Την παγκόσμια αγορά του δυναμικά αναπτυσσόμενου κλάδου αποθήκευσης ενέργειας από ΑΠΕ φιλοδοξεί να κατακτήσει μέσω Θεσσαλονίκης η γερμανική εταιρεία CMBlu Energy AG που ετοιμάζεται να λανσάρει μια νέου τύπου οργανική μπαταρία.
Το πλεονέκτημα της εντελώς νέας τεχνολογίας αποθήκευσης που έχει πατεντάρει η CMBlu μετά από χρόνια ερευνών και ετοιμάζεται να ρίξει στην εμπορική παραγωγή είναι πως δεν χρεiαζεται ούτε σπάνιες γαίες αλλά ούτε και λιθιο για την κατασκευή της μπαταρίας, καθώς η λειτουργία της βασίζεται σε 100% ανακυκλώσιμα υλικά και πολυμερή που κατασκευάζονται με πρώτη ύλη τον άνθρακα. «Αντί να καίμε τον άνθρακα τον μετατρέπουμε σε αποθηκευτικό μέσο», εξηγούν οι άνθρωποι της εταιρείας.
Στη μεγάλη αποθήκευση η δική μας τεχνολογία θα εξαφανίσει το λίθιο στο μέλλον
Οι οργανικές μπαταρίες έχουν ως βασικό συστατικό το νερό και γι αυτό δεν θα προορίζονται για κινητά τηλέφωνα ή ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα. Ο στόχος είναι η βαριά βιομηχανία, τα φωτοβολταικά και αιολικά πάρκα και το δίκτυο, ώστε να αποθηκεύεται η περισσευούμενη ενέργεια από ΑΠΕ που σήμερα πετάμε στα… σκουπίδια μέσω των περικοπών. Ειδικότερα, η βαριά βιομηχανία έχει άμεση ανάγκη από τέτοιες τεχνολογικές λύσεις αποθήκευσης ώστε να μειώσει το ενεργειακό της κόστος, που πλέον είναι μεγάλο βαρίδι στους ισολογισμούς.
Στη Θεσσαλονίκη το πρώτο εργοστάσιο
Η πρώτη μονάδα εμπορικής παραγωγής αυτών των καινοτόμων οργανικών μπαταριών μακράς διάρκειας θα δημιουργηθεί στην ΒΙΠΕ της Θεσσαλονίκης με μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ και θα απασχολεί πάνω από 300 εργαζόμενους.
Η CMBlu Energy Ελλάς, η ελληνική θυγατρική της CMBlu Energy AG έχει ήδη αγοράσει το οικόπεδο 20 στρεμμάτων στην Σίνδο από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη έναντι 2 εκ. ευρώ. Η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει και την κατασκευή του εργοστασίου.
O σχεδιασμός προβλέπει η κατασκευή του εργοστασίου να ξεκινήσει - αν όχι μέσα στο 2025 – στις αρχές του 2026 ώστε να ολοκληρωθεί εντός του 2026 και το 2027 να ξεκινήσει η εμπορική παραγωγή της μπαταρίας.
Ηδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 30 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα produce-E -Green του ΥΠΕΝ με κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και ο σχεδιασμός προβλέπει η κατασκευή του εργοστασίου να ξεκινήσει - αν όχι μέσα στο 2025 – στις αρχές του 2026 ώστε να ολοκληρωθεί εντός του 2026 και το 2027 να ξεκινήσει η εμπορική παραγωγή της μπαταρίας.
Η συνολική επένδυση θα ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ συζητήσεις φέρεται να γίνονται ήδη με την ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ του Γ. Περιστέρη και την Viohalco του Μ. Στασινόπουλου, ώστε να συμμετέχουν στο μετοχικό σχήμα της CMBLU Energy Ελλάς, κάτι που όμως θα κλειδώσει αφού προχωρήσει η ανέγερση του εργοστασίου. Συζητήσεις άλλωστε υπάρχουν και με άλλους δυνητικούς επενδυτές.
Φτηνό κόστος παραγωγής
«Είμαστε πεπεισμένοι πως θα πουλήσουμε την μπαταρία πολύ εύκολα σε όλο τον κόσμο. Το ότι δεν εξαρτόμαστε από το λίθιο μας κάνει σημαντικούς για την αμερικάνικη - και όχι μόνο - αγορά», σχολιάζει στην «Η» ο κ. Γιώργος Πατεράκης, Διευθύνων Σύμβουλος και μέτοχος στην CMBlu Energy Ελλάς, που κατέβαλλε σημαντικές προσπάθειες ώστε το πρώτο εργοστάσιο οργανικών μπαταριών να γίνει στην Ελλάδα, προωθώντας τα τελευταία δύο χρόνια την ιδέα για την επένδυση, εξασφαλίζοντας τόσο τη στήριξη από την ελληνική κυβέρνηση όσο και μια καινοτόμο βιομηχανική δραστηριότητα στην Ελλάδα.

