Μειώσεις από 17 μέχρι 24% πρόκειται να κάνει ο ΔΕΣΦΑ στα τιμολόγια χρέωσης των χρηστών του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου από 1/1 2022, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες η διοίκησή του σε ενημέρωση δημοσιογράφων. Οι μειώσεις είναι αποτέλεσμα της αυξημένης χρήσης του φυσικού αερίου και της αύξησης των ποσοτήτων που διακινούνται και όπως χαρακτηριστικά τονίστηκε, μειώνονται οι χρεώσεις όχι όμως και τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ.
Ειδικότερα, το ύψος της μείωσης εξαρτάται από το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου και κυμαίνονται από το 17% έως το 24%. Δηλαδή με τη μέση τιμή ανά MWh στα 3,3 ευρώ η μείωση αναμένεται να ανέλθει στα 66 λεπτά περίπου, δηλαδή η τιμή ανά MWH θα πέσει στα 2,7 ευρώ, αυξάνοντας το περιθώριο κέρδους για τους προμηθευτές.
Η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli σημείωσε ότι αναμένεται συνεχής αύξηση της ζήτησης για φυσικό αέριο τα επόμενα χρόνια από τα 5,6 bcm σήμερα στα 6-7 bcm το 2025, κάτι που σημαίνει ότι οι χρεώσεις του ΔΕΣΦΑ θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία. Ο ΔΕΣΦΑ παρουσίασε το νέο του λογότυπο και εταιρικό σήμα, το οποίο περιέχει το ελληνικό δ παραπέμποντας στην ελληνικότητα του ομίλου, (δesfa) στη νέα εποχή και τις προκλήσεις που δημιουργεί η ενεργειακή μετάβαση στη λειτουργία της εταιρείας.
Στο Κουβέιτ το πρώτο έργο εκτός συνόρων
Ο ΔΕΣΦΑ ανέλαβε, από τον Απρίλιο του 2021 και για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών, την παροχή υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης σε έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς LNG παγκοσμίως - το LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού LNG της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Όπως ανέφερε η Maria Rita Galli, τον Οκτώβριο του 2020, ο ΔΕΣΦΑ κέρδισε την πρώτη διεθνή σύμβαση O&M για την Λ&Σ του Τερματικού LNGI στο Κουβέιτ. Η Σύμβαση υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2020, με ημερομηνία έναρξης τις 24 Μαίου 2021. Τα σχέδια του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνουν και άλλες κινήσεις και συνεργασίες εκτός Ελλάδος, όπως στη Βόρεια Μακεδονία, την Κύπρο, το Κόσσοβο, την Ιορδανία.
Το Τερματικό στο Κουβέιτ, αποτελείται από οκτώ (8) δεξαμενές ΥΦΑ χωρητικότητας 223.000 m3 LNG η κάθε μία, συνολική χωρητικότητα 1.784 εκατομμυρίων m3 LNG. Διαθέτει ικανότητα επαναεριοποίησης 15bcm / έτος και συνολικό εκτιμώμενο κόστος 3,6 δισ. Δολαρίων. Το Τερματικό αποτελείται από χερσαίες (εγκαταστάσεις αποθήκευσης και επαναεριοποίησης) & υπεράκτιες θαλάσσιες εγκαταστάσεις.
Το Πεδίο Εφαρμογής (Scope of Services) των υπηρεσιών θα αποτελείται από δύο κύριες φάσεις:
- Εξοικείωση - Κινητοποίηση, Κατάρτιση και Εκπαίδευση κατά την εργασία (6 μήνες με δυνατότητα παράταση μέχρι 12 μήνες)
- Υπηρεσίες λειτουργίας & Συντήρησης (5 έτη με δυνατότητα παράτασης για 2 έτη)
Όπως αναφέρθηκε, ο ΔΕΣΦΑ θα συμμετάσχει για πρώτη φορά σε ένα τεραστίου μεγέθους διεθνές έργο, εκμεταλλευόμενος τη φήμη και τις δεξιότητές που αποκτήθηκαν για να διεκδικήσει άλλα διεθνή έργα. Μάλιστα περίπου 90 άτομα προσωπικό θα βρίσκονται στο σημείο από τον Σεπτέμβριο, αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία και μεταφέροντας τεχνογνωσία εσωτερικά.
Επενδύσεις 540 εκατ. ευρώ
Εκτενής αναφορά έγινε στο επενδυτικό πρόγραμμα που υπερβαίνει τα 540 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας 48 έργα που θα υλοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ την επόμενη δεκαετία. «Ως αξιόπιστος περιφερειακός εταίρος, ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί την Ελλάδα στην καρδιά των ενεργειακών εξελίξεων, ξεχωρίζοντας ως κοινός παρονομαστής σε έργα που ανοίγουν νέους δρόμους για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη» τόνισε η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli.
«Επενδύοντας στην καινοτομία και σε υποδομές έτοιμες για το αύριο, ο ΔΕΣΦΑ διεκδικεί ηγετικό ρόλο στη μετάβαση σε μία νέα εποχή, με όραμά την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση ενός τεχνολογικά προηγμένου δικτύου μεταφοράς και αποθήκευσης καθαρής, αξιόπιστης και οικονομικά προσιτής ενέργειας αερίου, στην πορεία προς ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα» προσέθεσε η επικεφαλής του Διαχειριστή.
Πιο συγκεκριμένα, το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, «εμπεριέχει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής». Μάλιστα όπως τόνισε η κα Galli, υπάρχει αισιοδοξία ότι πολλά έργα από αυτά θα λάβουν και κοινοτική χρηματοδότηση παρά τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η ΕΕ κυρίως λόγω των μεγάλων αναγκών της ευρύτερης περιοχής σε φυσικό αέριο που αποτελεί το μεταβατικό καύσιμο για την απανθρακοποίηση της οικονομίας.
Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε, «επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty).
Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.
Καινοτόμα προϊόντα
Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του επόμενου φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης. Η απόκτηση όμως του μεριδίου στη Gastrade συνδέεται με την απαραίτητη έγκριση από την Κομισιόν που αναμένεται μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Βιομεθάνιο
Ο ΔΕΣΦΑ με στόχο τη μείωση του αποτυπώματός του, επενδύει στα ανανεώσιμα καύσιμα και στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!