Ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος στην Ευρώπη μπορεί να εξοικονομήσει από €450 έως €2.900 ετησίως αξιοποιώντας τόσο την έξυπνη όσο και την αμφίδρομη φόρτιση, σύμφωνα με νέα μελέτη της Eurelectric-EY.
Η έξυπνη φόρτιση επιτρέπει στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων να αποθηκεύουν την περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ με την τεχνολογία V2G («Vehicle-to-Grid» ή αλλιώς «Όχημα σε Δίκτυο»), οι ιδιοκτήτες μπορούν να την πωλούν πίσω στο δίκτυο σε περιόδους αιχμής, συμβάλλοντας στην εξισορρόπηση της ζήτησης, τη μείωση της συμφόρησης και την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ωστόσο, οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμη σαφή οικονομικά κίνητρα για την παροχή αυτής της υπηρεσίας. Προκειμένου να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό αυτό, απαιτούνται διαφανείς τιμολογιακές πολιτικές, ενισχυμένη πρόσβαση στις αγορές ευελιξίας και διαλειτουργικά δεδομένα σε όλο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης.
Κρίσιμος παράγοντας η ευελιξία
Οι ανάγκες ευελιξίας στην Ευρώπη αναμένεται να διπλασιαστούν την επόμενη πενταετία, καθώς η διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυξάνεται και νέοι τομείς εξηλεκτρίζονται.
Η μελέτη εκτιμά ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να παρέχουν περίπου 114 TWh χωρητικότητας έως το 2030—ποσότητα ικανή να τροφοδοτήσει 30 εκατομμύρια νοικοκυριά ετησίως. Αυτό ισοδυναμεί με το 4% της ετήσιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, αν και το συγκεκριμένο δυναμικό παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο.
Η οικονομική προοπτική των EVs
«Η οδήγηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι διασκεδαστική. Η μελέτη μας δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς να κερδίσουν χρήματα, σταθεροποιώντας παράλληλα το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, οι πελάτες χρειάζονται επιλογές στην αγορά και σαφή κίνητρα για να δράσουν», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της Eurelectric, Kristian Ruby.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν πλέον ξεπεράσει το στάδιο των «πρωτοπόρων πελατών» (early adopters) και καλούνται να προσελκύσουν τον μέσο καταναλωτή. Παρά τη δυναμική αυτή, το υψηλό αρχικό κόστος εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για την ευρύτερη υιοθέτησή τους.
Το 2024 καταγράφηκε ελαφρά πτώση στις πωλήσεις σε σύγκριση με το 2023, ωστόσο, η αγορά ανακάμπτει το 2025. Από την άλλη, η αυξημένη ευελιξία στη χρήση μπορεί να μειώσει το κόστος λειτουργίας, καθιστώντας το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας χαμηλότερο από αυτό των συμβατικών αυτοκινήτων.
Η πρόκληση της φόρτισης
Η διαθεσιμότητα φορτιστών παραμένει μια σημαντική ανησυχία. Το 2024, οι δημόσιοι φορτιστές αυξήθηκαν κατά 30%, ξεπερνώντας τις 820.000 μονάδες, ωστόσο, η πρόοδος αυτή δεν επαρκεί για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που προβλέπει 3,5 εκατομμύρια δημόσιους φορτιστές έως το 2030. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εγκαθίστανται 8.600 νέοι φορτιστές εβδομαδιαίως.
«Προκειμένου οι καταναλωτές να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στην ευελιξία, ολόκληρο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης πρέπει να τους βοηθήσει να θεωρήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο μεταφοράς από το σημείο Α στο Β. Οι εύκολες στη χρήση προτάσεις έξυπνης φόρτισης με σαφή οφέλη κόστους είναι σημαντικές για τη δέσμευση και την υιοθέτηση των καταναλωτών», είπε ο Serge Colle, Global Power & Utilities Sector Leader της EY.
Τα οφέλη για τους διαχειριστές των δικτύων διανομής
Όσον αφορά το δίκτυο, οι διαχειριστές των συστημάτων διανομής αναμένεται να επωφεληθούν από εξοικονόμηση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, καθώς η αύξηση της ευελιξίας μειώνει εν μέρει την ανάγκη επέκτασης των υποδομών.
Αυτό, ωστόσο, μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν οι διαχειριστές δικτύων αποκτήσουν πρόσβαση σε ψηφιακή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και διαλειτουργικά δεδομένα χωρίς επιπλέον κόστος. Αυτό προβλέπεται στον ευρωπαϊκό νόμο περί δεδομένων επί του οχήματος, ο οποίος δεν έχει ακόμη τεθεί σε εφαρμογή.