέχεται έντονες αποδοκιμασίες στο πλαίσιο ομιλίας του για τα ενεργειακά.
ΟΙ αντιδράσεις κλιμακώνονται με γερμανούς πολίτες να ζητούν να ανοίξει ο Nord Stream 2. «Πιστεύω πως ο Nord Stream 2 πρέπει να ολοκληρωθεί. Πολλά λεφτά έχουν
επενδυθεί και από την πλευρά μας. Και είμαι της άποψης ότι πρέπει να τεθεί σε λειτουργία», δηλώνει κάτοικος της Γερμανίας στο πρακτορείο Ruptly.
Κλειστά φώτα και στην Ελλάδα
Αν πάρει σάρκα και οστά αυτό το σενάριο, η Ελλάδα - εκτιμά η Κομσιόν - ότι θα υποχρεωθεί να περικόψει 400 εκατ. κ.μ. αερίου, μέγεθος που αντιστοιχεί περίπου στο 5% της ετήσιας εγχώριας κατανάλωσης του 2021.
Γι αυτό και καθώς η περικοπή 15% του φυσικού αερίου που ζητά η Κομισιόν σύντομα αναμένεται να γίνει υποχρεωτική, η ελληνική κυβέρνηση βάζει στο τραπέζι σχέδιο περικοπών καταλάνωσης ρεύματος, με διακοπές στον οδοφωτισμό και σκοτεινά μνημεία από τις 03:00π.μ. όπως αποκαλύπτει η «Καθημερινή της Κυριακής».
«Η αφαίρεση μιας λάμπας στις 10 ή και περισσότερες – ανάλογα με μια γρήγορη μελέτη που θα κάνει ο κάθε δήμος -, μαζί με την μείωση των ωρών παροχής νυχτερινού ρεύματος για καλλωπιστικούς λόγους ή ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων, μπορεί να μειώσει την κατανάλωση κατά 30%», δηλώνει ο υπουργός Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας στην «Καθημερινή της Κυριακής», χωρίς να αποκλείει μάλιστα και τις κυλιόμενες διακοπές ρεύματος στα νοικοκυριά.
«Βεβαίως το ύστατο μέτρο αντιμετώπισης της κρίσης είναι τα διακοπτόμενα φορτία σε οικιακούς καταναλωτές και άρα σε προστατευόμενους καταναλωτές. Τίποτα δεν μπορεί να αποκλείσει κανείς όταν μαίνεται ένας πόλεμος δίπλα μας».
Η Ευρώπη πασχίζει να γεμίζει τις αποθήκες αερίου με την πληρότητας αυτή τη στιγμή να φτάνει το 67,4%
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!