Πιστή στο ετήσιο… ραντεβού της, η Καπνοβιομηχανία Καρέλια μοίρασε και φέτος -132 χρόνια μετά την ίδρυσή της- στους εργαζομένους της και σε κοινωφελείς φορείς το ποσό των 3,5 εκατ. ευρώ. Τη σχετική ανακοίνωση έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ανδρέας Καρέλιας, με ηλεκτρονικό του μήνυμα προς τους εργαζόμενους και όχι διά ζώσης, όπως συνήθιζε επί σειρά ετών κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην πρωτοχρονιάτικη γιορτή των εργαζομένων της καπνοβιομηχανίας, λόγω των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
Η ιστορία της εταιρείας ξεκινά τον 19ο αιώνα, και συγκεκριμένα το 1888. Τα αδέρφια Γιώργος και Ευστάθιος Καρέλιας ίδρυσαν μια μικρή καπνεμπορική επιχείρηση στην Καλαμάτα. Και επειδή η Μεσσηνία δεν ήταν καπνοπαραγωγική περιοχή, έφερναν τον καπνό με καΐκια από το Αγρίνιο και τη Λαμία. Μετά τον πούλαγαν στην τοπική αγορά και στις γύρω περιοχές, μέσα σε χάρτινα σακουλάκια. Σταδιακά, η οικογενειακή βιοτεχνία άρχισε να επεκτείνεται, προσλαμβάνοντας αρκετές γυναίκες που έφτιαχναν χειροποίητα τσιγάρα. Πέρασαν 28 χρόνια μέχρι να αγοράσουν την πρώτη σιγαροποιητική μηχανή, που θα τους «έλυνε» τα χέρια.
1916: Το πρώτο τσιγάρο με τη νέα μηχανή
Το πρώτο τσιγάρο που κατασκεύασαν με τη νέα μηχανή, το 1916, έφερε την επωνυμία «Πετρόμπεης Σιγαρέττα Αφοί Καρέλια». Έκτοτε η δυναμική της εταιρίας εκτοξεύτηκε, χάρη στον γιο του Γιώργου Καρέλια, Ανδρέα, που είχε κάνει και την αγορά της μηχανής.
Το 1930 το σήμα Καρέλιας είναι πασίγνωστο στην Πελοπόννησο αλλά άγνωστο στην υπόλοιπη Ελλάδα. Έπρεπε να φτάσει η εποχή του Μεσοπολέμου για να αρχίσει η μεγαλύτερη άνθηση και η μεταπολεμική περίοδος για να γίνουν τα σιγαρέτα γνωστά σε όλη την Ελλάδα. Το 1929 η εταιρεία Καρέλιας κατόρθωσε να αναδειχθεί στην 29η θέση των ελληνικών βιομηχανιών καπνού. Η ανάπτυξή της ήταν αρκετά γρήγορη. Το 1932 βρέθηκε στην ένατη θέση μεταξύ των 164 καπνοβιομηχανιών επεξεργαζόμενη 131.105 κιλά καπνού και τον επόμενο χρόνο, το 1933, διατηρήθηκε στην ίδια θέση, μεταξύ όμως των 140 καπνοβιομηχανιών, ενώ φαίνεται ότι κέρδισε μερίδιο στην αγορά, αφού επεξεργάστηκε 136.788 κιλά καπνού. Και τα επόμενα χρόνια είναι ανοδικά για την εταιρεία. Το 1934 λανσάρει τα «Εξτρα Καρέλια» από καπνά Αγρινίου.
Η «απογείωσή» της όμως γίνεται μετά τον πόλεμο, στη δεκαετία του 1950. Λίγο πριν, το 1947, προωθεί τα τσιγάρα «Αφοί Καρέλια», λαϊκά τσιγάρα σε πακέτο των 100, τα «Σέρτικα Λαμίας» με το περίφημο κόκκινο πακέτο που «καπνίσθηκε κατά κόρον από τις λαϊκές μάζες και τους πελοποννήσιους αγρότες. Θεωρήθηκε το καλύτερο σέρτικο τσιγάρο της εποχής του» και τα «Αφοί Καρέλια Αγρινίου». Από το 1950 και μετά τα τσιγάρα του Καρέλια προωθούνται πανελλαδικά και αποκτούν φανατικούς φίλους. Ωσπου το 1957 κυκλοφορεί το κλασικό πλέον «Καρέλια Φίλτρο» στην περίφημη κασετίνα που γνωρίζει εντυπωσιακή επιτυχία. Επίσης την ίδια περίοδο κυκλοφόρησαν τα σήματα «Εκλεκτά», «Εξτρα Καρέλια», «Λουξ», «Ρεκόρ», «Rex», «Λήθη», «Ζαπάντι», «Ζαπάντι 12» και «Ζαπάντι 13».
11 σήματα στη φαρέτρα της
Η εταιρεία το 1962 μετατρέπεται σε ανώνυμη και βρίσκεται μεταξύ των τεσσάρων κορυφαίων εταιρειών του κλάδου. Η παραγωγή της στηρίζεται στα λαϊκά τσιγάρα κατά κύριο λόγο και στα ημιπολυτελείας. Διέθετε 11 σήματα: στην κατηγορία των πολυτελείας τα «Φίλτρο» και «Rex», στα ημιπολυτελείας τις επωνυμίες «Φίλτρο» και «Καρέλια Αγρινίου», στην κατηγορία «εξαιρετικά» τα «Καρέλια Rekor» και «Σέρτικα Λαμίας», στην κατηγορία «συρταρωτά» τα «Εξτρα Καρέλια» και στην κατηγορία «βασικά» τα «Ελαφρά», τα «Σέρτικα» και τα «Τέλειον».