Η «Ημερησία» μαζί με άλλα ελληνικά ΜΜΕ ξεναγήθηκε στο εργοστάσιο της CMblu στα περίχωρα της Φρανφούρτης και είδε από κοντά την γραμμή παραγωγής που έχουν στήσει με ρομπότ και ΑΙ (τεχνητή νοημοσύνη) οι Γερμανοί, αξιοποιώντας και μια επιδότηση από το γερμανικό δημόσιο της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ για R&D. Αυτή την εποχή γίνονται στην Γερμανία οι τελικοί έλεγχοι ποιότητας.

Σημαντικό asset της νέας τεχνολογίας είναι το φτηνό κόστος παραγωγής, κατά τους ανθρώπους της CMBLU. «Για την παραγωγή μιας GWh από μπαταρίες λιθίου απαιτούνται 80 – 100 εκατ. ευρώ, ενώ για μια GWh οργανικών μπαταριών αρκούν 10 - 12 εκατ. ευρώ», υποστηρίζουν οι ίδιοι. Ταυτόχρονα το capacity της μπαταρίας μένει σταθερό σε όλη την διάρκεια της ζωής της. Δεν φθίνει δηλαδή η δυναμικότητά της με την πάροδο του χρόνου, όπως συμβαίνει με τις μπαταρίες λιθίου.
«Στη μεγάλη αποθήκευση η δική μας τεχνολογία θα εξαφανίσει το λίθιο στο μέλλον», εκτιμούν οι άνθρωποι της CMBLU, εξηγώντας πως με ένα κοντέινερ από οργανικές μπαταρίες, συνολικής ισχύος 50MW και δυναμικότητας 250MWh μπορεί να ηλεκτροδοτηθεί ένα χωριό 10.000 – 15.000 κατοίκων.

Το efficiency των οργανικών μπαταριών είναι 85% (έναντι 90% του λιθίου), αλλά με έναν ισχυρό κύκλο ζωής που φτάνει στα 10 με 20 χρόνια (έναντι 5-6 του λιθίου).
Συστατικά της πατέντας
Τα συστατικά της μπαταρίας που κατασκευάζεται σε ένα εργοστάσιο κοντά στα βαυαρικα δάση του Kahl am Main, 40 χλμ έξω από τη Φρανκφούρτη, είναι υγρά με βάση το νερό, ηλεκτρολύτες, μεμβράνες και οργανικά μόρια - πολυμερή από άνθρακα που διασφαλίζουν την ηλεκτρομετάδοση τα οποία και παράγονται στο σύμπλεγμα των χημικών εργαστηρίων της εταιρείας, όπου πραγματοποιείται η έρευνα εδώ και μερικά χρόνια.

100% ανακυκλώσιμη
«Την τεχνολογια την ανακαλύψαμε το 2018. Το 2021 -2022 μπήκε σε γραμμή δοκιμαστικής παραγωγής και εξασφαλίσαμε τις πατέντες», εξηγεί στην «Η» ο CEO της CMBLU AG, Constantin Eis, ο οποίος στο πλαίσιο της παρουσίασης των σχεδίων της πρωτοποριακής γερμανικής εταιρείας, εξήγησε ότι στην Ελλάδα θα παραχθούν για πρώτη φορά σε μεγάλη κλίμακα οι μπαταρίες που μέχρι σήμερα κατασκευάζονται πιλοτικά στη μονάδα της εταιρείας στην Φρανκφούρτη.
Η δυναμικότητα του εργοστασίου της εταιρείας στην Ελλάδα θα είναι 60 μονάδες την ημέρα. Καθώς η κάθε μπαταρία έχει ισχύ 40KW, η δυναμικότητα του εργοστασίου θα είναι 800 MW ετησίως σε μπαταρίες πεντάωρης διάρκειας ή 4GWH.
Πρόκειται για μπαταρίες SolidFlow που αποθηκεύουν ενέργεια σε οργανικά μόρια – παρόμοια με τη φύση. Είναι ασφαλή, βιώσιμα, οικονομικά προσιτά και οι πρώτες ύλες είναι φιλικές προς το περιβάλλον, άφθονα διαθέσιμες και δεν εξαρτώνται από ανασφαλείς αλυσίδες εφοδιασμού ή γεωπολιτικές συγκρούσεις και επιβλαβή για το περιβάλλον εξόρυξη.

