Εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση για τη διασύνδεση ανάμεσα στη Νάξο και τη Σαντορίνη, και υπογράφεται τις προσεχείς ημέρες, είπε χθες o πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, μιλώντας στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο – Πράσινη ενεργειακή μετάβαση για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές». Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Διαγωνισμοί για άλλα τρία νησιά
Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινούν οι διαγωνισμοί για άλλα τρία νησιά, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, έργα με προϋπολογισμό άνω των 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, μέχρι το τέλος του μήνα, σημείωσε, θα βγουν οι διαγωνισμοί για τα τρία υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων που θα συνδεθούν με την Αττική μέσω του Λαυρίου. Ένα έργο που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2024.
Σχετικά με τα έργα που είναι σε εξέλιξη ο κ. Μανουσάκης είπε: «Το έργο της Σκιάθου είναι υπό κατασκευή. Είναι η διασύνδεση ανάμεσα στο Μαντούδι και τη Σκιάθο, διασύνδεση υψηλής τάσης 150 kW το οποίο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2022. Πρόκειται για μια επένδυση της τάξης των 57 εκατομμυρίων ευρώ και με το έργο αυτό θα διασφαλιστεί η ομαλή ηλεκτροδότηση για τις βόρειες Σποράδες συνολικά».
«Οδεύοντας προς το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε», συνέχισε ο κ. Μανουσάκης, «έως το 2029 θα έχουν διασυνδεθεί και όλα τα υπόλοιπα μεγάλα νησιά. Δηλαδή τα μεγάλα νησιά των Δωδεκανήσων και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Ένα έργο το οποίο θα γίνει σε τρεις φάσεις και θα έχει συνολικό προϋπολογισμό 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ».
Η πρώτη φάση έχει -σύμφωνα με το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ- ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027 και προβλέπει τη διασύνδεση της Κω και της Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα μέσω Κορίνθου, καθώς και τη διασύνδεση της Λήμνου και της Λέσβου μέσω της ανατολικής Θράκης.
Η δεύτερη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, προβλέπει τη διασύνδεση της Σκύρου με την Εύβοια στο Αλιβέρι και της Λέσβου με τη Χίο, της Κω με τη Σάμο και της Ρόδου με την Κάρπαθο.
Η τρίτη και τελευταία φάση του έργου ολοκληρώνεται το 2029, με τις διασυνδέσεις Λέσβου - Σκύρου και Χίου - Σάμου.
Οι διασυνδέσεις στα Ιόνια Νησιά
Σχετικά με τις διασυνδέσεις στα Ιόνια Νησιά, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ σημείωσε ότι γίνεται αντικατάσταση καλωδίων και αναβάθμισης των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων, με νέα έργα ύψους περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία προγραμματίζεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2025, θωρακίζοντας την ασφαλή τροφοδότηση των Ιονίων Νησιών από το χερσαίο σύστημα. Τα προγραμματισμένα έργα εδώ, περιλαμβάνουν την αντικατάσταση της καλωδιακής σύνδεσης Κυλλήνης - Ζακύνθου, την αναβάθμιση της διασύνδεσης Λευκάδας - Κεφαλονιάς, καθώς και μια νέα διασύνδεση μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας.
Όπως εξήγησε ο κ. Μανουσάκης, οι διασυνδέσεις αυτές δεν αποφασίζονται με επιχειρηματικό κριτήριο από τον ΑΔΜΗΕ αλλά αποφασίζονται κατόπιν μελέτης. Η «μελέτη κόστους - οφέλους» της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της χώρας καταδεικνύει εάν το όφελος του έργου συνολικά, το συνολικό του αποτύπωμα, με βάση συγκεκριμένους οικονομικούς περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς δείκτες, είναι μεγαλύτερο από το κόστος του.
Εξοικονόμηση 1,5 δισ. ευρώ
Η μείωση που προκύπτει από τις διασυνδέσεις ξεπερνά τα 440 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και μέχρι το 2030, ενώ όταν πλέον θα έχουν διασυνδεθεί όλα τα νησιά αναμένεται να προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ. Επίσης, όπως είπε ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, οι διασυνδέσεις δημιουργούν περιβαλλοντικά οφέλη και στο τέλος της δεκαετίας αναμένεται ότι οι εκπομπές του με τα σημερινά δεδομένα εκτιμώνται σε 2,8 εκατομμύρια τόνους κατ’ έτος, ουσιαστικά θα μηδενιστούν.
«Πέρα από τις πετρελαϊκές μονάδες, που έχουν ήδη σταματήσει να λειτουργούν στις βόρειες Κυκλάδες, με τις νέες διασυνδέσεις που κυοφορούνται στο Αιγαίο θα είμαστε σε θέση να αποσύρουμε επιπλέον 850 μεγαβάτ ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής», τόνισε.
Με τις νησιωτικές διασυνδέσεις, εξάλλου, αυξάνεται το περιθώριο διείσδυσης των καθαρών μορφών ενέργειας στο μείγμα παραγωγής, καθώς μόνο για την Κρήτη ξεπερνά τα 2GW και προσεγγίζει τα 1,3GW για τα υπόλοιπα νησιά.
ΔΕΗ: Τα μισά νέα έργα ΑΠΕ αφορούν τα νησιά
«Τα μισά έργα και σχεδόν ο μισός προϋπολογισμός των νέων έργων ΑΠΕ της ΔΕΗ αφορούν τα νησιά», σημείωσε μιλώντας χθες στην ίδια επιτροπή ο Φώτης Καραγιάννης, γενικός διευθυντής Θερμοηλεκτρικής και Υδροηλεκτρικής Παραγωγής της ΔΕΗ.
Σχετικά με το νέο επενδυτικό σχέδιο της ΔΕΗ, ο κ. Καραγιάννης τόνισε ότι θα αναπτυχθεί στις ΑΠΕ με στόχο να φτάσει περί τα 9GW προς το τέλος της περιόδου του στρατηγικού σχεδίου, δηλαδή μέχρι το 2026 -2027, εκ των οποίων τα 4,8 GW θα είναι από ανανεώσιμες πηγές που δεν θα είναι υδροηλεκτρικά. Τα μεγάλα υδροηλεκτρικά που διαθέτει η ΔΕΗ αυτή τη στιγμή είναι γύρω στα 3.100 GW και προβλέπονται στα επόμενα 3 χρόνια να φτάσουν τα 3.500 περίπου GW με την προσθήκη νέων υδροηλεκτρικών σταθμών, ισχύος 400 MW.
Τα μισά έργα και σχεδόν ο μισός προϋπολογισμός της ΔΕΗ αφορούν τα νησιά σημείωσε και είπε ότι γι’ αυτό τον λόγο έγινε και η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, «για να μπορέσουμε αυτό το έργο, το μεγάλο στρατηγικό σχέδιο, να το υποστηρίξουμε. Δεν είναι όμως μόνο τα χρήματα», εξήγησε. «Είναι και η εμπειρία η οποία υπάρχει σε επίπεδο εταιρείας, είναι οι συνθήκες οι οποίες είναι ευνοϊκές για τη ΔΕΗ αυτή τη στιγμή, επειδή έχουμε τις εκτάσεις, έχουμε όρους σύνδεσης, και επίσης έχουμε και την εμπειρία και τη θέληση να πετύχουμε αυτό τον σκοπό».
Με την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων το «πράσινο» αποτύπωμα θα είναι πολύ μεγαλύτερο, είπε ο κ. Καραγιάννης, διότι η ΔΕΗ θα είναι ένας από τους μεγάλους παραγωγούς στα νησιά αυτά.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!