Το πρώτο βήμα σε μια νέα εποχή έγινε χθες με την ηλέκτριση του πρώτου υποβρύχιου καλωδίου που διασυνδέει την Κρήτη με την Πελοπόννησο, διασύνδεση γνωστή και ως «μικρό καλώδιο», το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη υποθαλάσσια διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως. Το «μεγάλο καλώδιο» είναι η διασύνδεση «Κρήτης-Αττικής» που θα ολοκληρωθεί το 2023, τροφοδοτώντας το σύνολο της ζήτησης ενέργειας στην Κρήτη.
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 356 εκατ. ευρώ και υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ).
Το καλώδιο αυτό θα συνδέει τη Νεάπολη Λακωνίας και θα φτάνει έως τα Χανιά. Πρόκειται για ένα καλώδιο μήκους 132 χιλιομέτρων, το οποίο ποντίστηκε σε βάθος 1000 μέτρων. Μέσω της σύνδεσης αυτής επιτυγχάνεται η κάλυψη του 34% των φορτίων που χρειάζεται η Κρήτη με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζεται το χρόνιο πρόβλημα επάρκειας τροφοδοσίας που παρατηρείται στο νησί.
Πρόκειται για δημόσιο έργο με φορέα υλοποίησης τον ΑΔΜΗΕ, το οποίο δημοπρατήθηκε τον Ιούλιο του 2018 με ανάδοχους της Ελληνικά Καλώδια, Prysmian και Fulgor και χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους.
Είναι ένα πρωτοποριακό έργο, λόγω του ότι το καλώδιο περνά από μεγάλα βάθη, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία με την πλήρη ολοκλήρωσή του το πρώτο τρίμηνο του 2021 εξασφαλίζοντας την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος στη Μεγαλόνησο αλλά και σημαντικά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη.
Περιβαλλοντικά οφέλη
Η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης διασύνδεσης θα φέρει την τροφοδοσία της Κρήτης από το Ηπειρωτικό Σύστημα για το 1/3 των αναγκών της και την ανάλογη απεξάρτηση της παραγωγής ενέργειας από θερμοηλεκτρικούς σταθμούς. Αυτό θα επιφέρει ανάλογη μείωση των αερίων του Θερμοκηπίου και της γενικής πετρελαϊκής εξάρτησης της Ελλάδας.
Επίσης η ύπαρξη διασύνδεσης, ειδικά με την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττική θα δώσει τη δυνατότητα αύξησης του ποσοστού εκμετάλλευσης του ανανεώσιμου ενεργειακού δυναμικού της Κρήτης, καθώς οι ΑΠΕ θα μπορούν να συνδεθούν με το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας.
Οικονομικά οφέλη
Το ενεργειακό κόστος αναμένεται να μειωθεί, καθώς το κόστος της ηλεκτροπαραγωγής στη μεγαλόνησο είναι ιδιαίτερα υψηλό εφόσον οι τοπικοί σταθμοί χρησιμοποιούν πετρέλαιο και μαζούτ, καύσιμα τα οποία επιβαρύνουν τους καταναλωτές όλης της χώρας με περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Οι ετήσιες επιβαρύνσεις ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας) λόγω Κρήτης, που μετακυλίουν στους λογαριασμούς της ΔΕΗ σε όλη την Ελλάδα προσεγγίζουν το κόστος υλοποίησης της «μικρής» διασύνδεσης (περί τα 330 εκατ. ευρώ).
Το έργο στην τελική ευθεία
Χθες ολοκληρώθηκε η 24ωρη δοκιμαστική ηλέκτριση, η οποία σηματοδοτεί μια ιστορική επιτυχία για τον ΑΔΜΗΕ και τις ανάδοχες εταιρείες, καθώς ανταπεξήλθαν με αποτελεσματικότητα και τεχνική επάρκεια σε σημαντικές τεχνολογικές προκλήσεις, υπερβαίνοντας σε μεγάλο βαθμό ό,τι έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα σε αντίστοιχα διεθνή έργα.
Σημειώνεται ότι το ανατολικό κύκλωμα της διασύνδεσης, το οποίο ηλεκτρίστηκε σήμερα, απαρτίζεται από τα εξής επιμέρους έργα:
- Υποβρύχιο καλώδιο 132 χλμ ανάμεσα σε Χανιά και Νεάπολη Λακωνίας (ανάδοχη εταιρεία PRYSMIAN)
- Υπόγεια καλώδια 42 χλμ σε Κρήτη και Πελοπόννησο (ανάδοχες εταιρείες ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ Α.Ε. και FULGOR Α.Ε).
- Νέος υποσταθμός στην Ανατολική Πελοπόννησο και αναβάθμιση του υφιστάμενου υποσταθμού στα Χανιά (ΤΕΡΝΑ Α.Ε.).
Η διασύνδεση των ρεκόρ
Η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου αποκαλείται η «διασύνδεση των ρεκόρ» καθώς πρόκειται:
- Για τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως (174 χλμ.)
- Για τη μεγαλύτερη σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση υψηλής τάσης με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE παγκοσμίως (132 χλμ).
- Για τη βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση υψηλής τάσης με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE παγκοσμίως (βάθος 1.000 μέτρων).
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, σημαντικές διαχειριστικές προκλήσεις, καθώς η νέα διασύνδεση εκτείνεται από τη Μεγαλόπολη έως τα Χανιά και το Ηράκλειο Κρήτης, περιλαμβάνοντας οκτώ πόλεις στον σχεδιασμό του. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ ήρθε σε διαβούλευση με τοπικούς φορείς και αρμόδιες αρχές, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν τυχόν οχλήσεις και να αναζητηθούν οι βέλτιστες λύσεις, όπως υπογειοποιήσεις γραμμών μεταφοράς όπου αυτό κατέστη δυνατό.
Εργο-ορόσημο
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, τόνισε ότι το εν λόγω έργο είναι ύψιστης στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα: «Η δοκιμαστική ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου σημαίνει ότι μια υποδομή στρατηγικής σημασίας όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά για ολόκληρη τη χώρα, βρίσκεται ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωση. Πρόκειται για ένα ορόσημο στο πρόγραμμα των νησιωτικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ που καταλαμβάνουν κεντρική θέση στον σχεδιασμό μας, καθώς αποτελούν πραγματικά πράσινα έργα με πολύ θετικό αποτύπωμα όχι μόνο περιβαλλοντικό, αλλά και κοινωνικοοικονομικό. Γι’ αυτό και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στηρίζει την επιτάχυνση των έργων αυτών, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν και με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης».
«Ο ΑΔΜΗΕ κερδίζει το στοίχημα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων»
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε σχετικά: «Η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα είναι γεγονός. Μετά την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής ηλέκτρισης μπορούμε πλέον να μιλάμε με βεβαιότητα για την άρση του ενεργειακού αποκλεισμού της Κρήτης. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που κατορθώσαμε να ηλεκτρίσουμε τη "διασύνδεση των ρεκόρ" ακριβώς δύο χρόνια μετά την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων. Αυτό το κατορθώσαμε χάρη στην αφοσίωση των εργαζομένων μας, παρά τις αντιξοότητες και τις τεχνικές προκλήσεις. Με την έγκαιρη υλοποίηση των εμβληματικών έργων του, ο ΑΔΜΗΕ κερδίζει το στοίχημα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων σε πείσμα της πανδημικής κρίσης».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!