«Η οργανική μπαταρία είναι σχεδόν 100% ανακυκλώσιμη (ενώ το λίθιο είναι πολύ δύσκολο να ανακυκλωθεί) και καθώς έχει ως βασικό συστατικό το νερό δεν μπορεί να καεί. Δεν υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς, ούτε έκρηξης αλλά και τοξικών αναθυμιάσεων. Είναι μια μπαταρία πλήρως βιώσιμη, καθώς κατασκευάζεται χωρίς σπάνιες γαίες και λίθιο, συνεπώς δεν υπάρχει καμία εξάρτηση από την Κϊνα και άλλες χώρες που έχουν πολύτιμά κοιτάσματα ορυκτών ή επεξεργάζονται ορυκτά. Το 90% μπορούμε να το παράγουμε παντού, σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη», εξηγεί χαρακτηριστικά ο κ. Eis.
Μιλάμε ήδη με αρκετούς δυνητικούς πελάτες στην Ελλάδα και το ενδιαφέρον είναι μεγάλο
Η τεχνολογία επιτρέπει την ανάπτυξη μπαταριών μεγάλης διάρκειας και με όποια διάρκεια απαιτείται. «Μπορούμε να πάμε και στις 20 και στις 30 ώρες διάρκεια. Μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε», εξηγεί ο κ. Eis. Προς το παρόν στην γραμμή παραγωγής θα μπουν 5ωρες μπαταρίες και σε δεύτερο χρόνο 10ωρες.

Πρώτος πελάτης η Mercedes Benz
Η δυναμικότητα του εργοστασίου της εταιρείας στην Ελλάδα θα είναι 60 μονάδες την ημέρα. Καθώς η κάθε μπαταρία έχει ισχύ 40KW, η δυναμικότητα του εργοστασίου θα είναι 800 MW ετησίως σε μπαταρίες πεντάωρης διάρκειας ή 4GWH.
Ο κ. Constantin Eis, μιλώντας στους έλληνες δημοσιογράφους επεσήμανε τη θερμή ανταπόκριση της ελληνικής κυβέρνησης στην επένδυση της εταιρείας και το πρωτοποριακό προϊόν της, σημειώνοντας «δεν μας έχει στηρίξει η γερμανική κυβέρνηση όσο η ελληνική».
Πρώτος πελάτης των καινοτόμων αυτών μπαταριών μακράς διάρκειας είναι η Mercedes Benz που έχει ήδη παραγγείλει 10 MWh μπαταριών (ισχύς 2MW * 5h) για να αποθηκεύει την ενέργεια που θα παράγει από τα φωτοβολταϊκά στη στέγη του εργοστασίου της στο Randstand. Στο πλαίσιο του R&D συμμετείχαν ο γερμανικός ενεργειακός κολοσσός Uniper, η αυστριακή Burgenland Energie και η αμερικάνικη Wec Energy Group.
«Μιλάμε ήδη με αρκετούς δυνητικούς πελάτες στην Ελλάδα και το ενδιαφέρον είναι μεγάλο», σημειώνει ο κ. Πατεράκης, εξηγώντας πως ένα τμήμα της παραγωγής θα απορροφάται από την ζήτηση στο εσωτερικό και ένα τμήμα θα εξάγεται στο εξωτερικό.
Τοπ επόμενο εργοστάσιο μετά το ελληνικό προγραμματίζεται για τις ΗΠΑ. «Το 2030 η αγορά των μπαταρίων παγκοσμίως θα είναι της τάξης των 130 δις ετησιώς», εκτιμά ο κ. Πατεράκης.

Η CMBlu Energy AG
Η CMBlu Energy AG ιδρύθηκε στο Alzenau στην περιοχή του Ρήνου-Μάιν της Γερμανίας το 2014, αναπτύσσει μπαταρίες Organic SolidFlow και είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας υψηλής απόδοσης που χρησιμοποιούν μοναδική τεχνολογία μη ιόντων λιθίου στη σειρά πολλών μεγαβάτ.
Η CMBlu Energy απασχολεί πάνω από 240 υπαλλήλους στη Γερμανία, την Ελλάδα και τις ΗΠΑ 150 εκ των οποίων εργάζονται στην έρευνα και ανάπτυξη. Με την επικείμενη σειριακή παραγωγή και είσοδο στην αγορά των συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, η εταιρεία εστιάζει σε μια ξεκάθαρη πορεία ανάπτυξης. Iδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας ο Δρ. Peter Geigle.