Την ανάγκη για θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται και υλοποιούνται τα μεγάλα έργα, ώστε να υπάρξει επιτάχυνση του προγράμματος ανάπτυξης υποδομών της χώρας, επισήμανε ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, στο συνέδριο «Greece Talks - Thessaloniki».
Οι παθογένειες του παρελθόντος στον τρόπο παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής δεν είναι άσχετες από τις μεγάλες καθυστερήσεις που χαρακτήρισαν στο παρελθόν την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης και η διαιώνιση των πρακτικών αυτών ενδεχομένως να δημιουργήσουν περαιτέρω καθυστερήσεις και προβλήματα στα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, είπε.
Προκαταβολές και εγγυητικές
Ο κ. Εξάρχου πρότεινε να καταργηθούν οι προκαταβολές στα δημόσια έργα (ώστε να μην επιβαρύνεται και ο εργολάβος με την έκδοση εγγυητικών) ή εάν είναι απαραίτητο αυτές να χορηγούνται, να κατατίθενται σε ειδικό, δεσμευμένο λογαριασμό, όπως συμβαίνει και σε μεγάλα έργα του εξωτερικού, με στόχο αυτές οι προκαταβολές να διοχετεύονται πραγματικά στα έργα εκείνα για τα οποία είχαν αρχικά χορηγηθεί.
Επίσης, επισήμανε το γεγονός ότι την ώρα που επίκεινται πολύ μεγάλα έργα υποδομών του Ταμείου Ανάκαμψης, οι τράπεζες όλο και πιο συχνά αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές, ανεξάρτητα από τη χρηματοοικονομική κατάσταση του εκάστοτε κατασκευαστή, κάνοντας έκκληση να λυθεί το ζήτημα νομοθετικά.
Μάλιστα, σχολίασε ότι το πιο δύσκολο πράγμα σήμερα είναι να εκδώσει κανείς εγγυητική επιστολή ενδεικτικά της τάξης των 5 εκατ. ευρώ από συστημική τράπεζα, διότι ο νόμος ταυτίζει την εγγυητική επιστολή με δανεισμό, με αποτέλεσμα το αίτημα να επηρεάζεται από το πολύ βαρύ ρυθμιστικό πλαίσιο με το οποίο λειτουργεί ο συστημικός τραπεζικός τομέας. Επιπλέον, ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι είναι απαραίτητο να δούμε σοβαρά όχι μόνο πώς θα απορροφηθούν τα κονδύλια, αλλά κυρίως και το πώς θα εκτελεστούν τα έργα.
Τα εύσημα για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Αναφερόμενος στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Εξάρχου επισήμανε ότι η κυβέρνηση και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν το έργο και υπογράμμισε ότι το Μετρό ολοκληρώνεται -και αυτό οφείλεται στη συνεργασία μεταξύ της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, της ελληνικής κυβέρνησης και της Ελληνικό Μετρό.
Επίσης, τοποθετήθηκε και για την επόμενη μέρα των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι χρειάζονται περισσότερα Μέσα Σταθερής Τροχιάς και επεκτάσεις του Μετρό τόσο προς τα δυτικά όσο και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ενώ επιβεβαίωσε ότι έως το καλοκαίρι του 2025 η Άκτωρ θα ολοκληρώσει την επέκταση της Καλαμαριάς και παρατήρησε πως ο Σταθμός «Βενιζέλου» της κύριας γραμμής θα είναι μοναδικός στην Ευρώπη κι ένα ζωντανό μουσείο, λόγω των σπάνιων αρχαιοτήτων του.
Ο 5ος τραπεζικός πυλώνας
Επίσης, μιλώντας με την ιδιότητα του Partner της Thrivest Holdings, η οποία επενδύει στον τραπεζικό τομέα στην Ελλάδα με στόχο τη δημιουργία του 5ου τραπεζικού πυλώνα, ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι στην αρχή, όταν οι μέτοχοι της Thrivest ξεκινούσαν το εγχείρημα, αυτό φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο και πρόσθεσε ότι μόνο χάρη στην υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης και την επανεισαγωγή του προγράμματος «Ηρακλής», τελικά κατέστη εφικτό και σύντομα θα ολοκληρωθεί.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!