Σημαντικές προκλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο αντιμετωπίζει η Starbucks, λόγω υποχώρησης των πωλήσεων και των οικονομικών μεγεθών της, αλλά και ενδοδιοικητικών αψιμαχιών, οι οποίες προκαλούν ανησυχία στους μεγάλομέτοχους. Η επενδυτική εταιρεία Elliott Management του Paul Singer, έχοντας αποκτήσει σημαντικό μερίδιο στον αμερικανικό κολοσσό του καφέ, προσπαθεί να δώσει τη λύση.
Η τιμή της μετοχής της Starbucks έχει υποχωρήσει περίπου 20% από τις αρχές του 2024. Η εταιρεία μείωσε τις οικονομικές της προβλέψεις τον Ιανουάριο και ξανά τον Απρίλιο, ενώ αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά της αποτελέσματα για το γ' τρίμηνο την Τρίτη, τα οποία δεν αναμένονται ανθηρά.
Η Elliott συνεργάζεται στενά με τη διοίκηση της εταιρείας τους τελευταίους μήνες, αναζητώντας τρόπους να βελτιώσει την απόδοση της αλυσίδας καφέ. Ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks, Laxman Narasimhan, βρίσκεται υπό πίεση να αλλάξει την πορεία της εταιρείας μετά τα απογοητευτικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου. Παράλληλα, ο συνιδρυτής Howard Schultz, αν και έχει αποχωρήσει από το διοικητικό συμβούλιο, εκφράζει ανοιχτά την αντίθεσή του σε οποιοδήποτε διακανονισμό.
Ο Howard Schultz,φαίνεται έχει μια εθιστική σχέση με τον καφέ και τη διοίκηση της εταιρείας, γράφουν χαρακτηριστικά οι FT. Ο Schultz έχει παραιτηθεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της μεγαλύτερης αλυσίδας καφέ παγκοσμίως, τρεις φορές, ενώ δύο φορές επέστρεψε. Πρόσφατα, επέμενε ότι η τελευταία του θητεία διάρκειας ενός έτους θα ήταν η τελευταία του, δηλώνοντας σε ένα podcast τον προηγούμενο μήνα ότι δεν έχει «καμία επιθυμία ή πρόθεση να επιστρέψει ως CEO της Starbucks».
Ωστόσο, όταν οι μετοχές της εταιρείας υποχώρησαν μετά από αναφορά μείωσης των πωλήσεων στα καταστήματα, ο Schultz — μέτοχος σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην εταιρεία — εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του, πρώτα μέσω μιας δημόσιας επιστολής στο LinkedIn, τονίζοντας ότι οι ανώτεροι ηγέτες και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου πρέπει «να περνούν περισσότερο χρόνο με εκείνους που φορούν την πράσινη ποδιά».
Και συνέχισε σε ένα τρίωρο podcast, όπου σημείωσε πως: «Δεν ήταν μια σπουδαία χρονιά για τη StarbucksΤο χειρότερο πράγμα που μπορεί να κάνει μια εταιρεία, όπως μια αθλητική ομάδα, είναι να αρχίσει να παίζει άμυνα επειδή φοβάται να αποτύχει. Αυτό είναι μια ασθένεια, όχι ανόμοια με άλλη ασθένεια που έχει συμβεί στην Starbucks, η οποία είναι η ύβρις,» δήλωσε.
Τώρα, το διοικητικό συμβούλιο της Starbucks αντιμετωπίζει έναν άλλο μεγάλο μέτοχο που εκφράζει τα παράπονά του. Η Elliott, η οποία έχει ένα σημαντικό ποσοστό στην εταιρεία των 85 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πιέζει ιδιωτικά για εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο των 10 ατόμων, ανέφεραν οι Financial Times.
Οι δύο επενδυτές βρίσκονται σε αντίθετες πλευρές του τραπεζιού διαπραγματεύσεων. Ο Schultz έχει εκφράσει την αποστροφή του για μια συμφωνία πίσω από τα παρασκήνια με τον Elliott σε ορισμένα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, ανέφεραν οι FT. Ο Schultz και ο Elliott δεν είχαν έρθει σε επαφή μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα.
Ο Laxman Narasimhan, που ανέλαβε τη θέση του CEO πέρυσι μετά από μια πολύμηνη μαθητεία υπό τον Schultz, έχει ήδη πολλά να διαχειριστεί με τα επερχόμενα κέρδη της εταιρείας να αναμένονται την Τρίτη. (Αν τα τελευταία κέρδη της McDonald's και οι αναλυτικές εκτιμήσεις είναι κάποια ένδειξη, δεν θα είναι καλά).
Τώρα θα πρέπει να προσπαθήσει να ικανοποιήσει και τους δύο μεγάλους μετόχους: μια τεράστια πρόκληση για αυτόν.
Το deal με Μαρινόπουλο στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η «Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Μονοπρόσωπη ΑΕΕ» στις αρχές του μήνα ανακοίνωσε τη 10ετή σύμβαση δικαιόχρησης με την Starbucks ,μετά από διετή διαπραγμάτευση. Η συνεργασία τους, η οποία ξεκίνησε το 2002, συνεχίζεται πλέον αδιάκοπα με τη νέα αυτή συμφωνία, που εξασφαλίζει την επέκταση του δικτύου της εταιρείας για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Η Starbucks έχει σημαντική παρουσία στην ελληνική αγορά καφέ, και παρά τις οικονομικές δυσκολίες των προηγούμενων ετών, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν πιστοί στην καφεδόφιλη κουλτούρα τους. Η εταιρεία έχει προσαρμόσει τη στρατηγική της για να ανταποκριθεί στις νέες τάσεις και τις ανάγκες των πελατών.
Οικονομικά Αποτελέσματα
Η ελληνική οικονομία έχει δείξει σημάδια ανάκαμψης μετά την πολυετή κρίση, και η αγορά καφεστίασης ακολουθεί αυτήν την πορεία. Η Starbucks στην Ελλάδα έχει δει αύξηση των εσόδων της, κυρίως λόγω της αύξησης της ζήτησης για premium καφέδες και προϊόντα υψηλής ποιότητας. Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει σε νέες τεχνολογίες και βελτιώσεις καταστημάτων για να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να ενισχύσει την εμπειρία των πελατών.
Σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα για το 7μηνο του 2023 που είναι διαθέσιμα, δείχνουν αύξηση πωλήσεων και βελτίωση EBITDA, ενώ η εταιρεία έχει ενισχύσει το δίκτυό της από τα 27 καταστήματα που αριθμούσε στο τέλος του 2022.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!