Το 1971 μεταφέρει τις εγκαταστάσεις της από το κέντρο της Καλαμάτας δύο χιλιόμετρα έξω από την πόλη και το 1973 η διοίκηση της εταιρείας κάνει το μεγάλο βήμα: εισάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το ίδιο διάστημα τα ηνία της εταιρείας αναλαμβάνει ο Γεώργιος Καρέλιας, ως διευθύνων σύμβουλος, εκπροσωπώντας την τρίτη γενιά της οικογένειας. Τότε δημιουργείται το σήμα «Karelia Lights» που έρχεται πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία του.
Μια γυναίκα στο τιμόνι
Πρόεδρος της εταιρείας σήμερα είναι η κυρία Βικτωρία Γ. Καρέλια. Η εταιρεία έχει δυνατότητα παραγωγής 45 εκατομμυρίων τσιγάρων ημερησίως και διαθέτει αντιστοίχως 45.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα. Η εξαγωγική δραστηριότητά της εκτείνεται σε περισσότερες από 30 χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής, της Ασίας και της Αφρικής. Πριν από μερικά χρόνια, όταν διεκόπη η συνεργασία της με την αμερικανική R.J. Reynolds (παρήγε και διένεμε τα τσιγάρα «Camel»), αρκετοί προέβλεπαν ότι η εταιρεία θα κλυδωνιζόταν, ωστόσο κατόρθωσε να αναδείξει ως βασικό παίκτη της αγοράς το «Καρέλια Χρυσή Κασετίνα» που ως τότε «κρατούσε χαμηλά».
Εξάγει σε 65 και πλέον χώρες
Η Καπνοβιομηχανία Καρέλια είναι η μεγαλύτερη ελληνικών συμφερόντων καπνοβιομηχανία της χώρας και ο πρώτος εξαγωγέας τσιγάρων της Ελλάδας, καθώς εξάγει σε περισσότερες από 65 χώρες στον κόσμο, κατέχοντας το 0,32% της παγκόσμιας κατανάλωσης. χώρες, ενώ το 80% των πωλήσεών της (σε όγκο) πραγματοποιείται εκτός συνόρων. Ταυτόχρονα, είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες καπνοβιομηχανίες του κόσμου, κατέχοντας το 0,32% της παγκόσμιας κατανάλωσης, έχοντας παρουσία στη Δυτική και στην Ανατολική Ευρώπη, στη Βόρειο Αμερική, στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική, αλλά και στην Άπω Ανατολή. Διαθέτει θυγατρικές σε Αγγλία, Βέλγιο, Τουρκία και Βουλγαρία.
Αποτελέσματα εννεαμήνου 2020
Όσο για την πορεία της εταιρείας, αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 2,9% σημείωσε στο εννεάμηνο η Καρέλια Α.Ε. αγγίζοντας τα 556 εκα. ευρώ, ενώ σε ενοποιημένη βάση η αύξηση ανήλθε σε 8,2% φτάνοντας τα 831 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων για το ίδιο διάστημα ανήλθαν σε 43.5 εκατ. ευρώ και σε επίπεδο ομίλου σε 45,5 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 10,6%, λόγω, κυρίως, συναλλαγματικών διαφορών, ως αποτέλεσμα της διολίσθησης του δολαρίου έναντι του ευρώ.
Η εταιρεία ενίσχυσε περαιτέρω τα διαθέσιμά της, τα οποία ξεπέρασαν τα 449 εκατ. ευρώ στο τέλος του Σεπτεμβρίου 2020. Τόσο στην εγχώρια, όσο και στις περισσότερες ώριμες αγορές του εξωτερικού, η εταιρεία σημείωσε αύξηση του μεριδίου αγοράς των σημάτων της, ενώ στην κατηγορία του καπνού για στριφτό τσιγάρο η αύξηση του όγκου ξεπέρασε το 10%. Εκτίμηση της Καρέλια είναι ότι φέτος, για πρώτη φορά, οι πωλήσεις καπνού θα ξεπεράσουν το όριο του ενός εκατομμυρίου κιλών σε ετήσια βάση. Ήδη, στα πλαίσια ευρύτερου επενδυτικού προγράμματος, ολοκληρώθηκε πρόσφατα επένδυση σε πρόσθετη γραμμή συσκευασίας καπνού για στριφτό τσιγάρο, ύψους 3 εκατ. ευρώ, ώστε η εταιρεία να συνεχίσει να καλύπτει τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση.
Σχολιάζοντας τα παραπάνω, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ανδρέας Καρέλιας, σημειώνει ότι «τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εννεαμήνου αντικατοπτρίζουν τις προσπάθειες διοίκησης και εργαζομένων, ιδιαίτερα κάτω από το βάρος των πρωτόγνωρων συνθηκών που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε». Σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19, η εταιρεία επισημαίνει τη δραματική μείωση της ταξιδιωτικής κίνησης διεθνώς και τη συρρίκνωση των πωλήσεων μέσω καταστημάτων Duty Free, τομέα της αγοράς όπου η εταιρεία είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι στις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε η σημαντική δωρεά της Καρέλια προς το Εθνικό Σύστημα Υγείας, αποτελούμενη από 50 κλίνες ΜΕΘ με πλήρη εξοπλισμό.