Θετικά λειτουργικά αποτελέσματα ανακοίνωσε η Ελληνικά Πετρέλαια στο γ' τρίμηνο, παρά το ιστορικά δυσμενέστερο περιβάλλον διύλισης και τις επιπτώσεις της πανδημίας. Αναλυτικότερα, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα 66 εκατ. ευρώ για το τρίμηνο. Σε επίπεδο εννεαμήνου, διαμορφώθηκαν στα 256 εκατ. ευρώ λόγω καλής λειτουργίας, εξαγωγών και αξιοποίησης ευκαιριών στη διεθνή αγορά πετρελαιοειδών.
Αναφορικά με το επιχειρησιακό περιβάλλον κατά το γ’ τρίμηνο, σε σχετική ανακοίνωση σημειώνεται ότι η σημαντική υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης σε αρνητικά επίπεδα κατά μέσο όρο, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων και την ενδυνάμωση του ευρώ, διαμόρφωσαν τις δυσμενέστερες συνθήκες ιστορικά για τον κλάδο διύλισης παγκοσμίως.
Επιπλέον, σημαντική πρόκληση ήταν η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων υγείας και ασφάλειας στις εγκαταστάσεις και τους χώρους εργασίας λόγω της πανδημίας. Τα αυξημένα επίπεδα αποθεμάτων προϊόντων, σε συνδυασμό με τη μείωση παραγωγής και διαθεσιμότητας αργών πετρελαίων, καθώς και την αναιμική ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαιοειδών, οδήγησαν τα διεθνή ενδεικτικά περιθώρια σε αρνητικά επίπεδα, τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί ιστορικά. Το παρατεταμένο περιβάλλον χαμηλών περιθωρίων καθιστά ζημιογόνα τη λειτουργία για πολλά διυλιστήρια παγκοσμίως, αλλά και στην περιοχή, με κάποια να προχωράνε σε προσωρινή διακοπή λειτουργίας ή και οριστική παύση, ή μετατροπή δραστηριοτήτων. Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, η ζήτηση καυσίμων κίνησης ανέκαμψε από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, παρ’ όλα αυτά παραμένει σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα στους κλάδους αεροπορίας και ναυτιλίας.
Σε αυτές τις ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες και παρά το πρόγραμμα εκτεταμένης συντήρησης πενταετίας στο διυλιστήριο Ασπροπύργου, τα διυλιστήρια του Ομίλου διατήρησαν υψηλά επίπεδα λειτουργίας. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. τόνους (-9%), λόγω της υποχώρησης της εγχώριας αγοράς, με την πτώση να είναι μεγαλύτερη στους κλάδους αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων, ενώ οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση, καθώς η διαχείριση αποθεμάτων και η υλοποίηση πράξεων εμπορίας contango συνετέλεσαν στον ομαλό εφοδιασμό, με σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Αναφορικά με τα Δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ Αποτελέσματα, η υποχώρηση των τιμών αργού και προϊόντων προς το τέλος του γ’ τριμήνου οδήγησε σε ζημιές από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους 42 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας τα Δημοσιευμένα Κέρδη EBITDA στα 19 εκατ. ευρώ.
Στρατηγική στη διάρκεια του Γ’ τριμήνου
Τα περιθώρια διύλισης κατέγραψαν μικρή ανάκαμψη κατά το Δ’ Τρίμηνο, καθώς τα υψηλά αποθέματα προϊόντων σημειώνουν σταδιακή πτώση, κυρίως λόγω μείωσης διυλιστικής παραγωγής. Σε κάθε περίπτωση, τα διεθνή περιθώρια παραμένουν σημαντικά χαμηλότερα από το μέσο όρο των προηγουμένων ετών, ενώ η ανάκαμψη της ζήτησης αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τα νέα περιοριστικά μέτρα στην Ευρώπη.
Το διυλιστήριο Ασπροπύργου ολοκλήρωσε με ασφάλεια και επιτυχία την προγραμματισμένη διακοπή λειτουργίας του για εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης όλων των μονάδων, συνολικού κόστους άνω των €130 εκατ., με σημαντικές παρεμβάσεις σε θέματα περιβάλλοντος και ασφάλειας.
Στις 12 Οκτωβρίου, η HPF plc, θυγατρική της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, ολοκλήρωσε τη συμπληρωματική έκδοση ομολογιών λήξης Οκτωβρίου 2024, μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, ύψους €99,9 εκατ., με απόδοση 2,4%. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) συνεισέφερε το 75% των αντληθέντων κεφαλαίων, που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη και κατασκευή του Φ/Β έργου 204MW στην Κοζάνη. Σημειώνεται ότι η εξαγορά ολοκληρώθηκε την 1 Οκτωβρίου 2020, με τις εργασίες κατασκευής να ξεκινάνε εντός του Νοεμβρίου.
Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες πώλησης των εταιρειών της ΔΕΠΑ που συμμετέχει η ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες due diligence (συλλογή και ανάλυση στοιχείων και πληροφοριών από τις εταιρείες που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία), με τις δεσμευτικές προσφορές να προγραμματίζονται για τον Μάρτιο του 2021.
