Το «πράσινο φως» από την Κομισιόν, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, έλαβε το ελληνικό μέτρο στήριξης ύψους 166,7 εκατ. ευρώ για την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου («ΥΦΑ») στην Αλεξανδρούπολη (Ελλάδα).
Σταθμός και για υδρογόνο
Η έγκριση της Κομισιόν ξεκλειδώνει τη συγχρηματοδότηση της υποδομής από το ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς είναι ενταγμένο στον «Κατάλογο Μεγάλων Έργων» του ΕΠΑΝΕΚ. Οι ελληνικές Αρχές επιβεβαίωσαν ότι ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ θα είναι δυνατό να χρησιμοποιείται για υδρογόνο και ότι το έργο θα συμβάλει σε καθαρότερο ενεργειακό μείγμα, μέσω αυξημένης χρήσης φυσικού αερίου αντί για άνθρακα.
Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να βελτιώσει την ασφάλεια του εφοδιασμού όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τη Βουλγαρία και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δεδομένου ότι θα αποτελέσει νέα δυνητική πηγή ενέργειας προς σύνδεση στον αγωγό διασύνδεσης Ελλάδας και Βουλγαρίας («IGB»). Η Επιτροπή ενέκρινε δημόσια στήριξη για το έργο IGB, το οποίο βρίσκεται επί του παρόντος υπό κατασκευή, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, τον Νοέμβριο του 2018.
Το σημαντικό ενεργειακό έργο, που, όπως σημειώνεται από την Κομισιόν, θα συμβάλει στην ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών ενεργειακού εφοδιασμού στην Ελλάδα και γενικότερα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, είναι στην τελική ευθεία για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης και την εκκίνηση της κατασκευής του.
Οι τελευταίες εκκρεμότητες
Σε πλήρη εξέλιξη είναι και οι διαδικασίες για τη διευθέτηση και των τελευταίων εκκρεμοτήτων για την εκκίνηση της επένδυσης, όπως:
- Σύντομα αναμένεται να δοθεί η έγκριση της Κομισιόν για την είσοδο του ΔΕΣΦΑ στο μετοχικό σχήμα της Gastrade. Υπενθυμίζεται ότι ήδη η Κομισιόν έχει εγκρίνει τη συμμετοχή στο μετοχικό σχήμα της Gastrade του «βουλγαρικού ΔΕΣΦΑ», δηλαδή της Bulgartransgaz.
- Το επόμενο διάστημα θα υπογραφούν οι συμβάσεις με τους αναδόχους κατασκευής του FSRU για την υλοποίηση των έργων, που αφορούν την κατασκευή της πλωτής μονάδας, όσο και του συστήματος αγωγών σύνδεσής της με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.
- Αφού οριστικοποιηθεί το μετοχικό σχήμα της εταιρείας, από κοινού οι μέτοχοι θα αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα ανακατανεμηθούν τα μερίδιά τους, για τη συμμετοχή της NER, της κρατικής Eταιρείας Aξιοποίησης Eνεργειακών Πόρων της Βόρειας Μακεδονίας (NER), με 10% στην Gastrade.
Βέστεϊγιερ: Ο νέος τερματικός σταθμός θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Ο νέος τερματικός σταθμός ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη θα βελτιώσει τον εφοδιασμό και τις υποδομές φυσικού αερίου όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η βελτίωση αυτή θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ όσον αφορά την ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού. Το ελληνικό μέτρο στήριξης περιορίζει την ενίσχυση σε ό,τι είναι αναγκαίο για την υλοποίηση του έργου και θα υπάρχουν επαρκείς διασφαλίσεις ώστε να είναι βέβαιο ότι ελαχιστοποιούνται οι δυνητικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού».
Η αξιολόγηση της Κομισιόν
Η Επιτροπή αξιολόγησε το μέτρο βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014). Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι κατάλληλη και αναγκαία, δεδομένου ότι το έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς τη δημόσια στήριξη. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή έλαβε υπόψη τη συμπερίληψη του έργου στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος στον τομέα της ενέργειας.
Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει υπεραντιστάθμιση, ο φορέας υλοποίησης του έργου θα είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει στο κράτος μέρος των εσόδων που προκύπτουν από τον τερματικό σταθμό, σε περίπτωση που αυτά υπερβαίνουν καθορισμένο ανώτατο όριο κατά τη διάρκεια ζωής του έργου. Επιπλέον, η εθνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει εφαρμόσει ορισμένες διασφαλίσεις για την πρόληψη της ενίσχυση της θέσης στην αγορά των μεγαλύτερων φορέων εκμετάλλευσης φυσικού αερίου που συμμετέχουν στο έργο, όπως ο περιορισμός του μεριδίου του ΥΦΑ που μπορεί να δεσμευτεί στον τερματικό σταθμό από τους εν λόγω φορείς.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ότι η ενίσχυση είναι αναλογική και περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο για την πραγματοποίηση της επένδυσης και ότι ελαχιστοποιούνται οι δυνητικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και του εμπορίου.
Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέτρο είναι σύμφωνο με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, διότι θα προωθήσει την ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού, ιδίως στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, χωρίς να στρεβλώνει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!