Αλλάζει η πρακτική των εκπτώσεων στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ, μετά τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ώστε να μπει φρένο στις παραπλανητικές προσφορές. Στόχος είναι η πραγματική η μείωση της τιμής στο ράφι, για απορρυπαντικά, καθαριστικά και σαμπουάν.
Οι αλλαγές επηρεάζουν τις τιμές σε περίπου 1.500 κωδικούς προϊόντων, όπως έγραψε η «Η», και εκτιμάται ότι στα προϊόντα οι τιμές θα υποχωρήσουν 15%-20%.
Πώς θα λειτουργήσει ο μηχανισμός για τις προσφορές
Παράδειγμα: Ένα σαμπουάν έχει τιμή τιμοκαταλόγου 7 ευρώ, αλλά πωλείται κατά βάση σε προσφορά 1+1 δώρο, τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Μάλιστα, όπως λένε παράγοντες στα σούπερ μάρκετ, αυτή η μέθοδος της καταναλωτικής συνήθειας είναι πάρα πολύ διαδεδομένη στην Ελλάδα.
Η νέα ρύθμιση λέει, ότι δεν θα πωλείται έτσι το σαμπουάν, καθώς εκτιμάται ότι η «πραγματική τιμή» είναι 3,50 ευρώ.
Αλλά το 30% από την έκπτωση, πρέπει να περάσει στην αρχική τιμή. Να πέσει δηλαδή, από τα 7 ευρώ στα 5,90 ευρώ, και αυτό θα γίνει υποχρεωτικά με νόμο. Και μετά, αν θέλει ο προμηθευτής, να κάνει προσφορά 1+1, να την κάνει, στην τιμή των 5,90 ευρώ.
Δηλαδή, το 1+1 θα κοστίζει πλέον 5,90. Άρα η πραγματική τελική τιμή από τα 3,50 ευρώ, πέφτει στα 2,95 ευρώ, με μια μείωση περίπου 15%.
Ποιοι δεν μπορούν να κάνουν προωθητικές ενέργειες από σήμερα
Όπως επισημάνθηκε από χθες, ισχύει το μέτρο, για τους προμηθευτές που θα στείλουν ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ, δεν μπορούν να κάνουν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες μετά (την ανατίμηση). Αν ο προμηθευτής προχωρήσει σε αυτό το τρίμηνο, σε προωθητική ενέργεια 1+1, θα του επιβληθεί πρόστιμο.
Τα υπόλοιπα μέτρα που εξαγγέλθηκαν θα ισχύσουν μέχρι τον Μάρτιο.
►Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Πώς θα μειωθούν οι τιμές σε 1.500 προϊόντα
Πλαφόν στο βρεφικό γάλα
Στο βρεφικό γάλα το πλαφόν είναι 7% στο περιθώριο του μεικτού κέρδους, που θα οδηγήσει στη μείωση τιμής στο ράφι. Δεν είναι διατίμηση, ως εκ τούτου δεν θα υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια.
Η ισχύουσα ρύθμιση που έγινε για την πανδημία λέει: δεν μπορεί να υπερβαίνει το περιθώριο κέρδους που είχε το 2021. Πρόκειται για την ρύθμιση που ήρθε για την πανδημία και την αισχροκέρδεια που ακολούθησε. Ωστόσο αυτή η ρύθμιση δεν περιλάμβανε το βρεφικό γάλα, διότι σε αυτή την κατηγορία του προϊόντος υπήρχε μεγάλο κέρδος ήδη από πριν. Ήταν μια αγορά που απελευθερώθηκε το 2012, με τα μνημόνια και τους θεσμούς, έφυγε από τα φαρμακεία και πήγε στα σούπερ μάρκετ, και εκεί υπήρξε μια ζώνη ασφαλείας στην τιμή, δεν έπεσε όσο θα έπρεπε, όπως στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Διαφάνεια τιμής από το χωράφι στο ράφι
Το μέτρο από το χωράφι στο ράφι είναι μια διαρθρωτική αλλαγή που έρχεται να ελέγξει, το «καπέλο» στην τιμή, τι γίνεται στο ενδιάμεσο, να είναι καθαρή η αλυσίδα έως ότου φθάσει στον καταναλωτή, επισημάνθηκε.
Υπήρχαν εκπτώσεις, οι οποίες θα σταματήσουν, υπάρχει πρόβλεψη νομοθετική ότι η τιμή του τιμοκαταλόγου θα πρέπει να είναι καθαρή. Ωστόσο κανείς δεν γνωρίζει αν τελικά πέσουν οι τιμές, διότι υπάρχει και ο αστάθμητος παράγοντας, που λέγεται καιρός, ή έλλειψη σε κάποια προϊόντα, άρα η τιμή να είναι ήδη αυξημένη από πριν (από τον παραγωγό).
Στα λαχανικά οι τιμές ανεβοκατεβαίνουν γιατί είναι ευπαθή προϊόντα, όπως εξήγησαν.
«Αυτό που λένε από το υπουργείο είναι ότι π.χ. δεν θα μπορεί ο μεγαλέμπορας να έρχεται και να λέει "εγώ σου πουλάω 10 ευρώ το κιλό, αλλά στο τέλος να κάνει μια έκπτωση 20%, διότι υποκρύπτει χαμηλότερη τιμή πώλησης, π.χ. 8 ευρώ. Θα υπάρχει καθαρή αλυσίδα».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!