Διεθνή περιθώρια διύλισης στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά
Οι διεθνείς τιμές αργού διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα $43/bbl, σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι, έχοντας πάντως ανακάμψει από τα πολυετή χαμηλά του Β’ Τριμήνου, σε συνέχεια της συμφωνίας των κύριων χωρών παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως για σημαντική μείωση της παραγωγής και εξαγωγών αργού. Η απόφαση αυτή είχε αρνητικό αντίτυπο στη διαθεσιμότητα και τιμολόγηση αργών υψηλού θείου, επηρεάζοντας τα Ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Τα περιθώρια των βασικών προϊόντων των διυλιστηρίων του Ομίλου παρέμειναν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με το ντίζελ μάλιστα να υποχωρεί περαιτέρω σε ιστορικά χαμηλά, καθώς η κατάρρευση της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων οδήγησε σε διαφοροποίηση του μίγματος παραγωγής παγκοσμίως, με αύξηση της συμμετοχής του ντίζελ, δημιουργώντας πλεόνασμα αποθεμάτων. Επιπλέον, η διαμόρφωση των τιμών Urals σε επίπεδα υψηλότερα του Brent οδήγησαν, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά. Συγκεκριμένα, τα περιθώρια για διυλιστήρια τύπου FCC κυμάνθηκαν στα $0/bbl, ενώ τα περιθώρια Hydrocracking στα $-0,9/bbl.
Το ευρώ ενισχύθηκε έναντι του δολαρίου στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δυο ετών, με την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου να κυμαίνεται στα 1,17 κατά μέσο όρο για το Γ’ τρίμηνο.
Μείωση ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων
Η εγχώρια ζήτηση επηρεάστηκε κυρίως από τη μειωμένη οικονομική δραστηριότητα σε κλάδους όπως ο τουρισμός, όπου η πανδημία και τα μέτρα ελέγχου της είχαν δυσμενές αντίκτυπο. Συγκεκριμένα, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων κατέγραψε υποχώρηση κατά 8% σε σχέση με το Γ’ Τρίμηνο 2019, στους 1,5 εκατ. ΜΤ. Μεγαλύτερη ήταν η μείωση στην αδασμολόγητη αγορά (-49%), με την κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων να ανακάμπτει από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, αλλά να υπολείπεται σημαντικά (-63%) του Γ’ Τριμήνου 2019.
Κυριότερα στοιχεία για τις επιμέρους επιχειρηματικές δραστηριότητες:
Διύλιση, εφοδιασμός & εμπορία
Το Γ’ Τρίμηνο 2020, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα €17 εκατ..
Η παραγωγή διαμορφώθηκε στους 3,3 εκατ. τόνους, μειωμένη κατά 14% σε σχέση με πέρυσι, λόγω του προγράμματος συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου. Οι πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. ΜΤ, με τις εξαγωγές να σημειώνουν αύξηση κατά 10%, στους 2,2 εκατ. τόνους, αντισταθμίζοντας εν μέρει την υποχώρηση της εγχώριας αγοράς.
Το μίγμα πρώτων υλών διαμορφώθηκε κυρίως λόγω του μοντέλου λειτουργίας ΙΜΟ του διυλιστηρίου Ασπροπύργου, ενώ τα λευκά προϊόντα ξεπέρασαν το 90%.
Πετροχημικά
Τα Συγκρίσιμα EBITDA ανήλθαν στα €15 εκατ. (-24%) στο Γ’ Τρίμηνο 2020, κυρίως λόγω της μειωμένης παραγωγής προπυλενίου στο διυλιστήριο Ασπροπύργου κατά τη διάρκεια του προγράμματος συντήρησης, αλλά και των αδύναμων διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου.
Εμπορία
Στην Εγχώρια Εμπορία, η σημαντική υποχώρηση στην αγορά αδασμολόγητων καυσίμων και η μείωση ζήτησης λόγω μειωμένου τουρισμού στη χώρα μας, οδήγησαν τους όγκους πωλήσεων και την κερδοφορία σε χαμηλότερα επίπεδα, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Β’ Τριμήνου να διαμορφώνονται στα €17 εκατ. (-50%).
Στη Διεθνή Εμπορία, οι καλές λειτουργικές επιδόσεις είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας σε όγκους και συνεισφορά, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Γ’ Τριμήνου να φτάνουν στα €17 εκατ. (-16%).
Συμμετοχές
Η συνεισφορά της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της εταιρειών στα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου για το Γ’ Τρίμηνο 2020, ανήλθε στο €4 εκατ..
Το EBITDA της Elpedison για το Γ’ Τρίμηνο 2020 διαμορφώθηκε στα €15 εκατ. και για το Εννεάμηνο αντίστοιχα στα €43 εκατ., καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι, λόγω αριστοποίησης μίγματος εφοδιασμού Φ.Α..
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!